Almega positiva till förslag om utökat rut-avdrag

Almega välkomnar allianspartiernas besked om att utveckla rut-avdraget och höja takbeloppet för avdraget.

Almega har tidigare föreslagit en snarlik förbättring.
När Almega tillsammans med SPF Seniorerna undersökte intresset för ett sådant avdrag
svarade 8 av 10 medlemmar hos SPF att man stället sig positiva till det.
- Förslaget påminner mycket om Almegas Hem-avdrag och en sådan förändring vet vi är väldigt efterfrågad av bland annat äldre. Det är ett mycket positivt förslag som tydligt skulle stärka företagens möjligheter att anställa fler, säger Anna-Karin Hatt, vd på Almega.

Almegas bedömning är att det egna förslaget till Hem-avdrag skulle innebära en kraftig ökning av antalet anställda.
- Med den modell vi föreslagit så handlar det om en dubblering och då ska man tänka på att det i stor grad handlar om jobb som inte kräver någon omfattande utbildning. Att utveckla och förbättra rut-avdraget öppnar snabbt nya dörrar för så väl företag som arbetssökande och det är så klart väldigt positivt, säger Anna-Karin Hatt.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Almega vill stoppa nya extratjänster – satsa på åtgärder som leder till jobb5.9.2018 17:04Pressmeddelande

Almegas rapport ”Vägval matchning” visar tydligt att de statliga extratjänsterna inte leder till riktiga jobb för de arbetssökanden. Att låsa in arbetslösa i extratjänster förvärrar bristen på arbetskraft och gör det ännu svårare för arbetsgivarna att hitta rätt arbetskraft. Samtidigt som enskilda personer som kan och vill jobba kommer allt längre från ett riktigt jobb.

Positiva till Moderaternas förslag att se över diskrimineringslagen3.9.2018 16:29Pressmeddelande

Kommentar till Moderaternas förslag om att se över diskrimineringslagen mot bakgrund av den dom Arbetsdomstolen som gav en muslimsk kvinna skadestånd därför det företag där hon sökte jobb hade avbrutit anställningsförfarandet när kvinnan vägrade ta en manlig chef, just därför att han är man. - Vi är positiva till Moderaterna förslag. Vi ser att det skulle vara möjligt med ett tillägg i diskrimineringslagen som innebär att en arbetsgivare inte behöver finna sig i att en anställd diskriminerar andra på grund av till exempel kön även om den anställde åberopar sin religionsfrihet, menar Lars Bäckström, arbetsrättsjurist på Almega

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.