Almega Utbildningsföretagen och SAUF går samman för stärkt utbildningskvalitet

Under måndagen, den 29 maj, beslutade eniga stämmor om att Sveriges Auktoriserade Utbildningsföretag (SAUF) går samman med Almega Utbildningsföretagen och bildar Sveriges största branschorganisation för privata aktörer inom vuxenutbildning. I och med sammanslagningen kommer Almega Utbildningsföretagen organisera 175 utbildningsföretag.

SAUF är en branschorganisation för utbildningsföretag som arbetar med kompetensutveckling av vuxna för arbetslivet. Grundbulten i verksamheten är kvalitetsauktorisationen. Almega Utbildningsföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag som arbetar med vuxnas lärande och kompetensutveckling. Nu går dessa organisationer samman.

Almega Utbildningsföretagen och SAUF blir därmed Sveriges ledande branschorganisation för stärkt kvalitet inom vuxenutbildningen. Genom medlemsföretagens bredd och mångfald kommer vi nu i ännu större utsträckning än tidigare bidra till att stärka Sveriges konkurrenskraft och öka innanförskapet på arbetsmarknaden.

- Almega fortsätter växa och det är med stor glädje vi nu välkomnar medlemsföretagen i branschorganisationen SAUF till oss, när de idag väljer att bli en del av Almega Utbildningsföretagen. Vi lever i en tid då vuxenutbildning och kompetensutveckling blir allt viktigare för att klara samhällets och företagens kompetensförsörjning, och framtidens utmaningar. I det behövs en tydlig röst som kan verka för bättre villkor och förutsättningar för utbildningsföretagen. Dagens beslut, där utbildningsbranschen samlas under ett och samma tak, är ett mycket bra beslut för såväl Almega, SAUF som utbildningsföretagen, säger Anna-Karin Hatt vd Almega

- Behoven av utbildningsföretagens tjänster liksom omvärldens granskning av branschen kommer att öka kraftigt kommande år. Den nya organisationen skapar ännu större förutsättningar för branschen att möta dessa förändringar, säger Christer Hammar, vice ordförande i Almega Utbildningsföretagen.

För att leda Sverige till bättre kompetensinvesteringar, en fungerande integration och ett kreativt samhälle där individens potential tas tillvara och kommer arbetsgivare och samhälle till del så krävs en enad, gemensam och vässad branschorganisation.

- Vår vision är att Sverige ska vara det mest effektiva och innovativa landet i världen för livslångt lärande och utbildning av vuxna i arbetslivet, tidigare ordförande i SAUF. Här kan Utbildningsföretagen ta en tätposition för att stimulera utvecklingen av svensk utbildning, säger Pär Lager, ny ordförande i Almega Utbildningsföretagen och tidigare ordförande i SAUF.

Kontakt:

Pär Lager, ordförande

par.lager@abnu.se

Christer Hammar, vice ordförande

christer.hammar@academedia.se

Johan Winsborn, branschansvarig

johan.winsborn@almega.se

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.

Inbjudan till LO om samarbeten för seriösare städbransch26.11.2018 14:20Pressmeddelande

I Dagens Industri 23/11 uttalar sig LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson om städbranschen och säger att det finns behov av fler åtgärder mot oseriösa företag och svartjobb. Almega Städföretagen jobbar med facket i dessa frågor genom flera samarbeten. För att LO inte ska missa vilka samarbeten de själva ingår i vill vi bjuda in Karl-Petter Thorwaldsson till en överläggning med en av våra samarbetsgrupper.

Fortsatt alltför få i aktiva insatser visar Arbetsförmedlingens nya prognos26.11.2018 13:31Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens nya utgiftsprognos för 2018 och 2019, som presenterades under måndagen, visar att övergångsregeringens budgetförslag på arbetsmarknadsområdet kommer att slå hårt mot de privata arbetsförmedlingstjänsterna. En ny regering måste dra i handbromsen för extratjänsterna och prioritera de aktiva insatserna hos privata leverantörer av arbetsförmedlingstjänster. Det menar Almega i en kommentar.

Tjänstesektorns produktivitet står stark12.11.2018 09:00Pressmeddelande

Den svenska tjänstesektorn växer och blir en allt viktigare del av Sveriges ekonomi. Därmed blir produktiviteten i tjänsteproduktionen avgörande för BNP-utvecklingen och de offentliga finanserna. Almegas nya rapport visar att den svenska tjänsteproduktionen står stark i internationell jämförelse, mycket tack vare de kunskapsintensiva företagstjänsterna. Men nu hejdas tillväxten i dessa företag av de stora svårigheterna att hitta kvalificerad personal.