Almega: ”Orimligt att avsluta stödåtgärderna”

Flera direkta coronastöd till företag ska enligt regeringen fasas ut, däribland korttidsstödet. ”Vi är starkt kritiska till beskedet. Regeringen stänger nu dörren innan alla är igenom”, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega.
Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega

Finansminister Magdalena Andersson (S) meddelade i dag att flera direkta coronastöd till företag, som omsättnings- och omställningsstöd samt det förstärkta stödet till korttidsarbete, fasas ut i efter september.

– Det är helt orimligt att avsluta stödåtgärderna innan alla företag är igenom krisen. Resebranschen har fortfarande ett partiellt näringsförbud på grund av UD:s reserestriktioner, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega.

Enligt finansministern har stöden varit bra, men nu anser hon att skattepengarna gör bättre nytta på annat håll.

– Karenskravet i det permanenta stödet vid korttidsarbete innebär, enligt Tillväxtverket, att majoriteten av de företag som fått stöd under pandemin inte kommer att vara berättigade till fortsatt stöd enligt den permanenta lagstiftningen som finansministern hänvisar till. Det finns med andra ord ingen hjälp att få för fortsatt krisdrabbade tjänsteföretag, säger Andreas Åström:

– Vi anser fortsatt att det helt nödvändigt att korttidsstödet förlängs åtminstone en bit in på nästa år. Stödet är inget som företagen söker i onödan då det fortfarande innebär en kostnad för arbetsgivaren. Nu stänger regeringen dörren innan alla tjänsteföretag tagit sig igenom krisen. Detta kommer att leda till ökade konkurser och förlorade jobb.

Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega