Almega kommenterar förslaget om inträdesjobb: "Bra för så väl företag som den som står utan jobb"

Almega tycker att förslaget om inträdesjobb som allianspartiernas partiledare presenterade under förmiddagen är intressant. Ulf Lindberg, näringspolitisk chef, menar att det kan intressera fler arbetsgivare att anställa personer som inte har utbildning eller nödvändig erfarenhet. - Tveklöst sänker det tröskeln för den som står utanför arbetsmarknaden. Därför är det bra för så väl företag som den som står utan jobb, säger Ulf Lindberg.

Ulf Lindberg menar att konstruktionen, med en tillfälligt reducerad lön, slopad arbetsgivaravgift under tre år och att anställningen övergår i en tillsvidareanställning efter två år är väl avvägd.

- Att anställa någon som inte är etablerad på arbetsmarknaden är generellt mindre attraktivt än att anställa utbildad och erfaren personal. Därför är det i allt väsentligt positivt att man försöker underlätta och sänka kostnaden för arbetsgivare att anställa nyanlända och unga med brister i utbildningen. Det kan absolut leda till fler riktiga anställningar, säger Ulf Lindberg.

- En annan positiv aspekt är att det sätter visst tryck på arbetsmarknadens parter att hitta en egen lösning. Något som hitintills inte lyckats. I dag finns det stora matchningsproblem mellan arbetssökandes kompetens och erfarenhet och vad företagen efterfrågar, säger Ulf Lindberg.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.

Inbjudan till LO om samarbeten för seriösare städbransch26.11.2018 14:20Pressmeddelande

I Dagens Industri 23/11 uttalar sig LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson om städbranschen och säger att det finns behov av fler åtgärder mot oseriösa företag och svartjobb. Almega Städföretagen jobbar med facket i dessa frågor genom flera samarbeten. För att LO inte ska missa vilka samarbeten de själva ingår i vill vi bjuda in Karl-Petter Thorwaldsson till en överläggning med en av våra samarbetsgrupper.

Fortsatt alltför få i aktiva insatser visar Arbetsförmedlingens nya prognos26.11.2018 13:31Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens nya utgiftsprognos för 2018 och 2019, som presenterades under måndagen, visar att övergångsregeringens budgetförslag på arbetsmarknadsområdet kommer att slå hårt mot de privata arbetsförmedlingstjänsterna. En ny regering måste dra i handbromsen för extratjänsterna och prioritera de aktiva insatserna hos privata leverantörer av arbetsförmedlingstjänster. Det menar Almega i en kommentar.

Tjänstesektorns produktivitet står stark12.11.2018 09:00Pressmeddelande

Den svenska tjänstesektorn växer och blir en allt viktigare del av Sveriges ekonomi. Därmed blir produktiviteten i tjänsteproduktionen avgörande för BNP-utvecklingen och de offentliga finanserna. Almegas nya rapport visar att den svenska tjänsteproduktionen står stark i internationell jämförelse, mycket tack vare de kunskapsintensiva företagstjänsterna. Men nu hejdas tillväxten i dessa företag av de stora svårigheterna att hitta kvalificerad personal.