ManpowerGroup

Allt fler sköter jobbkommunikationen via sociala medier

Dela

Sociala medier de senaste åren gått från att vara ett karriärverktyg för personer som letar nytt jobb till att bli mer av ett verktyg i arbetsvardagen. En fjärdedel av svenskarna använder nu sina sociala kanaler för att kommunicera, visar Sveriges största arbetslivsundersökning, Manpower Work Life.

I Manpower Work Life om sociala medier i yrkeslivet anger svenskarna att de sociala kanalerna främst används för att få nya uppslag och idéer, för att kommunicera med kolleger samt till research. Detta skiljer sig från 2016, då man i högre grad knöt professionella kontakter, spanade på nya arbetsgivare och marknadsförde sig själv. En fjärdedel av svenskarna, 25 procent, använder sociala medier för att kommunicera med kollegor, vilket är en ökning med tio procentenheter på två år.

– Det är intressant att svenskarna på bara ett par år har breddat användandet och nyttan av sociala medier. Man provar sig fram och eftersom både fler svenskar använder sociala medier år från år och att vi använder dem allt oftare*, hittar vi nya användningsområden, säger Mikael Jansson, vd för Manpower i Sverige.

Chefer marknadsför sig själva – och arbetsgivaren
Manpower Work Life pekar dock på skillnader beroende på roll i organisationen. Personer i chefsposition använder i högre grad sociala medier för personprofilering och informationsspridning. Exempelvis använder var tredje chef, 34 procent, sociala medier för att marknadsföra sig själv, medan bara 10 procent av de som inte är chefer gör detsamma.

– Att profilera medarbetarna i sociala medier går ofta hand i hand med att profilera företaget. Många arbetsgivare är glada när medarbetare är aktiva i sociala medier och på detta sätt är ambassadörer för sin arbetsgivare, säger Mikael Jansson.

Bilaga
Topplista: Så använder svenskarna sociala medier i jobbet, jämförelse med 2016
Topplista: Så använder cheferna sociala medier i jobbet

För mer information, kontakta gärna:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under februari–mars 2018 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 1 707 personer har svarat på undersökningen. Frågan som ställdes var:

1. På vilket sätt använder du oftast sociala medier för professionella ändamål?

Topplista: Så använder svenskarna sociala medier i yrkeslivet 2018, jämförelse med 2016 

Så använder svenskarna sociala medier i yrkeslivet 2018

 

 

 Så använde svenskarna sociala medier i yrkeslivet 2016

1

Få nya idéer och uppslag

37%

1

Få nya idéer och uppslag

26%

2

Kommunicera med kollegor

25%

2

Knyta professionella kontakter

26%

3

Research

25%

3

Spana på nya arbetsgivare

22%

4

Få tips och råd av kollegor och kontakter

22%

4

Inget av ovanstående

19%

5

Knyta professionella kontakter

20%

5

Research

18%

6

Sprida information

17%

6

Marknadsföra mig

18%

7

Fördriva tiden

16%

7

Kommunicera med kollegor

15%

8

Vidareutveckla mig

15%

8

Få tips och råd av kollegor och kontakter

15%

9

Marknadsföra mig

13%

9

Sprida information

15%

10

Hitta nya kunder eller brukare

10%

10

Vidareutveckla mig

14%

 

  

Så använder cheferna sociala medier i yrkeslivet 2018

1

Marknadsföra mig

34%

2

Få nya idéer och uppslag

33%

3

Knyta professionella kontakter

30%

4

Sprida information

30%

5

Fördriva tiden

27%

6

Research

21%

7

Hålla koll på konkurrenter

18%

8

Hitta nya kunder eller brukare

14%

9

Marknadsföra mitt företag

14%

10

Få tips och råd av kollegor och kontakter

13%

 

*Källa till fakta "fler svenskar använder sociala medier år från år och vi använder dem allt oftare": Svenskarna och internet 2018.

Kontakter

Bilder

Om

ManpowerGroup
ManpowerGroup
Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

Om ManpowerGroup
ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige. 

Följ ManpowerGroup

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från ManpowerGroup

Prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen inom hotell- och restaurangbranschen8.1.2019 09:08Pressmeddelande

Arbetsgivare inom hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en fortsatt stark efterfrågan på arbetskraft under första kvartalet 2019 med en sysselsättningstrend på +12 procent, en minskning jämfört med motsvarande period förra året då prognosen låg på urstarka +21 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +5 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum