Allt-i-allo, kläder och sport: E-handelsbranscherna som växt mest under pandemin
E-handeln ökar fortsatt i Sverige och det gångna året har drivit på den digitala omställningen ytterligare. I dag förväntar sig de flesta konsumenter att företag erbjuder möjligheten att handla fysiska produkter online. Svea har genomfört en kartläggning över Sveriges hetaste e-handelsbranscher baserad på statistik från Allabolag.se. Den visar att pandemiåret bidragit till ett trendbrott gällande vilka branscher som ökar mest. Tidigare år har det startats flest e-butiker inom kläder och skor. Men förra året var det istället allt-i-allo-butiker med breda sortiment som det startades flest av. Hela 902 nya e-butiker, en ökning med 74 procent jämfört 2019.
En annan bransch som ökat kraftigt under pandemin är sport- och fritidsbranschen. Förra året slog hela 196 nya sport-och fritidsbutiker upp sina digitala dörrar. En ökning på över 127 procent jämfört med 2019. Vilket gör sport och fritid till branschen med den största procentuella ökningen från år till år. Även e-butiker med hushålls- och inredningsprodukter har blivit betydligt fler, en ökning på 79 procent jämfört med tidigare år.
– Det är glädjande att se att antalet entreprenörer ökat inom många branscher trots rådande utmaningar i omvärlden. Som den största aktören i Norden på skräddarsydda betallösningar kartlägger vi regelbundet den svenska e-handelns utveckling. I år ser vi en tydlig trend mellan svenskarnas förändrade levnadsvanor under pandemin och vilka branscher som gått starkast framåt, säger Emma Lindgren, digital expert på Svea Ekonomi.
Böcker och media – högst snittomsättning
Enligt Sveas kartläggning är e-butiker med böcker och andra mediavaror nätbutikerna som hade högst snittomsättning under 2020, ett snitt på drygt 69 000 kronor. Även datorer och elektronik placerar sig högt på samma lista med en snittomsättning på 48 000 kronor per bolag.
Topplista: Sveriges hetaste e-handelsbranscher
|
Antal nya butiker
|
Snittomsättning |
Högsta omsättning |
Procentuell ökning, år mot år |
1. Varierat brett sortiment |
902 |
46 647 |
26 468 000 |
74 % |
2. Mode & kläder |
707 |
37 830 |
14 999 000 |
34 % |
3. Sport- och fritidsutrustning |
196 |
31 500 |
2 249 000 |
127 % |
4. Datorer & elektronik |
138 |
48 688 |
2 249 000 |
27 % |
5. Inredning, hem och hushåll |
124 |
27 500 |
2 838 000 |
79 % |
6. Böcker & andra mediavaror |
89 |
69 078 |
3 999 000 |
53 % |
7. Auktioner online |
25 |
1 000 |
25 |
56 % |
Om kartläggningen:
Baserat på data från Allabolag.se har samtliga nystartade e-handelsföretag under 2020 i Sverige kartlagts. Totalt startades 3 536 e-handelsföretag under förra året. E-handelsföretagen har sedan kategoriserats utefter vilka branscher de är verksamma inom. Den totala omsättningen för respektive bransch har dividerats med det totala antalet nystartade e-handelsföretag inom respektive bransch för att få fram snittomsättningen per bransch.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och e-handelsexpert
Tel:+46 (0)707 52 32 90emma.lindgren@sveaekonomi.seBilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
Högsta domstolen ställer sig på Sveas sida14.2.2024 14:08:18 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen (KO) inledde under år 2020 ett pilotmål mot Svea Bank i syfte att förbjuda debitering av förseningsavgifter vid konsumentkrediter. Patent- och marknadsöverdomstolen gick i april 2023 på KO:s linje. Svea överklagade till Högsta domstolen som idag meddelar att de undanröjer den tidigare domen och visar målet åter till den domstolen för fortsatt handläggning.
Ny rapport från Svea Bank visar: Tuffare ekonomi påverkar val av betalsätt i Norden25.1.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande
Inflation och högre räntor har tvingat nordiska konsumenter att anpassa sin vardag till ett nytt ekonomiskt läge. I Svea Banks årliga rapportserie Payments in the Nordics uppger en fjärdedel att detta i hög grad har påverkat deras val av betalningsmetod. Mest växer direktbetalning, vilket två av fem använder i högre utsträckning.
Svensk tillverkningsindustri tveksamma till AI12.1.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Intresset för artificiell intelligens fortsätter vara stort bland svenska bolag. Tillverkande företag ställer sig däremot mer avvaktande till tekniken. Svea Banks senaste undersökning visar att endast en av fyra företagare inom tillverkning överväger att integrera AI. Bristen på rätt kompetens anges som en av de främsta orsakerna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum