Almega positiva till förslag om utökat rut-avdrag

Almega välkomnar allianspartiernas besked om att utveckla rut-avdraget och höja takbeloppet för avdraget.

Almega har tidigare föreslagit en snarlik förbättring.
När Almega tillsammans med SPF Seniorerna undersökte intresset för ett sådant avdrag
svarade 8 av 10 medlemmar hos SPF att man stället sig positiva till det.
- Förslaget påminner mycket om Almegas Hem-avdrag och en sådan förändring vet vi är väldigt efterfrågad av bland annat äldre. Det är ett mycket positivt förslag som tydligt skulle stärka företagens möjligheter att anställa fler, säger Anna-Karin Hatt, vd på Almega.

Almegas bedömning är att det egna förslaget till Hem-avdrag skulle innebära en kraftig ökning av antalet anställda.
- Med den modell vi föreslagit så handlar det om en dubblering och då ska man tänka på att det i stor grad handlar om jobb som inte kräver någon omfattande utbildning. Att utveckla och förbättra rut-avdraget öppnar snabbt nya dörrar för så väl företag som arbetssökande och det är så klart väldigt positivt, säger Anna-Karin Hatt.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.

Avskaffandet av visstidsanställningarna riskerar öka utanförskapet30.5.2018 12:08Pressmeddelande

990 000 personer har under de senaste nio åren fått en fast förankring på arbetsmarknaden genom att de gått från en allmän visstidsanställning till en fast anställning. Att avskaffa anställningsformen Allmän visstid skulle kraftigt försämra mångas möjligheter att komma in på arbetsmarknaden och kraftfullt minska tjänstesektorns möjligheter att bidra till bättre integration av nyanlända och till ungas inträde på arbetsmarknaden.