Almega kritiska till att fler ska betala statlig inkomstskatt

Vänsterpartiet och regeringen har enats om en budgetförändring som innebär att fler människor ska betala statlig inkomstskatt. Almega släppte nyligen en rapport som visar att den statliga inkomstskatten och värnskatten leder till ett stort tapp i arbetstid för läkare. - Det är helt enkelt så att det försämrar kapaciteten i välfärden när exempelvis läkarna arbetar mindre, säger Håkan Eriksson.

Håkan Eriksson, näringspolitisk expert på Almega, står bakom rapporten som visar att utan den statliga inkomstskatten så skulle läkarna arbeta motsvarande 2 800 heltidstjänster mer per år.

Han menar att just den statliga inkomstskatten skapar stora problem för små pengar.

- Som helhet drar den in väldigt lite pengar, men skapar högst betydande bortfall i arbetstid i yrkesgrupper där det är svårt att rekrytera mer personal. Intäkterna från den statliga inkomstskatten är under fem procent per år och det finns en del som talar för att det är pengar man hade fått in även med en lägre eller ingen statlig inkomstskatt alls, helt enkelt för att de beskattningsbara timmarna skulle öka då, säger Håkan Eriksson.

- För Sverige skulle det vara bra med avsevärt lägre marginalskatter som helhet. Så som det är i dag driver den statliga inkomstskatten på en utveckling där många anser att extra semester är mer attraktivt än övertid eller löneförhöjningar som till största del skattas bort, säger Håkan Eriksson.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.