Almega vill lyfta tjänsteföretagens röst i Almedalen

Almega närvarar i Almedalen mellan måndag och onsdag med ett fullspäckat program. Tillsammans med våra förbund slår vi på söndagen upp dörrarna till Tjänsteföretagens hus, beläget i Almedalens Hotell mitt i Almedalsparken.

- Almega har 11 000 medlemsföretag i olika branscher som varje dag skapar jobb och löser samhällsutmaningar. Det är deras perspektiv vi vill lyfta i Almedalen, säger Anna Karin Hatt, vd på Almega.

Seminarier som fokuserar på arbetsmarknadens utmaningar, de politiska partiernas agendor och inspirerande berättelser från medlemsföretag kommer att dominera kalendariet.

- I Almedalen dominerar av politiken. Det tycker vi är bra, men vi tror att även näringslivets röst kan bidra till diskussionen om hur vi tacklar dagens stora samhällsutmaningar. Idag skapas tre av fyra jobb inom tjänstesektorn. Denna sektor har blivit både en tillväxtmotor och en samhällsbyggare. Därför vill vi öka förståelsen för vilken roll tjänsteföretagen kan spela i framtiden, säger Anna Karin Hatt.

Läs programmet i sin helhet här.

Staten måste stå för sjuklönekostnaden i sommar21.4.2020 10:15:18 CESTPressmeddelande

Nya siffror från SCB visar att sjukfrånvaron ökar kraftigt i Sverige. I mars 2020 var 98 000 fler personer sjukfrånvarande från jobbet jämfört med mars 2019. Totalt är nu sjukfrånvaron uppe i 219 000 personer, vilket innebär en ökning med 81 procent. Detta slår hårt mot företag som förutom fallande intäkter även fick kraftigt ökade sjuklönekostnader. Staten har övertagit betalningsansvaret för företagens sjuklönekostnader under april och maj, men kostnaden för mars får företagen betala.