Almega välkomnar Riksbankens besked om inflationsmålet

Riksbanken uppger att man överväger att göra förändringar i inflationsmålet.

Almegas chefekonom, Lena Hagman, välkomnar beskedet och konstaterar att det ligger i linje med vad Almega skrev i sin remiss för över ett år sedan.

- Det är hög tid att se över inflationsmålet eftersom vi ser att det finns nya faktorer som påverkar, exempelvis den allt snabbare digitaliseringen och globaliseringen. Det är bitar som absolut måste beaktas när man sätter ett inflationsmål, säger Lena Hagman.

- King och Goodfriend, som gjorde utvärderingen av penningpolitiken, pekade på att det vore klokt att se över inflationsmålet med en regelbundenhet om 10 år och ersätta KPI med KPIF. Det är två slutsatser som jag ställde mig bakom i Almegas remissyttrande och det är enligt mig bra och önskvärda förändringar, säger Lena Hagman.

- För mig är det uppenbart att inflationsmålet måste vara mer flexibelt med en toleransnivå på mellan 1 och 3 procent. Det vi ser i dag är att Riksbanken i perioder försöker nå ett inflationsmål som man vet är mycket svårt eller rent av omöjligt att nå. Det vore bättre att ge Riksbanken mandat att avvika från att uppnå inflationsmålet cirka två år framåt om det finns särskilda skäl som kan motivera detta, och i sådant fall redogöra för sina skäl inför riksdagens finansutskott, säger Lena Hagman.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.