Almega städföretagen släpper de nominerade till Årets Städföretag

Den 18 oktober presenteras vinnaren av Årets Städföretag, men redan nu står det klart vilka som är nominerade: HSB Städ, Norrlands Miljövård och Inspira Städ. En jury med företrädare från Almega Städföretagen, Fastighetsanställdas Förbund och Kommunalarbetareförbundet har enats om vilka som har chans att vinna priset.

- Det är viktigt för oss att lyfta fram förebilder. De här företagen blir ambassadörer som visar att branschen är seriös när det gäller såväl personalpolitik som miljöarbete och ekonomiskt ansvarstagande, säger Emma Unevik, ordförande Almega Städföretagen.

- Det är värdefullt att lyfta seriösa företag. För att bli nominerad ska företaget ha kollektivavtal och vara auktoriserat. Det auktorisationsarbete är vi med i, säger Magnus Pettersson, ordförande Fastighetsanställdas förbund.

- Det är bra med ett partgemensamt pris i branschen. I grunden har vi ett gemensamt intresse av att företagen ska vara seriösa. Det ger tyngd till priset att vi tillsammans tagit fram kriterierna för vinnarföretaget, säger Lars Fischer Gruppchef Kommunalarbetareförbundet.

De nominerade uppfyller följande kriterier:

• Miljöarbete
  • Arbetsmiljöarbete
  • Kvalitet och kompetensutveckling av personalen.
  • Ekonomi
  • Fackliga relationer, personalpolitik samt hur arbetsrätten sköts.

Andreas Eriksson
Kommunikatör
Almega Serviceföretagen
Mobil: 072-2356117
andreas.eriksson@almega.se

Serviceföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation som arbetar aktivt för att hjälpa dig bli en bättre arbetsgivare och företagare. Vi organiserar FM-företagen, Hemserviceföretagen, Saneringsföretagen och Städföretagen och ingår i förbundsgruppen Almega som är medlem i Svenskt Näringsliv.

Almega Friskvårdsföretagen: Är din PT en bluff?24.6.2019 09:24:49 CESTPressmeddelande

Sverige behöver fler duktiga personliga tränare. Samtidigt är det ett problem att PT inte är en skyddad titel, vilket innebär att vem som helst kan kalla sig PT – oavsett utbildningsnivå. Det gör det svårt för gymföretag att veta vilka de ska anställa, och det gör det svårt för konsumenter att veta vilken PT som håller måttet. Därför har Almega Friskvårdsföretagen nu lanserat hemsidan ptlicens.se – ett register över personliga tränare som innehar branschorganisationens licens.

Almega erbjuder 200 jobb under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Kompetenskrisen utmanar tjänstesektorn. Företagen hittar inte personal att anställa. Bara med hjälp av en bättre fungerande integration kan fler nyanlända och utrikes födda få jobb. För att rekrytera nya medarbetare och förbättra integrationen kommer medlemsföretag från Kompetensföretagen, Almega Serviceföretagen och Fastighetsarbetsgivarna att närvara under Järvaveckan och erbjuda totalt 200 jobb.