Allt fler sköter jobbkommunikationen via sociala medier
I Manpower Work Life om sociala medier i yrkeslivet anger svenskarna att de sociala kanalerna främst används för att få nya uppslag och idéer, för att kommunicera med kolleger samt till research. Detta skiljer sig från 2016, då man i högre grad knöt professionella kontakter, spanade på nya arbetsgivare och marknadsförde sig själv. En fjärdedel av svenskarna, 25 procent, använder sociala medier för att kommunicera med kollegor, vilket är en ökning med tio procentenheter på två år.
– Det är intressant att svenskarna på bara ett par år har breddat användandet och nyttan av sociala medier. Man provar sig fram och eftersom både fler svenskar använder sociala medier år från år och att vi använder dem allt oftare*, hittar vi nya användningsområden, säger Mikael Jansson, vd för Manpower i Sverige.
Chefer marknadsför sig själva – och arbetsgivaren
Manpower Work Life pekar dock på skillnader beroende på roll i organisationen. Personer i chefsposition använder i högre grad sociala medier för personprofilering och informationsspridning. Exempelvis använder var tredje chef, 34 procent, sociala medier för att marknadsföra sig själv, medan bara 10 procent av de som inte är chefer gör detsamma.
– Att profilera medarbetarna i sociala medier går ofta hand i hand med att profilera företaget. Många arbetsgivare är glada när medarbetare är aktiva i sociala medier och på detta sätt är ambassadörer för sin arbetsgivare, säger Mikael Jansson.
Bilaga
Topplista: Så använder svenskarna sociala medier i jobbet, jämförelse med 2016
Topplista: Så använder cheferna sociala medier i jobbet
För mer information, kontakta gärna:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se
Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under februari–mars 2018 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 1 707 personer har svarat på undersökningen. Frågan som ställdes var:
1. På vilket sätt använder du oftast sociala medier för professionella ändamål?
Topplista: Så använder svenskarna sociala medier i yrkeslivet 2018, jämförelse med 2016
Så använder svenskarna sociala medier i yrkeslivet 2018 |
|
Så använde svenskarna sociala medier i yrkeslivet 2016 |
|||
1 |
Få nya idéer och uppslag |
37% |
1 |
Få nya idéer och uppslag |
26% |
2 |
Kommunicera med kollegor |
25% |
2 |
Knyta professionella kontakter |
26% |
3 |
Research |
25% |
3 |
Spana på nya arbetsgivare |
22% |
4 |
Få tips och råd av kollegor och kontakter |
22% |
4 |
Inget av ovanstående |
19% |
5 |
Knyta professionella kontakter |
20% |
5 |
Research |
18% |
6 |
Sprida information |
17% |
6 |
Marknadsföra mig |
18% |
7 |
Fördriva tiden |
16% |
7 |
Kommunicera med kollegor |
15% |
8 |
Vidareutveckla mig |
15% |
8 |
Få tips och råd av kollegor och kontakter |
15% |
9 |
Marknadsföra mig |
13% |
9 |
Sprida information |
15% |
10 |
Hitta nya kunder eller brukare |
10% |
10 |
Vidareutveckla mig |
14% |
Så använder cheferna sociala medier i yrkeslivet 2018 |
||
1 |
Marknadsföra mig |
34% |
2 |
Få nya idéer och uppslag |
33% |
3 |
Knyta professionella kontakter |
30% |
4 |
Sprida information |
30% |
5 |
Fördriva tiden |
27% |
6 |
Research |
21% |
7 |
Hålla koll på konkurrenter |
18% |
8 |
Hitta nya kunder eller brukare |
14% |
9 |
Marknadsföra mitt företag |
14% |
10 |
Få tips och råd av kollegor och kontakter |
13% |
*Källa till fakta "fler svenskar använder sociala medier år från år och vi använder dem allt oftare": Svenskarna och internet 2018.
Kontakter
Hélène BelinKommunikationschef - Kommunikation och PR
Tel:0703 77 45 43helene.belin@manpowergroup.seBilder
Om
Om ManpowerGroup
ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Genom oss hittar företag rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2023 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för fjortonde året. I Sverige har vi omkring 6 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis® och Talent Solutions®. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.
Följ ManpowerGroup
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ManpowerGroup
Svenska IT-företag sämst på jämställdhet17.4.2024 08:02:00 CEST | Pressmeddelande
Nio av tio företag inom IT-branschen i Sverige uppger själva att de inte är helt jämställda. Det visar en ny undersökning från Experis, baserad på intervjuer med 788 svenska företag. Resultatet innebär att man är sämst på jämställdhet av samtliga tillfrågade branscher.
Ny prognos: Inbromsning på arbetsmarknaden under andra kvartalet12.3.2024 07:59:11 CET | Pressmeddelande
Arbetsmarknaden fortsätter bromsa in under det andra kvartalet. Sysselsättningsprognosen faller med 7 procentenheter jämfört med det första kvartalet 2024. Trots en inbromsning hamnar sysselsättningsprognosen på 14 procent. Mest optimistisk är IT-branschen med 39 procent. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.
It-branschen går mot trenden – hög efterfrågan på arbetskraft i vår12.3.2024 07:52:25 CET | Pressmeddelande
På en inbromsande svensk arbetsmarknad visar företagen inom It- och techsektorn stor optimism. Inför det andra kvartalet 2024 ger arbetsgivarna en sysselsättningsprognos på hela +39 procent, vilket är klart högst av samtliga branscher i undersökningen. Det visar Experis arbetsmarknadsbarometer.
Klar majoritet av svenska företag uppger att de inte är jämställda7.3.2024 15:08:14 CET | Pressmeddelande
Endast var sjätte arbetsgivare i Sverige, 16 procent, uppger att de har uppnått full jämställdhet – det visar en ny undersökning bland 788 svenska företag, genomförd av ManpowerGroup inför internationella kvinnodagen. Hela fyra av tio arbetsgivare, 38 procent, uppger att de är ganska eller mycket långt ifrån att uppnå jämställdhet, medan 43 procent uppger att de är på god väg.
ManpowerGroup utses till ett av världens mest etiska företag för 15:e året7.3.2024 09:17:21 CET | Pressmeddelande
Ethisphere har tilldelat ManpowerGroup utmärkelsen World's Most Ethical Companies för 15:e årets. Utvärderingen görs inom kategorierna bolagsstyrning, etik och efterlevnad, ledarskap och rykte, kultur, miljö och social påverkan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum