Almega på Järvaveckan: Så får ännu fler Järvabor jobb

Kompetenskrisen utmanar den privata tjänstesektorn. Företagen hittar inte personal att anställa. Bara med hjälp av en bättre fungerande integration kan fler nyanlända och utrikes födda få jobb. Almega deltar på Järvaveckan för att visa att privata tjänstesektorn är Sveriges ledande integrationsmotor. Tiotalet medlemsföretag från Kompetensföretagen och Almega Tjänsteförbunden kommer att rekrytera personal under Järvaveckan.

Seminarium Så får ännu fler Järvabor jobb 12 juni kl 14.30

Plats: Spånga IP, tält 6.

Ingen föranmälan krävs.

Sverige behöver en fungerande integration och tjänstesektorn behöver ny arbetskraft. Almega presenterar en färsk yrkeskartläggning av SCB som visar att de flesta boende i Husby, Rinkeby och Tensta arbetar i privat tjänstesektor. Vilka yrken bryter arbetslösheten? Vilka reformer krävs för att ännu fler Järvabor ska få jobb?

Patrick Joyce, chefekonom på Almega, presenterar den nya rapporten.

Paneldeltagare

AnnaCarin Grandin, vd COOR

Stefan Ränk, vd Einar Matsson

Steve Galloway, rekryteringsansvarig Vikarieförmedlingen

Anna Johansson, Socialdemokraterna, ordförande i arbetsmarknadsutskottet

Josefin Malmqvist, Moderaterna, riksdagsledamot och ordförande i Moderatkvinnorna

Martin Ådahl, Centerpartiet, arbetsmarknadspolitisk talesperson

Moderator: Magnus Höij, förbundsdirektör på Innovations¬företagen.

Fler än 200 lediga jobb i Tjänsteföretagens hus under Järvaveckan

I Tjänsteföretagens hus powered by Almega kommer tiotalet företag i tjänstesektorn ha rekryteringsträffar under Järvaveckan. Sammanlagt letar företagen efter fler än 200 personer att anställa till de olika tjänsterna.

Läs mer om vilka de rekryterande företagen är, alla jobben och kvalifikationerna här:

www.almega.se/jarvaveckan

Almega Friskvårdsföretagen: Är din PT en bluff?24.6.2019 09:24:49 CESTPressmeddelande

Sverige behöver fler duktiga personliga tränare. Samtidigt är det ett problem att PT inte är en skyddad titel, vilket innebär att vem som helst kan kalla sig PT – oavsett utbildningsnivå. Det gör det svårt för gymföretag att veta vilka de ska anställa, och det gör det svårt för konsumenter att veta vilken PT som håller måttet. Därför har Almega Friskvårdsföretagen nu lanserat hemsidan ptlicens.se – ett register över personliga tränare som innehar branschorganisationens licens.