Almega kritiska till att fler ska betala statlig inkomstskatt

Vänsterpartiet och regeringen har enats om en budgetförändring som innebär att fler människor ska betala statlig inkomstskatt. Almega släppte nyligen en rapport som visar att den statliga inkomstskatten och värnskatten leder till ett stort tapp i arbetstid för läkare. - Det är helt enkelt så att det försämrar kapaciteten i välfärden när exempelvis läkarna arbetar mindre, säger Håkan Eriksson.

Håkan Eriksson, näringspolitisk expert på Almega, står bakom rapporten som visar att utan den statliga inkomstskatten så skulle läkarna arbeta motsvarande 2 800 heltidstjänster mer per år.

Han menar att just den statliga inkomstskatten skapar stora problem för små pengar.

- Som helhet drar den in väldigt lite pengar, men skapar högst betydande bortfall i arbetstid i yrkesgrupper där det är svårt att rekrytera mer personal. Intäkterna från den statliga inkomstskatten är under fem procent per år och det finns en del som talar för att det är pengar man hade fått in även med en lägre eller ingen statlig inkomstskatt alls, helt enkelt för att de beskattningsbara timmarna skulle öka då, säger Håkan Eriksson.

- För Sverige skulle det vara bra med avsevärt lägre marginalskatter som helhet. Så som det är i dag driver den statliga inkomstskatten på en utveckling där många anser att extra semester är mer attraktivt än övertid eller löneförhöjningar som till största del skattas bort, säger Håkan Eriksson.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Kommentar till AF:s månadsstatistik: Almega kräver stopp för nya extratjänster12.10.2018 12:01Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens månadsstatik för september 2018 visar att antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning fortsätter att minska. Antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning är 12212 respektive 6406. - Stöd- och matchning och arbetsmarknadsutbildningar är effektiva insatser som ofta leder till jobb. Men insatserna har aldrig tidigare haft så få deltagare. Personalbristen är ett av företagens största tillväxthinder. Därför måste arbetslösa tvärtom matchas och utbildas mycket mera aktivt än vad som sker idag, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega För ett år sedan var antalet arbetssökande som gick på dessa insatser 20635 respektive 7733. Arbetsförmedlingens månadsstatistik samtidigt visar på stark efterfrågan på arbetskraft och många lediga jobb. Personalbristen är fortsatt ett av företagens största tillväxthinder. - Ytterligare minst 15000 arbetslösa bör matchas eller påbörja arbetsmarknadsutbildning redan under

Ny regering måste riva hinder för tjänstetillväxt26.9.2018 07:30Pressmeddelande

Takten i produktionstillväxten i den privata tjänstesektorn ligger kvar på en lägre nivå än 2017, när konjunkturen tycks ha toppat i tjänstesektorn. Inbromsningen beror framför allt på den utbredda bristen på personal, som hindrar tjänsteföretagen från att expandera. Efterfrågan ligger dock fortsatt på en hög nivå, även om det finns en förväntan om att efterfrågan kommer minska något de närmsta månaderna. En ny regering måste på allvar ta tag i de strukturella hinder som finns för att åtgärda kompetensförsörjningsproblemen, i god tid innan lågkonjunktur kommer. Den bedömningen gör Almega i samband med tredje kvartalets Tjänsteindikator.