Svensk Kollektivtrafik

Allt fler väljer kollektivtrafiken

Dela
Kollektivtrafiken har fått nya resenärer, och de är dessutom allt nöjdare. Det visar analyser från den nationella resvaneundersökningen Kollektivtrafikbarometern.

Det är 74 000 personer som under hela 2018 fått svara på frågor kring resvanor, kvalitet och service. De intervjuade är både de som brukar resa med kollektivtrafik och de som inte brukar göra det. Resultatet visar att över hälften, 53 procent av svenska folket, reser med kollektivtrafiken minst en gång i månaden. 79 procent av dessa är nöjda med senaste resan med sin regionala kollektivtrafikmyndighet eller sitt länstrafikbolag - en förbättring med 3 procentenheter sedan 2017.

Undersökningen visar också en högre marknadsandel för kollektivtrafikresandet. Det senaste året har andelen även där ökat med tre procentenheter till 31 procent av det motoriserade resandet.
- Det är mycket glädjande siffror och ett steg i rätt riktning mot att nå fördubblingsmålet för branschen, säger Mattias Andersson, projektledare på branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Undersökningen visar bland annat att:
• En tredjedel av kunderna tycker att möjligheterna att resa kollektivt har förbättrats under senaste året.
• 76 procent tycker det är lätt att köpa biljetter, vilket är en kraftfull förbättring de senaste åren tack vare bland annat bättre biljettappar och förenklade biljettsystem.
• Nöjdheten med den senaste resan med bolaget tenderar att öka med stigande ålder. Mest nöjda är personer i de äldre åldersgrupperna, framför allt 65–85 år.
• Kvinnor är nöjdare med bekvämligheten ombord jämfört med män.

Men fortfarande finns det mycket att göra för att förbättra kundnöjdheten. 12 procent av resenärerna anger att de blev försenade mer än 5 minuter på sin senaste kollektivtrafikresa. 45 procent av allmänheten svarar att de inte kan lita på att de kommer i tid när de reser med kollektivtrafiken och bara 42 procent av resenärerna anser att informationen vid förseningar och stopp är bra.

- Det krävs ett krafttag så att alla aktörer tillsammans i branschen arbetar för att förbättra punktligheten och skapa ett högre förtroende för kollektivtrafiken. För att dessutom öka marknadsandelarna är det viktigt med ett relevant utbud och ett linjenät och tidtabell som passar just de tillfällen resenären har behov av att resa. Framkomligheten är också viktig. Tar det längre tid att resa kollektivt än med alternativa färdmedel är kollektivtrafiken inte relevant för den som har alternativ, kommenterar Mattias Andersson.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Svensk Kollektivtrafik
Svensk Kollektivtrafik
Götgatan 14, 1 tr
118 46 Stockholm

https://www.svenskkollektivtrafik.se
Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Våra medlemmar erbjuder lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige. Svenska folket gör årligen 1,7 miljarder resor med våra medlemmars trafik. Det motsvarar 99 procent av landets busstrafik och 90 procent av landets tågtrafik.

 

Följ Svensk Kollektivtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik

Så här får vi de olika resenärsgrupperna att välja kollektivtrafiken framför bilen25.3.2024 10:00:07 CET | Pressmeddelande

Ökat utbud, bättre för miljön eller helt enkelt bara kunskap om hållplatsläget? Olika målgrupper reagerar på skilda argument och där finns nyckeln till att få fler att välja att resa med kollektivtrafiken i stället för att ta bilen. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i olika resenärsgrupper och deras förutsättningar att öka sitt kollektivtrafikresande.

Årsrapport: Resenärerna är nöjda med sina serviceresor - men satsning krävs för ökad trygghet15.2.2024 10:00:01 CET | Pressmeddelande

De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda resenärer. 90 procent är nöjda med både beställning och resa och 93 procent är nöjda med förarens bemötande. Men en mindre andel känner sig i stället otrygga i samband med sina resor. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.

Årsrapport: Allt fler väljer att växla mellan bil och kollektivtrafik5.2.2024 09:59:59 CET | Pressmeddelande

Andelen resenärer som enbart väljer bilen har minskat i samtliga regioner sedan 2022. Störst förändring har skett i Västra Götalandsregionen, där andelen bilister har minskat med sex procentenheter och ersatts av växlare. Samtidigt ökar kollektivtrafikens marknadsandel för 2023, och 53 procent av svenskarna reser kollektivt varje månad. Det framgår av årets rapport från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern.

Rapport: Skillnader i mäns och kvinnors resande med kollektivtrafiken22.3.2023 10:00:27 CET | Pressmeddelande

Andelen kvinnor som åker med kollektivtrafik är högre än män. Fler män anser att jobbet kräver bil och att de föredrar bilen framför bussen. En större andel kvinnor kan inte jobba hemifrån utan måste ta sig till jobbet och har i mindre utsträckning tillgång till körkort och bil. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i resmönster, färdmedelsval, nöjdheter och drivkrafter mellan kvinnor och män.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye