Almega vill lyfta tjänsteföretagens röst i Almedalen

Almega närvarar i Almedalen mellan måndag och onsdag med ett fullspäckat program. Tillsammans med våra förbund slår vi på söndagen upp dörrarna till Tjänsteföretagens hus, beläget i Almedalens Hotell mitt i Almedalsparken.

- Almega har 11 000 medlemsföretag i olika branscher som varje dag skapar jobb och löser samhällsutmaningar. Det är deras perspektiv vi vill lyfta i Almedalen, säger Anna Karin Hatt, vd på Almega.

Seminarier som fokuserar på arbetsmarknadens utmaningar, de politiska partiernas agendor och inspirerande berättelser från medlemsföretag kommer att dominera kalendariet.

- I Almedalen dominerar av politiken. Det tycker vi är bra, men vi tror att även näringslivets röst kan bidra till diskussionen om hur vi tacklar dagens stora samhällsutmaningar. Idag skapas tre av fyra jobb inom tjänstesektorn. Denna sektor har blivit både en tillväxtmotor och en samhällsbyggare. Därför vill vi öka förståelsen för vilken roll tjänsteföretagen kan spela i framtiden, säger Anna Karin Hatt.

Läs programmet i sin helhet här.

Almega om budgeten: Bra strukturreformer men mer krävs18.9.2019 09:17:54 CESTPressmeddelande

Regeringens budgetproposition presenterades idag i riksdagen. Det är den första sedan januariavtalet slöts mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna. I propositionen finns början till flera viktiga strukturreformer men mer skulle behövas för att motverka den lågkonjunktur som är på väg, menar Almega. Tisdagens siffror från SCB som visar att arbetslösheten stiger snabbare än väntat är oroande.