Almega kritiska till att fler ska betala statlig inkomstskatt

Vänsterpartiet och regeringen har enats om en budgetförändring som innebär att fler människor ska betala statlig inkomstskatt. Almega släppte nyligen en rapport som visar att den statliga inkomstskatten och värnskatten leder till ett stort tapp i arbetstid för läkare. - Det är helt enkelt så att det försämrar kapaciteten i välfärden när exempelvis läkarna arbetar mindre, säger Håkan Eriksson.

Håkan Eriksson, näringspolitisk expert på Almega, står bakom rapporten som visar att utan den statliga inkomstskatten så skulle läkarna arbeta motsvarande 2 800 heltidstjänster mer per år.

Han menar att just den statliga inkomstskatten skapar stora problem för små pengar.

- Som helhet drar den in väldigt lite pengar, men skapar högst betydande bortfall i arbetstid i yrkesgrupper där det är svårt att rekrytera mer personal. Intäkterna från den statliga inkomstskatten är under fem procent per år och det finns en del som talar för att det är pengar man hade fått in även med en lägre eller ingen statlig inkomstskatt alls, helt enkelt för att de beskattningsbara timmarna skulle öka då, säger Håkan Eriksson.

- För Sverige skulle det vara bra med avsevärt lägre marginalskatter som helhet. Så som det är i dag driver den statliga inkomstskatten på en utveckling där många anser att extra semester är mer attraktivt än övertid eller löneförhöjningar som till största del skattas bort, säger Håkan Eriksson.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.

Patrick Joyce ny chefekonom på Almega11.1.2019 11:34Pressmeddelande

Patrick Joyce blir ny chefekonom på Almega. Patrick Joyce är fil. lic. i nationalekonomi vid Uppsala universitet. Han har lång erfarenhet som expert och utredare av ekonomisk politik, skattefrågor, näringspolitik och arbetsmarknadsfrågor vid Regeringskansliet och riksdagen. Patrick kommer senast från en tjänst som forskare om kompetensförsörjning, arbetsmarknad och integration vid Ratio – näringslivets forskningsinstitut.

Höga arbetskraftskostnader hotar tjänsteföretagens tillväxt19.12.2018 07:21Pressmeddelande

Återigen visar Almegas Tjänsteindikator att efterfrågan på kunskapsintensiva företags tjänster fortfarande ligger på toppnivåer. Trots det är utvecklingen oroande. I rapporten konstateras också att Sverige är ett av de dyraste länderna att anställa i, något som i slutändan riskerar att snabba på den redan pågående trenden att företag flyttar ut avancerade tjänstejobb och produktion till utlandet.

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.