Almega välkomnar Riksbankens besked om inflationsmålet

Riksbanken uppger att man överväger att göra förändringar i inflationsmålet.

Almegas chefekonom, Lena Hagman, välkomnar beskedet och konstaterar att det ligger i linje med vad Almega skrev i sin remiss för över ett år sedan.

- Det är hög tid att se över inflationsmålet eftersom vi ser att det finns nya faktorer som påverkar, exempelvis den allt snabbare digitaliseringen och globaliseringen. Det är bitar som absolut måste beaktas när man sätter ett inflationsmål, säger Lena Hagman.

- King och Goodfriend, som gjorde utvärderingen av penningpolitiken, pekade på att det vore klokt att se över inflationsmålet med en regelbundenhet om 10 år och ersätta KPI med KPIF. Det är två slutsatser som jag ställde mig bakom i Almegas remissyttrande och det är enligt mig bra och önskvärda förändringar, säger Lena Hagman.

- För mig är det uppenbart att inflationsmålet måste vara mer flexibelt med en toleransnivå på mellan 1 och 3 procent. Det vi ser i dag är att Riksbanken i perioder försöker nå ett inflationsmål som man vet är mycket svårt eller rent av omöjligt att nå. Det vore bättre att ge Riksbanken mandat att avvika från att uppnå inflationsmålet cirka två år framåt om det finns särskilda skäl som kan motivera detta, och i sådant fall redogöra för sina skäl inför riksdagens finansutskott, säger Lena Hagman.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Arbetsmarknadsutredningen en viktig pusselbit för reformeringen av Arbetsförmedlingen29.1.2019 22:00:02Pressmeddelande

Arbetsmarknadsutredningen är ett viktigt bidrag till arbetet med att reformera Arbetsförmedlingen. Reformen är nödvändig och Almega välkomnar därför att den överenskommelsen som slutits mellan regeringen, Liberalerna och Centerpartiet, och som ligger till grund för regeringsbildningen, även omfattar en reformering av Arbetsförmedlingen. En samsyn i Sveriges riksdag om vikten av förändring ökar förutsättningarna för att en renodlad myndighetsroll för Arbetsförmedlingen, medan privata aktörer ansvarar för att förmedla jobb och utbilda arbetssökande, blir verklighet.

Stora delar av Arbetsförmedlingen kan konkurrensutsättas22.1.2019 06:00:00Pressmeddelande

En Arbetsförmedling som trots ökade resurser, tillgång till arbetslösa som söker arbetstillfällen och företag som just nu skriker efter arbetskraft, inte lyckas förbättra utan tvärtom försämrar jobbchansen för de som är arbetslösa måste reformeras i grunden. I Almegas rapport ”Reformerad Arbetsförmedling – Almegas slutbetänkande för stärkt kompetensförsörjning” beskrivs hur Arbetsförmedlingen måste reformeras för att både myndigheten och den förda politiken ska leverera goda resultat, ha hög kostnadseffektivitet och kunna hjälpa såväl arbetslösa som arbetsgivare med de utmaningar de står inför.

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19:32Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.