Almega erbjuder snabbhantering av arbetstillstånd

Samtidigt som företagen i tjänstesektorn skriker efter medarbetare finns det många nya svenskar som har kompetensen och vill jobba, men som ännu inte fått arbetstillstånd. Almega har därför ansökt hos Migrationsverket för att erbjuda medlemsföretagen snabbhantering av arbetstillstånd.

Via ett förenklat ansökningsförfarande kommer medlemsföretagen i Almegaförbunden att kunna få arbetstillstånd för personer utanför EU-länder, enkelt och mycket snabbare än direkt hos Migrationsverket.

- För många av våra medlemsföretag är kompetensbrist det allvarligaste tillväxthindret. 37 procent av tjänsteföretagen kan idag inte öka sin produktion på grund av brist på personal - bland datakonsulter och programmerare är siffran hela 86 procent. Det saknas högkvalificerad arbetskraft inom flera sektorer i Sverige. Kompetens­invandring är därför en lösning för allt fler tjänsteföretag. Vi vill erbjuda relevant service till våra medlemmar och denna tjänst kommer verkligen att underlätta för många, säger Stefan Koskinen, förbundsdirektör för Almega Tjänsteföretagen.

Certifieringstjänsten innebär att handläggningstiden förkortas kraftigt, då medlemsföretagen kommer att kunna fylla i arbetstillståndsansökan direkt på webben. En förstagångsansökan ska prövas inom tio arbetsdagar av Migrationsverket och en förlängningsansökan inom tjugo arbetsdagar. För ansökningar ställda direkt till Migrationsverket är handläggningstiden idag ca sex till åtta månader.

Almegas nya tjänst kommer att vara kostnadsfri och väntas vara på plats i december 2018.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.

Inbjudan till LO om samarbeten för seriösare städbransch26.11.2018 14:20Pressmeddelande

I Dagens Industri 23/11 uttalar sig LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson om städbranschen och säger att det finns behov av fler åtgärder mot oseriösa företag och svartjobb. Almega Städföretagen jobbar med facket i dessa frågor genom flera samarbeten. För att LO inte ska missa vilka samarbeten de själva ingår i vill vi bjuda in Karl-Petter Thorwaldsson till en överläggning med en av våra samarbetsgrupper.

Fortsatt alltför få i aktiva insatser visar Arbetsförmedlingens nya prognos26.11.2018 13:31Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens nya utgiftsprognos för 2018 och 2019, som presenterades under måndagen, visar att övergångsregeringens budgetförslag på arbetsmarknadsområdet kommer att slå hårt mot de privata arbetsförmedlingstjänsterna. En ny regering måste dra i handbromsen för extratjänsterna och prioritera de aktiva insatserna hos privata leverantörer av arbetsförmedlingstjänster. Det menar Almega i en kommentar.

Tjänstesektorns produktivitet står stark12.11.2018 09:00Pressmeddelande

Den svenska tjänstesektorn växer och blir en allt viktigare del av Sveriges ekonomi. Därmed blir produktiviteten i tjänsteproduktionen avgörande för BNP-utvecklingen och de offentliga finanserna. Almegas nya rapport visar att den svenska tjänsteproduktionen står stark i internationell jämförelse, mycket tack vare de kunskapsintensiva företagstjänsterna. Men nu hejdas tillväxten i dessa företag av de stora svårigheterna att hitta kvalificerad personal.