Almega erbjuder snabbhantering av arbetstillstånd

Samtidigt som företagen i tjänstesektorn skriker efter medarbetare finns det många nya svenskar som har kompetensen och vill jobba, men som ännu inte fått arbetstillstånd. Almega har därför ansökt hos Migrationsverket för att erbjuda medlemsföretagen snabbhantering av arbetstillstånd.

Via ett förenklat ansökningsförfarande kommer medlemsföretagen i Almegaförbunden att kunna få arbetstillstånd för personer utanför EU-länder, enkelt och mycket snabbare än direkt hos Migrationsverket.

- För många av våra medlemsföretag är kompetensbrist det allvarligaste tillväxthindret. 37 procent av tjänsteföretagen kan idag inte öka sin produktion på grund av brist på personal - bland datakonsulter och programmerare är siffran hela 86 procent. Det saknas högkvalificerad arbetskraft inom flera sektorer i Sverige. Kompetens­invandring är därför en lösning för allt fler tjänsteföretag. Vi vill erbjuda relevant service till våra medlemmar och denna tjänst kommer verkligen att underlätta för många, säger Stefan Koskinen, förbundsdirektör för Almega Tjänsteföretagen.

Certifieringstjänsten innebär att handläggningstiden förkortas kraftigt, då medlemsföretagen kommer att kunna fylla i arbetstillståndsansökan direkt på webben. En förstagångsansökan ska prövas inom tio arbetsdagar av Migrationsverket och en förlängningsansökan inom tjugo arbetsdagar. För ansökningar ställda direkt till Migrationsverket är handläggningstiden idag ca sex till åtta månader.

Almegas nya tjänst kommer att vara kostnadsfri och väntas vara på plats i december 2018.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Arbetsmarknadsutredningen en viktig pusselbit för reformeringen av Arbetsförmedlingen29.1.2019 22:00:02Pressmeddelande

Arbetsmarknadsutredningen är ett viktigt bidrag till arbetet med att reformera Arbetsförmedlingen. Reformen är nödvändig och Almega välkomnar därför att den överenskommelsen som slutits mellan regeringen, Liberalerna och Centerpartiet, och som ligger till grund för regeringsbildningen, även omfattar en reformering av Arbetsförmedlingen. En samsyn i Sveriges riksdag om vikten av förändring ökar förutsättningarna för att en renodlad myndighetsroll för Arbetsförmedlingen, medan privata aktörer ansvarar för att förmedla jobb och utbilda arbetssökande, blir verklighet.

Stora delar av Arbetsförmedlingen kan konkurrensutsättas22.1.2019 06:00:00Pressmeddelande

En Arbetsförmedling som trots ökade resurser, tillgång till arbetslösa som söker arbetstillfällen och företag som just nu skriker efter arbetskraft, inte lyckas förbättra utan tvärtom försämrar jobbchansen för de som är arbetslösa måste reformeras i grunden. I Almegas rapport ”Reformerad Arbetsförmedling – Almegas slutbetänkande för stärkt kompetensförsörjning” beskrivs hur Arbetsförmedlingen måste reformeras för att både myndigheten och den förda politiken ska leverera goda resultat, ha hög kostnadseffektivitet och kunna hjälpa såväl arbetslösa som arbetsgivare med de utmaningar de står inför.

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19:32Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.