Almega om höstbudgeten: ”Krisen kräver fler krisåtgärder”

Budgetpropositionen för 2021 innehåller flera åtgärder som Almega har efterlyst. – Sänkta arbetsgivaravgifter för unga är bra liksom en reducerad bolagsskatt, men givet det ekonomiska läget behöver kämpande tjänsteföretag fler åtgärder som motverkar utslagning av jobb och företag, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega.

Den ekonomiska krisen är långt ifrån över. Tjänstesektorn, som står för drygt hälften av Sveriges BNP, är fortfarande nere i en djup svacka och konsumtionen utvecklas svagt. Flera branscher hotas av omfattande uppsägningar när regeringens ersättningspaket löper ut.

– Företag inom rekrytering, bemanning och konsulttjänster har drabbats hårt när kunder i industrin och andra delar av näringslivet dragit i bromsen. Rese- och mässbranschen går på knäna och minskade inköp av städning har försatt många serviceföretag under konkurshot. Krisen kräver fler krisåtgärder, säger Andreas Åström.

Mot denna bakgrund saknar Almega beslut som förlänger ersättningarna till näringslivet. Ett exempel är att möjligheten till korttidspermittering försvinner den 31 december i år.

Sänkningen av arbetsgivaravgifterna för unga är däremot positiv. Arbetslösheten bland yngre har stigit kraftigt, vilket är en direkt effekt av att tjänstesektorn drabbats hårt under Coronakrisen.

– Det är hos tjänsteföretagen som de flesta unga får sitt första jobb. Sänkta arbetsgivaravgifter för yngre kommer att förbättra deras utsikter på arbetsmarknaden och bidra till återhämtningen för företagen i tjänstesektorn, säger Andreas Åström.

Förläng sänkningen av företagens sjuklönekostnader29.7.2020 08:38:54 CESTPressmeddelande

De ekonomiska konsekvenserna av Corona-pandemin kan inte jämföras med förlusterna av människoliv, men de har skapat stora problem för företag i Sverige. Regeringen och samarbetspartierna har lyssnat på företagens förslag och viktiga åtgärder har genomförts. Men när antalet sjukskrivna återigen ökar är det viktigt att staten fortsätter att ta ett huvudansvar för företagens sjuklönekostnader, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega.