Allt fler tjejer till transportsektorn

Nu står det klart att både fordons- och transportprogrammet och sjöfartsprogrammet ökat i popularitet skolåret 2020/2021. Det bekräftar färsk statistik från Skolverket. Särskilt glädjande att andelen tjejer ökar rejält.

Transportsektorn jublar, fordons- och transportprogrammet ser en fortsatt stadig ökning med 300 fler elever (4,7 procent) som antagits till gymnasieskolan för läsåret 2020/2021. Elevantalet på sjöfartsprogrammet ökar också, med 35 fler elever (34 procent) jämfört med föregående läsår. Det visar Skolverkets statistik som presenterades i dag.

Transportsektorn står mitt i en stor omställning där teknikskiftet innebär nya möjligheter med yrkesroller stadda i förändring. Det gäller att nå ut och berätta om allt det nya och det upplever Transportföretagen att man nu har fått ett kvitto på, då söktrycket till branschens yrkesutbildningar i gymnasieskolan ökar för fjärde året i rad.

”Det är viktigt att nå ut om en framtidsbransch med goda jobbmöjligheter trots pandemin. Därför har dagens besked om fler elever i fordons- och transportprogrammet liksom sjöfartsprogrammet stor betydelse. Den positiva förändringen ska läsas i ljuset av att andelen som väljer ett yrkesprogram inte ökar”, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning Transportföretagen.

Det är särskilt glädjande att andelen kvinnor som går fordons- och transportprogrammet ökar rejält. I jämförelse med föregående läsår går nu 311 fler tjejer fordons och transportprogrammet. Det sker också en ökning på sjöfartsprogrammet med 8 fler tjejer.

”Ska transportsektorn växa hållbart, behövs också en hållbar kompetensförsörjning. En viktig del av det är att öka andelen kvinnor i branschen. Vi ser att allt fler tjejer söker branschens gymnasieutbildningar och det är väldigt glädjande! Men vi är inte där vi vill vara – resan mot en större andel kvinnor i transportbranschen fortsätter”, avslutar Caj Luoma.

Transportföretagen arbetar aktivt med branschens kompetensförsörjning. Genom skolbesök, kampanjer och en egen plattform för ungdomar Vi kör! är ambitionen att informera och nå ut om de olika yrken och utbildningar som erbjuds och vad de innebär.

Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen. Vi har 9 200 anslutna medlemsföretag med 204 700 anställda.

Infrastrukturpropositionen saknar övergripande och nödvändiga satsningar för hela transportsektorn16.4.2021 11:26:15 CEST | Pressmeddelande

Ska den svenska transportsektorn utvecklas hållbart och ha en möjlighet till en grön återstart behöver regeringen satsa på alla trafikslag. Fortfarande saknas förståelse för transportsektorn. Vid presskonferensen glömdes exempelvis buss, flyg och sjöfart bort. Samtidigt är det välkommet att det kraftigt eftersatta vägnätet får ett kraftigt tillskott men tyvärr räcker det inte fullt ut.

Tre av fyra bussföretag tappade minst 80 procent av beställningstrafiken 20207.4.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska bussbranschen och särskilt mot turist- och beställningstrafiken. En ny rapport från Sveriges Bussföretag visar att nära hälften av bussföretagen tappade 90 procent eller mer av sin omsättning inom turist- och beställningstrafiken under 2020 och över 75 procent tappade 80 procent eller mer. Omsättningen minskade på alla geografiska marknader, såväl inom som utanför Sverige.