Almega: ”S-förslag ett grundskott mot det fria skolvalet”

Ett förbud för friskoleföretag att gå med överskott hotar en hel bransch men också valfriheten, menar Almegas förbundsdirektör Stefan Koskinen.

Stefan Koskinen, förbundsdirektör för Tjänsteföretagen inom Almega

Idag har Socialdemokraternas partistyrelse berättat att man till kongressen i november lägger fram ett förslag om att förbjuda friskoleföretag att göra ett överskott.

– Barn och föräldrars rätt att välja skola är grunden för ett fritt skolval. Om förslaget genomförs försvinner en hel bransch och därmed valfriheten. Det innebär att livspusslet för de hundratusentals föräldrar och elever som valt en friskola skulle rivas upp, deras rätt att välja underkänns och kanske framförallt försvinner möjligheten att i framtiden kunna välja bort en dålig skola. Dessutom är det omöjligt för kommunerna att snabbt ta över alla elever från friskolorna. Förslaget borde snabbt förpassas till papperskorgen, säger Stefan Koskinen, förbundsdirektör för Tjänsteföretagen som organiserar friskolor inom Almega.

– Att förbjuda friskolor från att göra överskott är ett grundskott mot näringsfriheten och den fria företagsamheten. S utspel visar att det hela tiden har handlat om ett ideologiskt motstånd mot det fria skolvalet och välfärdsföretagen inom skolbranschen, säger Stefan Koskinen.

Stefan Koskinen, förbundsdirektör för Tjänsteföretagen inom Almega