Allt fler vill bo med egen pool - 5 av 10 rum med poolaccess redan bokade till sommaren

Att kliva direkt ner i poolen från den egna terrassen är en lyx som allt fler unnar sig på semestern. Antal rum med poolaccess ökar stadigt hos Ving och under 2018 erbjuds det på inte mindre än 80 hotell vilket är en ökning med 20 hotell sedan 2016.

OBC Cypern. Fotograf: Mathias Nero

- När vi idag utvecklar och bygger våra egna hotellkoncept finns allt som oftast rumsalternativ med egen pool med i kravspecifikationen. För många är det den ultimata lyxen att ha tillgång till pool från hotellterrassen och vi ser att dessa rumskategorier snabbt bokas upp. Vi är inne i mitten av januari och redan nu är hälften av dessa rum uppbokade till sommaren, på vissa hotell är till och med 8 av 10 slutsålda, säger Anna Hagberg, tf. informationschef Ving.

Ving har idag ett 80-tal hotell i sitt program med Swim Out, rum med direkt poolaccess. Vissa rum har en alldeles egen pool medan andra delar poolen med grannarna. Gemensamt är att man kan kliva direkt ner i poolen från sin terrass.

- Tidigare var det endast lyxhotell som erbjöd den här möjligheten men idag är det tillgängligt för betydligt fler hotellgäster. Det finns idag rum med poolaccess i de flesta hotellkategorier, från 3-vingade upp till 5-vingade lyxhotell på en mängd resmål världen över, fortsätter Anna Hagberg.

Vi hänger mer på rummet
Under året öppnar Ving två vuxenhotell med Swim Out-rum, Sunprime Pearl Beach på Kos samt Sunprime Tamala Beach i Gambia. På Vings familjekoncept, Sunwing Family Resorts samt O.B.C. by Sunwing har det också gjorts en satsning på större terrasser med loungemöbler och poolaccess där familjer umgås och gärna hänger med varandra.

Under 2016 och 2017 lanserades det bohemchica hotellkonceptet Casa Cook med två hotell på Rhodos respektive Kos. Alla rum på Rhodos har lyxiga lounger med poolaccess, medan det på Kos ingår i vissa av rummen. Med egen poolaccess blir den egna terrassen den naturliga platsen för sol- och badhäng för många hotellgäster.

Läs mer om våra Swim Out-hotell här.

Prisexempel: Avresa 20/8, 2018 från Arlanda till Cypern. Boende i en vecka på Ocean Beach Club – Cypern med del i enrumssvit COMPACT SUITE, terrass mot poolområdet med access till privat, delad pool. Från 32 998 kr.

För ytterligare information och högupplösta bilder, kontakta: Anna Hagberg, tf informationschef Ving, tel 0709-51 31 58, anna.hagberg@ving.se

Foton: Ocean Beach Club Cypern, fotograf Mathias Nero, Casa Cook Kos, fotograf Georg Roske.

Ving ökar volymen till Turkiet och börja flyga direkt till Gazipasa17.9.2018 09:50Pressmeddelande

Efter några års nedgång har efterfrågan på resor till Turkiet ökat ordentligt. Redan till sommaren 2018 ökade Ving volymen med 40 procent och till nästa sommar börjar Ving flyga direkt från Stockholm till flygplatsen i Gazipasa med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia. Det förkortar restiden med nära två timmar för alla som ska semestra i Alanya. Sedan tidigare flyger Ving till Gazipasa från Köpenhamn.

Fler än 650 000 svenskar besökte Kanarieöarna, där Gran Canaria fortfarande är mest populärt6.9.2018 13:28Pressmeddelande

Kanarieöarna har lockat semestrande svenskar sedan 1960-talet. Med många soldagar och behaglig värme året om är det många som återvänt flera gånger till de populära öarna. Enligt Vings resepanel, där 12 433 svenskar svarat på frågor om Kanarieöarna har 9 av 10 (92,7 procent) någon gång rest till Kanarieöarna på semester. Populärast är Gran Canaria följt av Teneriffa och Lanzarote.

7 av 10 höstlovsresor är redan bokade hos Ving - Kanarieöarna lockar flest5.9.2018 08:20Pressmeddelande

Skolorna har börjat, kvällarna blir allt mörkare och temperaturerna faller - hösten är här. Men sommarlovet har inte mer än tagit slut innan det är dags att boka in nästa ledighet, och många är ute i god tid. Redan nu är 71 procent av Vings höstlovsresor bokade. Fler än hälften väljer en resa till Kanarieöarna och då främst till Gran Canaria och Teneriffa. Men även Kap Verde, Cypern, Egypten och Turkiet samt långväga resmål som Thailand och Aruba lockar.