Almega välkomnar Riksbankens besked om inflationsmålet

Riksbanken uppger att man överväger att göra förändringar i inflationsmålet.

Almegas chefekonom, Lena Hagman, välkomnar beskedet och konstaterar att det ligger i linje med vad Almega skrev i sin remiss för över ett år sedan.

- Det är hög tid att se över inflationsmålet eftersom vi ser att det finns nya faktorer som påverkar, exempelvis den allt snabbare digitaliseringen och globaliseringen. Det är bitar som absolut måste beaktas när man sätter ett inflationsmål, säger Lena Hagman.

- King och Goodfriend, som gjorde utvärderingen av penningpolitiken, pekade på att det vore klokt att se över inflationsmålet med en regelbundenhet om 10 år och ersätta KPI med KPIF. Det är två slutsatser som jag ställde mig bakom i Almegas remissyttrande och det är enligt mig bra och önskvärda förändringar, säger Lena Hagman.

- För mig är det uppenbart att inflationsmålet måste vara mer flexibelt med en toleransnivå på mellan 1 och 3 procent. Det vi ser i dag är att Riksbanken i perioder försöker nå ett inflationsmål som man vet är mycket svårt eller rent av omöjligt att nå. Det vore bättre att ge Riksbanken mandat att avvika från att uppnå inflationsmålet cirka två år framåt om det finns särskilda skäl som kan motivera detta, och i sådant fall redogöra för sina skäl inför riksdagens finansutskott, säger Lena Hagman.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Tjänstesektorns produktivitet står stark12.11.2018 09:00Pressmeddelande

Den svenska tjänstesektorn växer och blir en allt viktigare del av Sveriges ekonomi. Därmed blir produktiviteten i tjänsteproduktionen avgörande för BNP-utvecklingen och de offentliga finanserna. Almegas nya rapport visar att den svenska tjänsteproduktionen står stark i internationell jämförelse, mycket tack vare de kunskapsintensiva företagstjänsterna. Men nu hejdas tillväxten i dessa företag av de stora svårigheterna att hitta kvalificerad personal.

Kommentar till AF:s månadsstatistik: Almega kräver stopp för nya extratjänster12.10.2018 12:01Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens månadsstatik för september 2018 visar att antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning fortsätter att minska. Antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning är 12212 respektive 6406. - Stöd- och matchning och arbetsmarknadsutbildningar är effektiva insatser som ofta leder till jobb. Men insatserna har aldrig tidigare haft så få deltagare. Personalbristen är ett av företagens största tillväxthinder. Därför måste arbetslösa tvärtom matchas och utbildas mycket mera aktivt än vad som sker idag, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega För ett år sedan var antalet arbetssökande som gick på dessa insatser 20635 respektive 7733. Arbetsförmedlingens månadsstatistik samtidigt visar på stark efterfrågan på arbetskraft och många lediga jobb. Personalbristen är fortsatt ett av företagens största tillväxthinder. - Ytterligare minst 15000 arbetslösa bör matchas eller påbörja arbetsmarknadsutbildning redan under