Almega kommenterar förslag om att stoppa etablering av nya friskolor

Med anledning av att Socialdemokraternas förslag om att gå till val på att stoppa nyetablering av nya friskolor kommentera Almega.

- SKL säger i sin senaste ekonomirapport att Sverige behöver öka det totala skolbeståndet med mer än 10 procent på bara två och ett halvt år, det motsvarar nybyggnation av över 1000 skolor och förskolor. Att i det läget föreslå ett förbud mot nyetablering av friskolor visar dels att det är valrörelse, dels att Socialdemokraterna är redo att offra behovet av skolplatser för plakatpolitik, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.

Avskaffandet av visstidsanställningarna riskerar öka utanförskapet30.5.2018 12:08Pressmeddelande

990 000 personer har under de senaste nio åren fått en fast förankring på arbetsmarknaden genom att de gått från en allmän visstidsanställning till en fast anställning. Att avskaffa anställningsformen Allmän visstid skulle kraftigt försämra mångas möjligheter att komma in på arbetsmarknaden och kraftfullt minska tjänstesektorns möjligheter att bidra till bättre integration av nyanlända och till ungas inträde på arbetsmarknaden.