Almega välkomnar regeringens krispaket

Almega kommenterar regeringens och samarbetspartiernas krispaket. Almega som företräder 11.000 företag i Tjänstesektorn i 60 olika branscher.

Idag presenterade Finansminister Magdalena Andersson, tillsammans med samarbetspartierna, ytterligare ett krispaket för att mildra de ekonomiska effekterna av virusutbrottet.  Det innebär att:

• Regeringen idag inför korttidspermittering.
  • Staten tar över sjuklöneansvaret under två månader.
  • En likviditetsförstärkning införs via skattekontot.

-  Almegas 11.000 företag sysselsätter 550.000 medarbetare i Sverige och vi ser på nära håll vilka stora utmaningar våra företag har just nu.  Därför välkomnar vi regeringens krispaket och att de hörsammat många av våra förslag. Sveriges företag drabbas mycket hårt av följderna av virusutbrottet och den extraordinära situation vi alla befinner oss i. Vi följer utvecklingen  och har löpande dialog med våra medlemsföretag samt regeringen för att hitta lösningar på att mildra de ekonomiska effekterna. Och på sikt rädda arbetstillfällen i Sverige, säger Thomas Erséus, Vd Almega

Bra att korttidsarbete omfattar hela tjänstesektorn2.4.2020 16:14:11 CESTPressmeddelande

Idag har riksdagen fattat beslut om att införa ett nytt system med korttidsarbete. I de ursprungliga skrivningarna av lagen omfattades inte hela tjänstesektorn. I beslutet som klubbats av riksdagen är detta ändrat och såväl konsulter, bemanningsföretag, vård- och omsorgsföretag, utbildningsföretag, upphandlad trafik och statliga bolag omfattas nu av systemet. Almega och våra åtta förbund har varit pådrivande bakom detta och välkomnar beslutet.

Almegas krav till statsministern27.3.2020 15:22:07 CETPressmeddelande

Under fredagen träffade Almegas vd Thomas Erséus statsminister Stefan Löfven tillsammans med ledande företrädare för Svenskt Näringsliv och representanter från flera fackförbund. Thomas Erséus presenterade vilka åtgärder som krävs för att stävja krisen i tjänstesektorn. Några saker som lyftes under mötet var fler åtgärder för att rädda jobb och företag, att det offentliga ska hålla sina ingångna avtal med näringslivet och vikten av ett öppet samhälle mot bakgrund av coronaviruset.