Almega städföretagen släpper de nominerade till Årets Städföretag

Den 18 oktober presenteras vinnaren av Årets Städföretag, men redan nu står det klart vilka som är nominerade: HSB Städ, Norrlands Miljövård och Inspira Städ. En jury med företrädare från Almega Städföretagen, Fastighetsanställdas Förbund och Kommunalarbetareförbundet har enats om vilka som har chans att vinna priset.

- Det är viktigt för oss att lyfta fram förebilder. De här företagen blir ambassadörer som visar att branschen är seriös när det gäller såväl personalpolitik som miljöarbete och ekonomiskt ansvarstagande, säger Emma Unevik, ordförande Almega Städföretagen.

- Det är värdefullt att lyfta seriösa företag. För att bli nominerad ska företaget ha kollektivavtal och vara auktoriserat. Det auktorisationsarbete är vi med i, säger Magnus Pettersson, ordförande Fastighetsanställdas förbund.

- Det är bra med ett partgemensamt pris i branschen. I grunden har vi ett gemensamt intresse av att företagen ska vara seriösa. Det ger tyngd till priset att vi tillsammans tagit fram kriterierna för vinnarföretaget, säger Lars Fischer Gruppchef Kommunalarbetareförbundet.

De nominerade uppfyller följande kriterier:

• Miljöarbete
  • Arbetsmiljöarbete
  • Kvalitet och kompetensutveckling av personalen.
  • Ekonomi
  • Fackliga relationer, personalpolitik samt hur arbetsrätten sköts.

Andreas Eriksson
Kommunikatör
Almega Serviceföretagen
Mobil: 072-2356117
andreas.eriksson@almega.se

Serviceföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation som arbetar aktivt för att hjälpa dig bli en bättre arbetsgivare och företagare. Vi organiserar FM-företagen, Hemserviceföretagen, Saneringsföretagen och Städföretagen och ingår i förbundsgruppen Almega som är medlem i Svenskt Näringsliv.

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.

Inbjudan till LO om samarbeten för seriösare städbransch26.11.2018 14:20Pressmeddelande

I Dagens Industri 23/11 uttalar sig LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson om städbranschen och säger att det finns behov av fler åtgärder mot oseriösa företag och svartjobb. Almega Städföretagen jobbar med facket i dessa frågor genom flera samarbeten. För att LO inte ska missa vilka samarbeten de själva ingår i vill vi bjuda in Karl-Petter Thorwaldsson till en överläggning med en av våra samarbetsgrupper.

Fortsatt alltför få i aktiva insatser visar Arbetsförmedlingens nya prognos26.11.2018 13:31Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens nya utgiftsprognos för 2018 och 2019, som presenterades under måndagen, visar att övergångsregeringens budgetförslag på arbetsmarknadsområdet kommer att slå hårt mot de privata arbetsförmedlingstjänsterna. En ny regering måste dra i handbromsen för extratjänsterna och prioritera de aktiva insatserna hos privata leverantörer av arbetsförmedlingstjänster. Det menar Almega i en kommentar.

Tjänstesektorns produktivitet står stark12.11.2018 09:00Pressmeddelande

Den svenska tjänstesektorn växer och blir en allt viktigare del av Sveriges ekonomi. Därmed blir produktiviteten i tjänsteproduktionen avgörande för BNP-utvecklingen och de offentliga finanserna. Almegas nya rapport visar att den svenska tjänsteproduktionen står stark i internationell jämförelse, mycket tack vare de kunskapsintensiva företagstjänsterna. Men nu hejdas tillväxten i dessa företag av de stora svårigheterna att hitta kvalificerad personal.