Almedalen: Volkswagen Transportbilar visar framtidens transportlösningar

Volkswagen Transportbilar visar upp MOIA, e-Crafter och Cargo e-bike i Visby under Almedalsveckan. Tre spännande lösningar för framtidens klimatvänliga transporter.

MOIA exteriör 01

Med en ambitiös agenda för att belysa framtidens utmaningar och möjligheter kring mobilitet, finns Volkswagen Group Sverige på plats under Almedalsveckan och bjuder på intressanta seminarier, föreläsningar, provkörningar och en bilutställning.

MOIA är ett Volkswagen-ägt bolag som erbjuder smidiga mobilitetslösningar i stadsmiljö. Med en bekväm buss baserad på e-Crafter och med en smart samåkningstjänst kopplad till en app, kan resenären boka och betala sin resa direkt i appen. Resan till destinationen är dynamisk och styrs av algoritmer för att maximera antalet passagerare i bussen, utan att fördröja resan nämnvärt för de befintliga passagerarna. Vinsterna är mindre trängsel på gatorna, inga utsläpp och en lägre kostnad för resenären (jämfört med taxi). Idag opererar MOIA med 75 bilar i Hannover och 100 i Hamburg och planerar för fler fordon i dessa städer och på sikt att erbjuda sin tjänst i fler städer. I Volkswagen Electric Lounge på Hansaplatsen i Visby kan du se den elektriska MOIA-bussen som redan idag tjänstgör på Hamburgs gator.

Att ökad E-handel medför flera utmaningar för transportsystemet, belyser Volkswagen Transportbilar under ett seminarium på tisdagen 2 juli i Volkswagen Electric Lounge. Två spännande produkter som är delar av lösningen finns att provköra och beskåda hos Bil Sweden på Skeppsbron - Volkswagens e-Crafter och Cargo e-bike.

e-Crafter är en helt elektrisk skåpbil med rum för upp till 1700 kg/10,7 kubikmeter med last, som ljudlöst och utsläppsfritt kan operera i stadsmiljön. e-Crafter finns redan att beställa och du kan passa på att provköra den under Almedalsveckan, eller hos någon av våra återförsäljare.

Cargo e-Bike visas upp som ett koncept, också hos Bil Sweden på Skeppsbron. Med Cargo e-Bike hanteras mindre leveranser (210 kg inklusive förare och packbox som rymmer en halv kubikmeter) på ett smidigt och miljövänligt sätt. Cargo e-Bike har ett batteri på 500 Wh, en motor på 250 W (48 V) och en maxhastighet på 25 km/h.

Hans Turemark, märkeschef på Volkswagen Transportbilar i Sverige, ser ett nytt Volkswagen Group växa fram med höga ambitioner inom elektrifiering, klimatneutral produktion och satsningar på digitala tjänster.
- Branschen står inför den största omställningen någonsin. Volkswagen Group satsar inte bara mångmiljardbelopp på omställningar till klimatneutral produktion och elektrifierade produkter. Vi ser dessutom en rad satsningar på nya digitala tjänster, där MOIA är ett av många exempel på ett nytt agilt Volkswagen med tjänster anpassade till ett mer hållbart och uppkopplat samhälle.

Välkommen till Volkswagen Electric Lounge på Donnersgatan 6 under dagarna 1-3 juli för att diskutera och ta del av några av Volkswagen Transportbilar och hela Volkswagen-gruppens ambitiösa mål och lösningar mot klimatneutral mobilitet.

MOIA exteriör 01
MOIA exteriör 02
MOIA interiör 01
MOIA interiör 02
MOIA Hamburg 01
MOIA Hamburg 02
MOIA Hamburg 03
MOIA Hamburg 04
e-Crafter 01
e-Crafter 02
Cargo e-Bike
Cargo e-Bike, Dr Thomas Sedran, Chairman of the Brand Board of Management

Volkswagen Transportbilar är Sveriges ledande leverantör av lätta transportbilar och marknadsför modellerna load up!, Caddy, Transporter, Caravelle, Multivan, California, Grand Califonia, Crafter och Amarok. Volkswagen Transportbilar har 66 auktoriserade återförsäljare med 95 försäljningsställen samt 137 auktoriserade Volkswagen-verkstäder över hela Sverige. Volkswagen Transportbilar ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Amarok vinner ”International Pickup Award 2018”24.11.2017 12:39:00 CETPressmeddelande

Juryn för ”International Van of the Year” utser Volkswagen Amarok till bästa pickup 2018. V6-motor, rymlig interiör och hög komfort fällde avgörandet Att Amarok dessutom är en riktig arbetshäst förstärkte juryns övertygelse Succé även i Sverige där Amarok har ökat registreringarna med 57,1% sedan förra året och har över 30% andel av Pickup segmentet Lyon/Hannover, 23 november 2017 –Volkswagen Transportbilars Amarok har tilldelats utmärkelsen ”International Pick-Up Award 2018”. Precis som dess föregångare, som fick priset 2010, har Amarok, nu med kraftfulla V6-motorer, lyckats övertyga den internationella juryn bestående av erfarna transportbilsjournalister. -Vi är ödmjukt tacksamma för att få detta pris och känner oss hedrade av den internationella juryns beslut. Med Nya Amarok har vi visat att vi är lyhörda för vad kunderna vill ha och har skapat en bil med mer kraft, större vridmoment och ännu bättre köregenskaper oavsett underlag. Amarok är helt enkelt mer än bara en lyxig livsstils

BILMUSTASCHER NÄSTA VAPEN I KAMPEN MOT PROSTATACANCER11.11.2016 11:10:00 CETPressmeddelande

För att samla in pengar till Prostatacancerförbundet delar Volkswagen Transportbilar ut mustaschdekaler och uppmuntrar förare att sätta en mustasch på sin bil. För varje Instagramfoto taggat med #bilmusche skänker vi 50 kr till Prostatacancerförbundet. ”Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom och många av våra förare riskerar att drabbas. Därför vill vi dra vårt strå till stacken. Att sätta mustascher på bilar är ett kul sätt att uppmärksamma Mustaschkampen och stötta kampen mot Prostatacancer”, säger Dan Andersson, PR- och marknadschef på Volkswagen Transportbilar. Kampanjen pågår under hela november och alla är välkomna att bidra med en bild på en bilmustasch. Så här gör du för att delta: Fixa en mustasch. Antingen hämtar du upp en mustaschdekal hos din närmaste Volkswagen-återförsäljare, ritar en i snön på huven eller tecknar den i bildredigeringsverktyget i din mobil. Se här hur du gör för iPhone och Samsung . Fota din bil med mustaschen. Ladda upp bilden på Instagram u