Almega städföretagen släpper de nominerade till Årets Städföretag

Den 18 oktober presenteras vinnaren av Årets Städföretag, men redan nu står det klart vilka som är nominerade: HSB Städ, Norrlands Miljövård och Inspira Städ. En jury med företrädare från Almega Städföretagen, Fastighetsanställdas Förbund och Kommunalarbetareförbundet har enats om vilka som har chans att vinna priset.

- Det är viktigt för oss att lyfta fram förebilder. De här företagen blir ambassadörer som visar att branschen är seriös när det gäller såväl personalpolitik som miljöarbete och ekonomiskt ansvarstagande, säger Emma Unevik, ordförande Almega Städföretagen.

- Det är värdefullt att lyfta seriösa företag. För att bli nominerad ska företaget ha kollektivavtal och vara auktoriserat. Det auktorisationsarbete är vi med i, säger Magnus Pettersson, ordförande Fastighetsanställdas förbund.

- Det är bra med ett partgemensamt pris i branschen. I grunden har vi ett gemensamt intresse av att företagen ska vara seriösa. Det ger tyngd till priset att vi tillsammans tagit fram kriterierna för vinnarföretaget, säger Lars Fischer Gruppchef Kommunalarbetareförbundet.

De nominerade uppfyller följande kriterier:

• Miljöarbete
  • Arbetsmiljöarbete
  • Kvalitet och kompetensutveckling av personalen.
  • Ekonomi
  • Fackliga relationer, personalpolitik samt hur arbetsrätten sköts.

Andreas Eriksson
Kommunikatör
Almega Serviceföretagen
Mobil: 072-2356117
andreas.eriksson@almega.se

Serviceföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation som arbetar aktivt för att hjälpa dig bli en bättre arbetsgivare och företagare. Vi organiserar FM-företagen, Hemserviceföretagen, Saneringsföretagen och Städföretagen och ingår i förbundsgruppen Almega som är medlem i Svenskt Näringsliv.

Arbetsmarknadsutredningen en viktig pusselbit för reformeringen av Arbetsförmedlingen29.1.2019 22:00:02Pressmeddelande

Arbetsmarknadsutredningen är ett viktigt bidrag till arbetet med att reformera Arbetsförmedlingen. Reformen är nödvändig och Almega välkomnar därför att den överenskommelsen som slutits mellan regeringen, Liberalerna och Centerpartiet, och som ligger till grund för regeringsbildningen, även omfattar en reformering av Arbetsförmedlingen. En samsyn i Sveriges riksdag om vikten av förändring ökar förutsättningarna för att en renodlad myndighetsroll för Arbetsförmedlingen, medan privata aktörer ansvarar för att förmedla jobb och utbilda arbetssökande, blir verklighet.

Stora delar av Arbetsförmedlingen kan konkurrensutsättas22.1.2019 06:00:00Pressmeddelande

En Arbetsförmedling som trots ökade resurser, tillgång till arbetslösa som söker arbetstillfällen och företag som just nu skriker efter arbetskraft, inte lyckas förbättra utan tvärtom försämrar jobbchansen för de som är arbetslösa måste reformeras i grunden. I Almegas rapport ”Reformerad Arbetsförmedling – Almegas slutbetänkande för stärkt kompetensförsörjning” beskrivs hur Arbetsförmedlingen måste reformeras för att både myndigheten och den förda politiken ska leverera goda resultat, ha hög kostnadseffektivitet och kunna hjälpa såväl arbetslösa som arbetsgivare med de utmaningar de står inför.

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19:32Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.