​Almega Utbildningsföretagen rekryterar ny branschchef

Fredric Skälstad blir Almega Utbildningsföretagens nya branschchef. Fredric kommer närmast från en tjänst som utbildningspolitisk expert på Svenskt Näringsliv.

I maj 2017 bildades Sveriges största branschorganisation för privata aktörer inom vuxenutbildningen när Sveriges Auktoriserade Utbildningsföretag (SAUF) gick samman med Almega Utbildningsföretagen. Stor vikt har därefter lagts på att rekrytera en branschchef som kan etablera den nya organisationen.

– Jag är glad och stolt över att få vara en del av arbetet med att göra Sverige till ett av de mest effektiva och innovativa länderna i världen för livslångt lärande och utbildning av vuxna i arbetslivet, säger Fredric Skälstad.

– Utbildningsföretagens medlemsföretag har svaret på många av de stora utmaningarna samhället står inför: integrationen, företagens kompetensförsörjning och den omställning av arbetsmarknaden som krävs för att möta teknikutvecklingen. Det är stora och viktiga frågor som jag ser fram emot att arbeta med, säger Fredric Skälstad.

Fredric Skälstad, 39, är utbildad nationalekonom och tar med sig mer än femton års erfarenhet och kunskap från utbildningssektorn till sin nya roll som branschchef för Almega Utbildningsföretagen.

Expertrollen på Svenskt Näringsliv föregicks av arbete med utbildningsfrågor inom regeringskansliet, bland annat på Utbildningsdepartementet (2006-2010) och Statsrådsberedningen (2010-2013). Fredric har tidigare även arbetat i Sveriges riksdag och Stockholms stadshus.

– Vi är mycket glada att ha knutit Fredric Skälstad till oss. Hans breda kunskaper och långa erfarenhet av utbildningsfrågor kommer att bidra till att stärka Utbildningsföretagens röst i samhällsdebatten, säger Pär Lager, ordförande för Almega Utbildningsföretagen.

Fredric Skälstad tillträder sin nya tjänst som branschchef hos Almega Utbildningsföretagen den 1 september 2017.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.

Inbjudan till LO om samarbeten för seriösare städbransch26.11.2018 14:20Pressmeddelande

I Dagens Industri 23/11 uttalar sig LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson om städbranschen och säger att det finns behov av fler åtgärder mot oseriösa företag och svartjobb. Almega Städföretagen jobbar med facket i dessa frågor genom flera samarbeten. För att LO inte ska missa vilka samarbeten de själva ingår i vill vi bjuda in Karl-Petter Thorwaldsson till en överläggning med en av våra samarbetsgrupper.

Fortsatt alltför få i aktiva insatser visar Arbetsförmedlingens nya prognos26.11.2018 13:31Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens nya utgiftsprognos för 2018 och 2019, som presenterades under måndagen, visar att övergångsregeringens budgetförslag på arbetsmarknadsområdet kommer att slå hårt mot de privata arbetsförmedlingstjänsterna. En ny regering måste dra i handbromsen för extratjänsterna och prioritera de aktiva insatserna hos privata leverantörer av arbetsförmedlingstjänster. Det menar Almega i en kommentar.

Tjänstesektorns produktivitet står stark12.11.2018 09:00Pressmeddelande

Den svenska tjänstesektorn växer och blir en allt viktigare del av Sveriges ekonomi. Därmed blir produktiviteten i tjänsteproduktionen avgörande för BNP-utvecklingen och de offentliga finanserna. Almegas nya rapport visar att den svenska tjänsteproduktionen står stark i internationell jämförelse, mycket tack vare de kunskapsintensiva företagstjänsterna. Men nu hejdas tillväxten i dessa företag av de stora svårigheterna att hitta kvalificerad personal.