Almega vill lyfta tjänsteföretagens röst i Almedalen

Almega närvarar i Almedalen mellan måndag och onsdag med ett fullspäckat program. Tillsammans med våra förbund slår vi på söndagen upp dörrarna till Tjänsteföretagens hus, beläget i Almedalens Hotell mitt i Almedalsparken.

- Almega har 11 000 medlemsföretag i olika branscher som varje dag skapar jobb och löser samhällsutmaningar. Det är deras perspektiv vi vill lyfta i Almedalen, säger Anna Karin Hatt, vd på Almega.

Seminarier som fokuserar på arbetsmarknadens utmaningar, de politiska partiernas agendor och inspirerande berättelser från medlemsföretag kommer att dominera kalendariet.

- I Almedalen dominerar av politiken. Det tycker vi är bra, men vi tror att även näringslivets röst kan bidra till diskussionen om hur vi tacklar dagens stora samhällsutmaningar. Idag skapas tre av fyra jobb inom tjänstesektorn. Denna sektor har blivit både en tillväxtmotor och en samhällsbyggare. Därför vill vi öka förståelsen för vilken roll tjänsteföretagen kan spela i framtiden, säger Anna Karin Hatt.

Läs programmet i sin helhet här.

Almega Friskvårdsföretagen: Är din PT en bluff?24.6.2019 09:24:49 CESTPressmeddelande

Sverige behöver fler duktiga personliga tränare. Samtidigt är det ett problem att PT inte är en skyddad titel, vilket innebär att vem som helst kan kalla sig PT – oavsett utbildningsnivå. Det gör det svårt för gymföretag att veta vilka de ska anställa, och det gör det svårt för konsumenter att veta vilken PT som håller måttet. Därför har Almega Friskvårdsföretagen nu lanserat hemsidan ptlicens.se – ett register över personliga tränare som innehar branschorganisationens licens.