Almedalen: Ge plats för idrott

Idrottens dag i Almedalen 2018. Foto: Peter Holgersson Bildbyrån

På 30 år har hundratusentals nya bostäder byggts men plats för rörelse och idrott har inte planerats och byggts i samma takt. Det och mycket mer diskuteras den 3 juli på Idrottens dag i Almedalen, som också fylls av idrotter att prova på för alla.

Idrottsrörelsen gör stor samhällsnytta. Bättre folkhälsa och integration är bara två exempel. Men det kräver att idrotten får plats: fysiskt med fler planer, spår och hallar och strategiskt i samhällsplaneringen. I takt med att våra städer förtätas allt mer försvinner ofta små öppna ytor och föreningslokaler. Den sociala hållbarhet vi strävar efter, med tillfällen till aktiviteter och social samvaro, kräver mer av planeringen.

Onsdag den 3 juli, under Almedalsveckan, presenterar Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott.

RF arrangerar seminariet "Finns plats för aktivitet och idrott när tätorten blir tätare?" kl 10:00–10:45 i Ideella trädgården, Birgers gränd 7, i Almedalen.

Medverkande är:
Stefan Bergh, generalsekreterare, Riksidrottsförbundet
Amalia Engström, forskare, SLU
Anders Erlandsson, operativ chef, Skanska Sverige
Peter Helander, idrottspolitisk talesperson, Centerpartiet
Mats Norrbom, stadsbyggnadsdirektör, Uppsala kommun.

Gotlands idrottsförbund arrangerar samma dag en rolig dag full av rörelse och aktiviteter. Föreningar och specialidrottsförbund deltar med uppvisning och prova-på-aktiviteter för att ge barn, unga, vuxna och äldre möjlighet att utforska och uppleva framtidens idrott. Målet är att just du ska vilja idrotta – hela livet!

14 idrotter är på plats med utrustning och instruktörer som lär ut de bästa knepen. Kom och prova aikido, boxning, bågskytte, casting, fotboll, gymnastik, klättring, judo, orientering, parasport, ridsport, simhopp, tennis och varpa.

Här hittar du Riksidrottsförbundets seminarieprogram under veckan

Här hittar du mer information om vad du kan göra under Idrottens dag

Här hittar du hela programmet i Ideella trädgården

Anna Setzman