Almega och Fastighets tecknar nytt treårsavtal inom märkets 6,5 procent

Almega Tjänsteförbunden och Fastighetsanställdas Förbund har idag tackat ja till den hemställan om nytt kollektivavtal som Medlingsinstitutets medlare presenterade under onsdagen. Därmed undviks en mycket allvarlig strejk mot svensk fordonsindustri, kärnkraftsindustri samt livsmedelsindustri som annars skulle brutit ut på fredag.

Anna-Karin Hatt, VD Almega

Medlingsinstitutets medlare presenterade under onsdagen ett förslag om nytt kollektivavtal för parterna. Liksom alla andra avtal som är tecknade i årets avtalsrörelse följer det märket på 6,5 procent under tre år. Parterna valde under onsdagskvällen att tacka ja till medlarnas hemställan.

- Vi är glada över att vi lyckats avvärja den allvarliga strejk som Fastighets varslat om. En strejk som skulle slagit hårt mot bland annat svensk fordonsindustri. Efter en intensiv medling och långa förhandlingar är vi nöjda med att ha tecknat ytterligare ett nytt kollektivavtal inom märkets 6,5 procent över tre år, säger Anna-Karin Hatt vd Almega

En viktig förändring som arbetsgivarsidan fick gehör för var att förenkla och begränsa regelverket när lönetillägg för särskilda arbetsförhållanden utgår.

I och med att parterna enats om ett nytt kollektivavtal på avtalsområdet Specialservice dras samtliga varsel på avtalsområdet tillbaka och den strejk Fastighets varslat om kommer inte att bryta ut.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Anna-Karin Hatt, VD Almega

Kommentar till AF:s månadsstatistik: Almega kräver stopp för nya extratjänster12.10.2018 12:01Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens månadsstatik för september 2018 visar att antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning fortsätter att minska. Antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning är 12212 respektive 6406. - Stöd- och matchning och arbetsmarknadsutbildningar är effektiva insatser som ofta leder till jobb. Men insatserna har aldrig tidigare haft så få deltagare. Personalbristen är ett av företagens största tillväxthinder. Därför måste arbetslösa tvärtom matchas och utbildas mycket mera aktivt än vad som sker idag, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega För ett år sedan var antalet arbetssökande som gick på dessa insatser 20635 respektive 7733. Arbetsförmedlingens månadsstatistik samtidigt visar på stark efterfrågan på arbetskraft och många lediga jobb. Personalbristen är fortsatt ett av företagens största tillväxthinder. - Ytterligare minst 15000 arbetslösa bör matchas eller påbörja arbetsmarknadsutbildning redan under

Ny regering måste riva hinder för tjänstetillväxt26.9.2018 07:30Pressmeddelande

Takten i produktionstillväxten i den privata tjänstesektorn ligger kvar på en lägre nivå än 2017, när konjunkturen tycks ha toppat i tjänstesektorn. Inbromsningen beror framför allt på den utbredda bristen på personal, som hindrar tjänsteföretagen från att expandera. Efterfrågan ligger dock fortsatt på en hög nivå, även om det finns en förväntan om att efterfrågan kommer minska något de närmsta månaderna. En ny regering måste på allvar ta tag i de strukturella hinder som finns för att åtgärda kompetensförsörjningsproblemen, i god tid innan lågkonjunktur kommer. Den bedömningen gör Almega i samband med tredje kvartalets Tjänsteindikator.