Almega om budgetpropositionen: Splittrad budget – för lite till jobben

Regeringens sista budgetproposition före valet är en splittrad produkt. Vissa förslag är bra men det saknas tillräckliga satsningar på att minska långtidsarbetslösheten och se till att företagens kompetensförsörjning tryggas, anser tjänsteföretagens arbetsgivarorganisation Almega.
Patrick Joyce, chefekonom på Almega

Ekonomin är på väg upp ur krisen och jobben börjar komma tillbaka även i de tjänstebranscher som drabbades hårdast. Nu återkommer en del av de problem Sverige hade före Coronakrisen. Långtidsarbetslösheten växer samtidigt som det börjar det bli ont om kompetens i vissa branscher.

– Regeringens budget gör inte tillräckligt för att komma tillrätta med dessa problem trots rekordhöga nya utgifter. Budgeten är splittrad och de nya utgifterna plottrats bort på för många ändamål, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega.

Enligt Patrick Joyce finns det dock förslag i budgeten som är bra. Sänkningen av inkomstskatten för låg- och medelinkomsttagare är välkommen likaså nedsättningen av arbetsgivaravgifterna för unga. Det är alltid bra med skattesänkningar som gör det lättare för företagen att skapa fler jobb även om en bredare och permanent sänkning skulle göra mer nytta. Satsningen på fler platser i arbetsmarknadsutbildning är bra men måste vara betydligt större om fler arbetslösa ska kunna fylla luckor i bristyrken.

– Tyvärr går flera av förslagen i budgeten i rakt motsatt riktning. Över tio miljarder kronor satsas på ökad ledighet genom familjeveckan, höjd sjukpenning och sänkt skatt för sjukskrivna. Det motverkar arbetslinjen och kommer att göra det svårare få fler människor tillbaka i arbete, säger Patrick Joyce.

Patrick Joyce, chefekonom på Almega

Almega, Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp med drygt 11 000 medlemsföretag som sammanlagt har närmare 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se (http://www.almega.se)

Välkommet initiativ till ny AI-strategi för Sverige – här är tjänstesektorns medskick!20.3.2024 11:29:31 CET | Pressmeddelande

Almega välkomnar AI-Swedens förslag till en ny AI-strategi för Sverige som presenterades idag. “Initiativet belyser behovet av mer handlingskraft från regeringens sida och att Sverige omgående behöver få på plats en ny nationell AI-strategi som främjar svensk konkurrenskraft.”, säger Moa Tivell, näringspolitisk expert på Almega. Samtidigt är det tjänstesektorn som kommer i högsta grad påverkas av generativ AI.