Almega vill stoppa nya extratjänster – satsa på åtgärder som leder till jobb

Almegas rapport ”Vägval matchning” visar tydligt att de statliga extratjänsterna inte leder till riktiga jobb för de arbetssökanden. Att låsa in arbetslösa i extratjänster förvärrar bristen på arbetskraft och gör det ännu svårare för arbetsgivarna att hitta rätt arbetskraft. Samtidigt som enskilda personer som kan och vill jobba kommer allt längre från ett riktigt jobb.

- Allvarligast är utvecklingen för alla de individer, nyanlända och arbetslösa, som går miste om effektiva insatser. Deras insteg på arbetsmarknaden försvåras och riskerar att försenas, säger Andreas Åström, chef näringspolitik och kommunikation på Almega.

Statistiken visar att det är nystartsjobben, arbetsmarknadsutbildningar och stöd och matchning som ger resultat och rustar personer som står lång ifrån arbetsmarknaden till riktiga jobb. Det och därför vill Almega stoppa nya extratjänster.

Almega har låtit analysera Arbetsförmedlingens egen statistik hur det har gått för de personer som avslutat en extratjänst.

• Under 2017 och 2018 har endast 2,3 procent (efter 90 dagar) ett osubventionerat arbete efter avslutad extratjänst.
  • Över 60 procent har fått ny extratjänst i ytterligare ett år.
  • Arbetsmarknadsutbildning: 38,5 procent har ett osubventionerat arbete 90 dagar efter avslutad arbetsmarknadsutbildning.
  • Stöd och Matchning: 28,8 procent har ett osubventionerat arbete 90 dagar efter avslutad stöd & matchning.
  • Nystartsjobb: cirka 25 procent har ett osubventionerat arbete 90 dagar efter avslutat nystartsjobb

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Positiva till Moderaternas förslag att se över diskrimineringslagen3.9.2018 16:29Pressmeddelande

Kommentar till Moderaternas förslag om att se över diskrimineringslagen mot bakgrund av den dom Arbetsdomstolen som gav en muslimsk kvinna skadestånd därför det företag där hon sökte jobb hade avbrutit anställningsförfarandet när kvinnan vägrade ta en manlig chef, just därför att han är man. - Vi är positiva till Moderaterna förslag. Vi ser att det skulle vara möjligt med ett tillägg i diskrimineringslagen som innebär att en arbetsgivare inte behöver finna sig i att en anställd diskriminerar andra på grund av till exempel kön även om den anställde åberopar sin religionsfrihet, menar Lars Bäckström, arbetsrättsjurist på Almega

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.