Almega och Fastighets tecknar nytt treårsavtal inom märkets 6,5 procent

Almega Tjänsteförbunden och Fastighetsanställdas Förbund har idag tackat ja till den hemställan om nytt kollektivavtal som Medlingsinstitutets medlare presenterade under onsdagen. Därmed undviks en mycket allvarlig strejk mot svensk fordonsindustri, kärnkraftsindustri samt livsmedelsindustri som annars skulle brutit ut på fredag.

Anna-Karin Hatt, VD Almega

Medlingsinstitutets medlare presenterade under onsdagen ett förslag om nytt kollektivavtal för parterna. Liksom alla andra avtal som är tecknade i årets avtalsrörelse följer det märket på 6,5 procent under tre år. Parterna valde under onsdagskvällen att tacka ja till medlarnas hemställan.

- Vi är glada över att vi lyckats avvärja den allvarliga strejk som Fastighets varslat om. En strejk som skulle slagit hårt mot bland annat svensk fordonsindustri. Efter en intensiv medling och långa förhandlingar är vi nöjda med att ha tecknat ytterligare ett nytt kollektivavtal inom märkets 6,5 procent över tre år, säger Anna-Karin Hatt vd Almega

En viktig förändring som arbetsgivarsidan fick gehör för var att förenkla och begränsa regelverket när lönetillägg för särskilda arbetsförhållanden utgår.

I och med att parterna enats om ett nytt kollektivavtal på avtalsområdet Specialservice dras samtliga varsel på avtalsområdet tillbaka och den strejk Fastighets varslat om kommer inte att bryta ut.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Anna-Karin Hatt, VD Almega

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.