Almega städföretagen släpper de nominerade till Årets Städföretag

Den 18 oktober presenteras vinnaren av Årets Städföretag, men redan nu står det klart vilka som är nominerade: HSB Städ, Norrlands Miljövård och Inspira Städ. En jury med företrädare från Almega Städföretagen, Fastighetsanställdas Förbund och Kommunalarbetareförbundet har enats om vilka som har chans att vinna priset.

- Det är viktigt för oss att lyfta fram förebilder. De här företagen blir ambassadörer som visar att branschen är seriös när det gäller såväl personalpolitik som miljöarbete och ekonomiskt ansvarstagande, säger Emma Unevik, ordförande Almega Städföretagen.

- Det är värdefullt att lyfta seriösa företag. För att bli nominerad ska företaget ha kollektivavtal och vara auktoriserat. Det auktorisationsarbete är vi med i, säger Magnus Pettersson, ordförande Fastighetsanställdas förbund.

- Det är bra med ett partgemensamt pris i branschen. I grunden har vi ett gemensamt intresse av att företagen ska vara seriösa. Det ger tyngd till priset att vi tillsammans tagit fram kriterierna för vinnarföretaget, säger Lars Fischer Gruppchef Kommunalarbetareförbundet.

De nominerade uppfyller följande kriterier:

• Miljöarbete
  • Arbetsmiljöarbete
  • Kvalitet och kompetensutveckling av personalen.
  • Ekonomi
  • Fackliga relationer, personalpolitik samt hur arbetsrätten sköts.

Andreas Eriksson
Kommunikatör
Almega Serviceföretagen
Mobil: 072-2356117
andreas.eriksson@almega.se

Serviceföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation som arbetar aktivt för att hjälpa dig bli en bättre arbetsgivare och företagare. Vi organiserar FM-företagen, Hemserviceföretagen, Saneringsföretagen och Städföretagen och ingår i förbundsgruppen Almega som är medlem i Svenskt Näringsliv.

Kommentar till AF:s månadsstatistik: Almega kräver stopp för nya extratjänster12.10.2018 12:01Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens månadsstatik för september 2018 visar att antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning fortsätter att minska. Antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning är 12212 respektive 6406. - Stöd- och matchning och arbetsmarknadsutbildningar är effektiva insatser som ofta leder till jobb. Men insatserna har aldrig tidigare haft så få deltagare. Personalbristen är ett av företagens största tillväxthinder. Därför måste arbetslösa tvärtom matchas och utbildas mycket mera aktivt än vad som sker idag, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega För ett år sedan var antalet arbetssökande som gick på dessa insatser 20635 respektive 7733. Arbetsförmedlingens månadsstatistik samtidigt visar på stark efterfrågan på arbetskraft och många lediga jobb. Personalbristen är fortsatt ett av företagens största tillväxthinder. - Ytterligare minst 15000 arbetslösa bör matchas eller påbörja arbetsmarknadsutbildning redan under

Ny regering måste riva hinder för tjänstetillväxt26.9.2018 07:30Pressmeddelande

Takten i produktionstillväxten i den privata tjänstesektorn ligger kvar på en lägre nivå än 2017, när konjunkturen tycks ha toppat i tjänstesektorn. Inbromsningen beror framför allt på den utbredda bristen på personal, som hindrar tjänsteföretagen från att expandera. Efterfrågan ligger dock fortsatt på en hög nivå, även om det finns en förväntan om att efterfrågan kommer minska något de närmsta månaderna. En ny regering måste på allvar ta tag i de strukturella hinder som finns för att åtgärda kompetensförsörjningsproblemen, i god tid innan lågkonjunktur kommer. Den bedömningen gör Almega i samband med tredje kvartalets Tjänsteindikator.

Almega vill stoppa nya extratjänster – satsa på åtgärder som leder till jobb5.9.2018 17:04Pressmeddelande

Almegas rapport ”Vägval matchning” visar tydligt att de statliga extratjänsterna inte leder till riktiga jobb för de arbetssökanden. Att låsa in arbetslösa i extratjänster förvärrar bristen på arbetskraft och gör det ännu svårare för arbetsgivarna att hitta rätt arbetskraft. Samtidigt som enskilda personer som kan och vill jobba kommer allt längre från ett riktigt jobb.