Allt fler väljer att se över sitt inomhusklimat

Under pandemin har våra arbetsförhållanden förändrats och allt fler svenskar spenderar betydligt mer tid i hemmet än tidigare. I takt med att hemarbetet ökat har också allt fler börjat se över sitt inomhusklimat och ventilation. Detta är något som ventilationsfirman Aerius Ventilation känt av då antalet nya kundkontakter ökat.

Behov av bättre luft i villor och hus

I kontorsmiljöer är det krav på god ventilation, vilket lett till att företag ofta har ett väl fungerande FTX system eller liknande ventilationssystem installerat. På kontoren anpassas ventilationen för att skapa ett hälsosamt klimat för ett visst antal personer per kvadratmeter. I hus och villor är däremot ventilationen ofta inte anpassad för att flera ska vistas där under en hel dag eller flera dagar i sträck, såsom det varit under pandemin.

Aerius Ventilation har det senaste året märkt en stor ökning av förfrågningar från privatpersoner som arbetar hemma. Många har upptäckt att ventilationen hemma inte alls fungerar lika bra som på kontoret. De har insett hur viktigt det är att ha en bra luftkvalitet och en behaglig inomhustemperatur för att orka prestera och må bra.

“Det är mycket tydligt i förfrågningarna från nya kunder att inomhusklimatet är högt på agendan. Normalt sett är vi stora delar av dagen på arbetsplatsen, skolan och andra platser. När vi nu vistas i hemmet större delen av dagen blir det uppenbart att ventilationen måste ses över,” säger Tony Hanna, VD på Aerius Ventilation.

I förlängningen har detta lett till att allt fler ställer krav på god ventilation, till såväl sina företag som bostadsföreningar och hyresvärdar. Aerius Ventilation ser detta som en positiv utveckling, eftersom fler människor får tillgång till ett bättre inomhusklimat.

Aerius Ventilation erbjuder en helhetslösning för ventilation

Ventilationsföretaget Aerius Ventilation grundades år 2015 och har sedan dess gjort en raketkarriär. Företaget har en bred kundbas över hela Mellansverige och har ett av branschens högsta betyg vad gäller kundnöjdhet. Med gedigen expertis optimerar de inomhusklimat för både privatpersoner och företag samt ser till att såväl människor som fastigheter håller sig friska.

Ventilationsföretaget genomför allt från installation av FTX-aggregat och takfläktar till ventilationsservice och OVK-besiktning. I repertoaren finns även radonsanering, filterbyten, rengöring av in- och utkanaler, installation av mekanisk frånluft samt mätning och optimering av befintliga ventilationssystem. Vid behov genomför Aerius Ventilation reparationer och åtgärdar problem som upptäckts under exempelvis en ventilationsservice.

Aerius Ventilation tar gärna ett helhetsgrepp kring ventilationsfrågor, vilket förenklar för många fastighetsägare. På så sätt behöver de inte ha kontakt med flera olika leverantörer, utan kan ha en kontaktperson som hanterar alla delar och behov. Expertkunskapen leder ofta till att man antingen blir kontrakterade som underentreprenörer eller huvudleverantörer i större projekt. Det är den breda kunskapsbasen som bidrar till att de kan ta sig an såväl stora som små uppdrag. Aerius Ventilation hjälper till med allt från idé och ritning till utförande, reparation samt underhåll.

Nyanställningar, ökade dieselpriser och framtiden

Med den senaste tidens höga efterfrågan på ett bättre inomhusklimat har Aerius Ventilation ökat sin försäljning. Kundbasen har även ökat utanför företagets nuvarande geografiska område. Detta har lett till att man fått anställa nya montörer och ventilationstekniker för att hantera den stora efterfrågan. I många fall har yrkesverksamma själv sökt sig till Aerius, som har ett rykte i branschen att vara en ansvarstagande och tillmötesgående arbetsgivare.

Men även om affärerna går bra finns det en gemensam oro inom ventilationsbranschen. Ökade priser på diesel och metall medför högre kostnader samt längre leveranstider för alla företag.

“Det finns hopp i branschen om att läget kommer stabiliseras under hösten, men hur det utvecklas beror såklart på många olika faktorer. Vi på Aerius Ventilation försöker hela tiden vara steget före för att inte orsaka onödiga förseningar i våra kundprojekt,” säger Tony Hanna.

Tillsammans med alla sina kunder och medarbetare ser Aerius Ventilation fram emot att fortsätta leverera Sveriges bästa ventilationslösningar till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och företag över hela Mellansverige. För alla förtjänar ett bra inomhusklimat med ren och frisk luft.

4 tekniska uppfinningar som har revolutionerat världen5.5.2022 09:44:44 CEST | Pressmeddelande

Världens har förändrats oerhört mycket under de senaste 1000, 500, 250, 100 och 50 åren. Faktum är att världen ser helt annorlunda ut idag i jämförelse med 15 år sedan. Så snabbt går det verkligen. Det finns många anledningar till detta, men under den senaste tiden är det tekniken som har stått för en stor del av den totala utvecklingen i samhället. Sedan introduktionen av datorn och internet har hela världen revolutionerats, och den moderna mobiltelefonen har förstärkt detta ytterligare.

Vilket filformat du bör använda för att spara dina bilder5.5.2022 09:42:07 CEST | Pressmeddelande

Om du någonsin har sparat bilder digitalt känner du säkerligen till att det finns många olika typer av filformat. Anledningen till att det finns många alternativ är att de bidrar med sina egna egenskaper, fördelar och nackdelar. För att få ut det mesta av dina bilder och undvika att de tar för mycket plats, bör du se till att du sparar dem i de filformat som är bäst anpassade för just dina syften.