Allt inför Svenska Parasportgalan 2022

Fredag 6 maj är det dags för Svenska Parasportgalan 2022. Galan sänds live på Sportbladet med start klockan 18:30 och programleds av Per Skoglund och Maja Reichard.

På fredag 6 maj samlas de största stjärnorna och eldsjälarna inom svensk parasport för att hylla de fantastiska prestationer som gjorts under det gångna året. Svenska Parasportgalan kan efter två år med digitala upplagor nu återigen bjuda in till en festlig galamiddag.

Lista: Alla nominerade till Svenska Parasportgalan 2022

– Det betyder otroligt mycket att vi äntligen kan träffas på riktigt och med stolthet blicka tillbaka på ett extremt utmanande år. Svenska Parasportgalan är en väldigt viktig del i svensk parasport där vi tillsammans får möjlighet att lyfta alla de otroliga prestationer som gjorts och samtidigt ge oss motivation inför framtiden, säger Åsa Llinares Norlin, ordförande i Parasport Sverige.

Sänds på Sportbladet

Klockan 17:30 bjuds gästerna in till röda mattan när Åbytravet öppnar upp sina portar. En timme senare, klockan 18:30, hälsar programledarna Per Skoglund och Maja Reichard både TV-tittare och galagäster välkomna till sändningen som för andra året i rad sänds på Sportbladet.

–  Så kul att Sportbladet väljer att livesända galan i år igen, med de otroliga framgångar vi haft under 2021 så känns det självklart, säger Åsa Llinares Norlin.

TV: Se Svenska Parasportgalan på Sportbladet

Svenska Parasportgalan arrangeras i samarbete mellan Svenska Parasportförbundet och huvudsponsorn ATG. Den stora finalen av Paralympiatravet, som är en annan stor del i ATG:s samarbete med Svenska Parasportförbundet, äger rum på Åbytravet dagen efter Svenska Parasportgalan lördagen den 7 maj.

– Så härligt att äntligen få träffas på riktigt och vi är extra glada och stolta att parasportgalan arrangeras på Åbytravet dagen före Paralympiatravets final. Nu ser vi fram emot en härlig helg med gala och trav i toppklass, säger Maria Guggenberger, hållbarhetschef på ATG.

Bilder på samtliga nominerade (fria att använda)