Allt fler vill bo med egen pool - 5 av 10 rum med poolaccess redan bokade till sommaren

Att kliva direkt ner i poolen från den egna terrassen är en lyx som allt fler unnar sig på semestern. Antal rum med poolaccess ökar stadigt hos Ving och under 2018 erbjuds det på inte mindre än 80 hotell vilket är en ökning med 20 hotell sedan 2016.

OBC Cypern. Fotograf: Mathias Nero

- När vi idag utvecklar och bygger våra egna hotellkoncept finns allt som oftast rumsalternativ med egen pool med i kravspecifikationen. För många är det den ultimata lyxen att ha tillgång till pool från hotellterrassen och vi ser att dessa rumskategorier snabbt bokas upp. Vi är inne i mitten av januari och redan nu är hälften av dessa rum uppbokade till sommaren, på vissa hotell är till och med 8 av 10 slutsålda, säger Anna Hagberg, tf. informationschef Ving.

Ving har idag ett 80-tal hotell i sitt program med Swim Out, rum med direkt poolaccess. Vissa rum har en alldeles egen pool medan andra delar poolen med grannarna. Gemensamt är att man kan kliva direkt ner i poolen från sin terrass.

- Tidigare var det endast lyxhotell som erbjöd den här möjligheten men idag är det tillgängligt för betydligt fler hotellgäster. Det finns idag rum med poolaccess i de flesta hotellkategorier, från 3-vingade upp till 5-vingade lyxhotell på en mängd resmål världen över, fortsätter Anna Hagberg.

Vi hänger mer på rummet
Under året öppnar Ving två vuxenhotell med Swim Out-rum, Sunprime Pearl Beach på Kos samt Sunprime Tamala Beach i Gambia. På Vings familjekoncept, Sunwing Family Resorts samt O.B.C. by Sunwing har det också gjorts en satsning på större terrasser med loungemöbler och poolaccess där familjer umgås och gärna hänger med varandra.

Under 2016 och 2017 lanserades det bohemchica hotellkonceptet Casa Cook med två hotell på Rhodos respektive Kos. Alla rum på Rhodos har lyxiga lounger med poolaccess, medan det på Kos ingår i vissa av rummen. Med egen poolaccess blir den egna terrassen den naturliga platsen för sol- och badhäng för många hotellgäster.

Läs mer om våra Swim Out-hotell här.

Prisexempel: Avresa 20/8, 2018 från Arlanda till Cypern. Boende i en vecka på Ocean Beach Club – Cypern med del i enrumssvit COMPACT SUITE, terrass mot poolområdet med access till privat, delad pool. Från 32 998 kr.

För ytterligare information och högupplösta bilder, kontakta: Anna Hagberg, tf informationschef Ving, tel 0709-51 31 58, anna.hagberg@ving.se

Foton: Ocean Beach Club Cypern, fotograf Mathias Nero, Casa Cook Kos, fotograf Georg Roske.

Hög efterfrågan på Vings charteravgångar från Jönköping i sommar27.3.2024 15:33:54 CET | Pressmeddelande

I morse lyfte ett fullbokat charterflyg från Jönköping Airport till Gran Canaria med glada påsklovsresenärer och därmed avslutas ännu en uppskattad vintersäsong med Ving. Jönköpingsborna behöver dock inte misströsta. Vings sommarsäsong med direktflyg till Mallorca drar i gång vid Valborg och det är många Jönköpingsbor som hänger på låset, till första avgången är 9 av 10 platser slutsålda. Efterfrågan är även hög på övriga avgångar till den populära Medelhavsön. Redan nu är hälften av platserna i sommar bokade. En nyhet för i år är att Ving erbjuder två avgångar till solguden Helios ö, Rhodos i oktober, varav den ena är en attraktiv höstlovsavgång. Nu har även vinterns populära resor till Gran Canaria släppts upp till försäljning.

Högt tryck på sommarens charterresor från Kalmar Öland Airport27.3.2024 10:45:10 CET | Pressmeddelande

På påskafton avgår ett fullbokat charterflyg från Kalmar Öland Airport till Gran Canaria och därmed avslutas ännu en uppskattad vintersäsong med Ving. Smålänningarna behöver dock inte misströsta. Vings sommarsäsong med direktflyg till populära Rhodos och Mallorca drar igång om drygt en månad. Efterfrågan är hög. Förra veckan ökade försäljningen av resor från Kalmar med 24 procent jämfört med i fjol. Och när sommarsäsongen närmar sig är drygt hälften av alla platser bokade. Den höga efterfrågan har fått Ving att utöka Rhodos-säsongen på våren med ytterligare två avgångar gentemot i fjol. Likaså förlängs säsongen till Mallorca i höst med två avgångar.

Succé för Vings Rhodos-satsning från Sundsvall27.3.2024 09:47:39 CET | Pressmeddelande

Solguden Helios ö, Rhodos, är Vings stora nyhet från Sundvall Timrå Airport i sommar. Och Sundsvallsborna verkar minst sagt uppskatta satsningen. Redan nu är över hälften av platserna slutsålda och den senaste månaden har försäljningen ökat med 15 procent jämfört med månaden innan. På skärtorsdagen lyfter Vings sista flyg till Gran Canaria för säsongen, men strax innan jul drar trafiken i gång igen till den populära kanarieön. Ving passar då även på att utöka antalet platser för att möta den höga efterfrågan.

Hög efterfrågan på charterresor får Ving att satsa extra på Karlstad i sommar27.3.2024 09:27:06 CET | Pressmeddelande

Annandag påsk avgår ett fullbokat charterflyg från Karlstad Airport till Gran Canaria och därmed avslutas ännu en uppskattad vintersäsong med Ving. Värmlänningarna behöver dock inte misströsta. Vings sommarsäsong med direktflyg till solguden Helios ö, Rhodos, drar igång redan om en månad, den 28 april, och då efterfrågan varit stor har Ving utökat med hela fem avgångar under våren jämfört med i fjol. Ytterligare en höstlovsavgång har också lagts till i programmet och även trafiken till Mallorca förlängs. Redan nu ser Ving en ökning i antalet inbokade resenärer med 13 procent och bara den senaste veckan ökade antalet bokningar med 30 procent jämfört med samma tid i fjol.

Hög efterfrågan på charterresor får Ving att satsa extra på Dala Airport26.3.2024 11:49:40 CET | Pressmeddelande

På långfredagen avgår ett fullbokat charterflyg från Dala Airport till Gran Canaria och därmed avslutas ännu en uppskattad vintersäsong med Ving. Dalfolket behöver dock inte misströsta. Vings sommarsäsong med direktflyg till populära Rhodos drar igång redan om en månad, den 28 april. Efterfrågan är hög, de tre första avgångarna är bokade till 97 procent och sett till hela sommarsäsongen är redan 6 av 10 platser slutsålda. Men det är inte bara sommarresorna som är eftertraktade. Redan nu utökar Ving antalet platser till Gran Canaria i vinter.