Allt fler vill åka på hälso- och träningsresa utomlands

Nu när vaccinationspasset är här sedan en tid tillbaka samt att allt flera har fått sina dubbla vaccinationsdoser så ökar också resandet inom Europa. Att vi svenskar är ett folk som älskar att resa till ett varmt och skönt klimat är ingen större nyhet och nu när resandet har börjat att komma igång igen så är det också många som vill resa till länder som exempelvis Spanien och Grekland.

Ökad medvetenhet för bättre hälsa

Att vi också har blivit mera medvetna om att vi behöver göra vad vi kan för att ta hand om vår fysiska och mentala hälsa på bästa möjliga sätt har också gjort att intresset för att kombinera resor som främjar ens personliga hälsa med ett soligt klimat också ökar i Sverige.

"Vi har bland både yngre och äldre förmågor sett ett stadigt ökande intresse för våra skräddarsydda hälsoresor och träningsresor till Gran Canaria" säger Andreas Törnstrand som är VD hos Welltours.

"För många så handlar det om att få njuta av världens bästa året runt klimat samtidigt som man kan ta del av massor av olika hälsofrämjande aktiviteter. Just att man är med på den- eller de aktiviteter som man vill vara med på och som passar ens personliga förutsättningar är det som lockar många till oss" fortsätter Andreas.

"Vi har själva valt långt innan någon ens hade hört talas om Covid-19 nischat oss med mindre grupper där resenärerna får känna att de alltid får det där viktiga personliga bemötandet och hjälpen, vilket annars kan vara svårt om man åker på en resa med 30-40 andra deltagare som kanske bara har 1-2 olika instruktörer. Flexibiliteten som vi erbjuder där allt från kompisgänget till PRO-gruppen kan komma ner till oss när man själva behagar är ytterligare en stark bidragande anledning till det intresse som vi ser hos oss" säger Andreas.

"Då vi själva inte är någon resebyrå utan är de som leder aktiviteter och utflykter på plats samt ordnar boende till resenärerna, så gör det också att resenärerna kan spara in en bra slant på köpet i och med att de själva kan välja ett billigt flyg som passar dom bäst om man inte vill boka sitt flyg hos någon av våra samarbetspartners" avslutar Andreas.

Innan du bokar din resa

Även om det kliar ordentligt i restarmen efter ett långt statiskt hemmasittande så finns det ändå en hel del saker att komma ihåg att ha koll på innan man bokar sin utlandsresa. Dubbelkolla som alltid att du har ett giltigt pass och att ditt vaccinationspass (kallas även för Covidbevis) är fixat och klart i god tid innan din resa.

Du kan alltid välja att ladda ner ditt vaccinationspass/Covidbevis till din mobil eller surfplatta om du vill precis som du också kan skriva ut detta för att ta med på resan. I Sverige så är det E-hälsomyndigheten som ansvarar för e-tjänsten Covidbevis. Inom sju dagar efter att du har fått dina båda vaccinationsdoser så rapporteras detta in till det nationella vaccinationsregistret. När detta väl har blivit inrapporterat så kan du också beställa beviset via e-tjänsten för att sedan ladda ner detta till din bärbara enhet.

Om du inte har, eller kan använda en e-legitimation så kan du även få ditt Covidbevis skickat till den adress som du är folkbokförd på. Du kan hitta en blankett för ditt Covidbevis på E-hälsomyndighetens webbplats, ehalsomyndigheten.se.

Kom även ihåg att du behöver ha ett giltigt Covidbevis tillgängligt under hela resans gång. Utöver detta så är det också ditt eget ansvar som resenär att ta reda på vilka regler som gäller i det land som du ska åka till samt att du uppfyller de krav som landet ställer.

Köp årets förtält till husvagn nu15.12.2021 08:00:00 CET | Blogginlägg

Vinter har nu brett ut sig över vårt avlånga land. På många ställen i Sverige så ligger snön vit och lyser upp vår tillvaro. Men våren kommer fortare än man tror och återförsäljare av förtält till husvagnar börjar nu presentera nästa års modeller. Det är också dags för camping entusiaster att börja fundera på att köpa förtält till sina husvagnar. De senaste åren har marknaden för tex standby tält ökat markant i Sverige. Då camping är ett exemplariskt alternativ för den sociala person som vill ta sig utanför hemmets fyra väggar. Standby tält till husvagn Men faktum är att trenden för både standby tält och camping i sig fick en riktig uppsving redan innan pandemin. Just förtält till husvagnar i alla dess olika utförande ökade kraftigt i takt med att campingintresset blev större. Än idag är campare väldigt trendmedvetna och vill även utrusta sin husvagn med en modern och stilrent förtält. Isabella förtält har alltid varit ett populärt märke när det kommer till förtält till husvagnar, och