Allt från dansband till Symfonikerna - nu släpps årets program för Göteborgs Kulturkalas

Nu är det här – programmet för Göteborgs Kulturkalas 2022! Flera festivaler som Ö-festen på Ringön, Tellusfestivalen och Gamlestadsgalej blir en del av Kulturkalaset, och dans på Packhuskajen är tillbaka med Lasse Stefanz och Larz Kristerz. Det blir också Timbuktu & Damn på Kungstorget, Göteborgs Symfoniker på Frölunda torg, invigning av Bergsjöns Kulturhus, Kulturpresenter över hela stan och mycket mer.
Rebecka Törnqvist, Göteborgs Symfoniker, Lasse Stefanz och Timbuktu. Foto: Tina Axelsson, Ola Kjellbye, pressbild, Oskar Sandström.

– I år genomförs festivalen både i centrala stan och på nya platser, där vi samarbetar med andra festivaler och aktörer. Kulturpresenten kan beställas i alla stadsdelar, säger Anna Mjörnvik, projektledare från Göteborg & Co som arrangerar Göteborgs Kulturkalas.

Sedan tidigare är det klart att klimatkonserten Climate Live och Street Food Festivalen kommer till festivalområdet Kungstorget. Utöver Timbuktu & Damn! är även Hurula, Ana Diaz och Daniel Adams-Ray klara för festivalen. Och det kommer mer, Climate Live släpper sina artister under sommaren.

Festivalens mest hållbara oas finns i Bältesspännarparken. Här kommer besökarna kunna hänga och lyssna på lokalproducerad musik med influenser från hela världen och samtidigt smaka på framtidens mat med fokus på food tech, alternativa proteiner och lokalproducerad mat.

– Vi vill skapa en festivalplats med små medel, där målet är att göra ett stort intryck med ett litet klimatavtryck. Området är helt engångsfritt och det Göteborgsbaserade företaget Urban Food Space står för matupplevelserna tillsammans med olika aktörer på temat, säger Anna Mjörnvik, projektledare för Göteborgs Kulturkalas.

Ett urval ur årets program

Musik
High Five! GSO, Daniel Adams-Ray, Ana Diaz, Hurula, Timbuktu & Damn, Sarettii, Pepperland, Kaelan Mikla, Baba Karam, Sensommar med Mix Megapol, Kristina Issa, Jon Lyster, Raghd, DJ Amira Brown, Lily Arbor, Simon Alexander, Kolonien, Kristin Amparo, Saga Back, Sallyswag, Steget, Glenn Udéhn, Lillasyster.

Dans på Packhuskajen
Dansbanan på Packhuskajen är tillbaka på Kulturkalaset. Kajskjul 8 bygger dansbana och det blir dans till Lasse Stefanz och Larz Kristerz. Dansbandskvällarna är möjliga tack vare en satsning från Göteborgs Stad på aktiviteter för göteborgarna under sommaren 2022.

Kulturpresenten
Kulturpresenten bokas på kulturkalasets hemsida där det går att se vilka tider och områden i Göteborg som är tillgängliga. Men vilken kulturakt som kommer blir en överraskning. Det finns 28 olika och det kan bli musik, akrobatik, sång, dans, trolleri eller något annat. Varje uppträdande är 5–10 minuter långt och görs utomhus. Bokningen öppnar i mitten av augusti.

Familjeområde i Slottsskogen
För första gången arrangeras Göteborgs Kulturkalas i Slottsskogen. Här finns något för hela familjen, bland annat: Open air cirkus med Mano a mano, barnföreställning med Svenska Ryttareliten, Cirkus Caston & Caligari, Taikons orkester, Cirkus Unik, breakdance, graffitti och beatbox battle med Essence och Fryshuset, Tell your sport story.

Bergsjön
Invigning av nya kulturhuset med olika program, Bröderna Lindgren, Figurparaden med orkester, Var med och skapa Bergsjötrollet, Dansworkshop med Salem Yohannes, Brunnslockspoesi med Lina Ekdahl, Offentlig konst i Bergsjön, Tellusfestivalen, Textilfestivalen. Programmet i Bergsjöns Kulturhus och på Kulturstråket möjliggörs i samarbete med Higab.

Slakthuset
Kut it up! bjuder in till en minifestival på Slakthuset som fokuserar på de olika elementen i hip hop kulturen. På två scener varvas uppträdanden och workshops inom Scratching, Breaking, Beatmaking, Beatboxing, MCing och Graffiti från några av världens främsta inom sitt område. En unik och inspirerande dag för alla. Det blir också workshop med Växtverket i Slakthuset, ta med din egen kruka och lär dig att så lökar! Programmet i Slakthuset möjliggörs i samarbete med Higab.

Ö-festen
Lördagen den 3 september är Ö-festen tillbaka på Ringön, en unik fest fylld med musik, kultur och möten. Det blir gatumusikanter på dagen runt om på festivalområdet, och på kvällstid artister som dystopiska electro-trion Kaelan Mikla från Island, Torch från Danmark, KÅRP och Divers från Göteborg. Fler akter kommer att släppas. Ö-festen på Ringön är en del av Göteborgs 400-årsjubileum.

Climate Live
Klimatkonsert som mixar toppartister med klimatforskare och aktivister, har under sensommaren en turné med stopp i Göteborg. Artister och talare är än så länge hemligt.

Street Food Festivalen
Nordens största streetfoodfestival där den svenska mästaren i streetfood kommer koras av en jury bestående av bland andra göteborgskockarna Gustav Trädgårdh, Sofia B Olsson och Louise Johansson. Det blir också mat och dryck från hela världen, men också från lokala producenter och bryggerier.

Se hela programmet här: https://goteborgskulturkalas.se/programmet/

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Vetenskapsfestivalen.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Nobelpristagaren i fysik 2023, Anne L’Huillier, inviger Vetenskapsfestivalen i Göteborg21.2.2024 08:17:15 CET | Pressmeddelande

Den 16 april inviger fransk-svenska nobelpristagaren Anne L’Huillier Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Hon kommer att presentera sin forskning inom attosekundfysik och vad den kan användas till. Med på scen är Stefan Helmreich, professor i antropologi vid MIT, och tillsammans ska de samtala om årets tema: vågor. Invigningen sker på Auktionsverket Kulturarena tisdagen den 16 april kl. 17.