Almega vill stoppa nya extratjänster – satsa på åtgärder som leder till jobb

Almegas rapport ”Vägval matchning” visar tydligt att de statliga extratjänsterna inte leder till riktiga jobb för de arbetssökanden. Att låsa in arbetslösa i extratjänster förvärrar bristen på arbetskraft och gör det ännu svårare för arbetsgivarna att hitta rätt arbetskraft. Samtidigt som enskilda personer som kan och vill jobba kommer allt längre från ett riktigt jobb.

- Allvarligast är utvecklingen för alla de individer, nyanlända och arbetslösa, som går miste om effektiva insatser. Deras insteg på arbetsmarknaden försvåras och riskerar att försenas, säger Andreas Åström, chef näringspolitik och kommunikation på Almega.

Statistiken visar att det är nystartsjobben, arbetsmarknadsutbildningar och stöd och matchning som ger resultat och rustar personer som står lång ifrån arbetsmarknaden till riktiga jobb. Det och därför vill Almega stoppa nya extratjänster.

Almega har låtit analysera Arbetsförmedlingens egen statistik hur det har gått för de personer som avslutat en extratjänst.

• Under 2017 och 2018 har endast 2,3 procent (efter 90 dagar) ett osubventionerat arbete efter avslutad extratjänst.
  • Över 60 procent har fått ny extratjänst i ytterligare ett år.
  • Arbetsmarknadsutbildning: 38,5 procent har ett osubventionerat arbete 90 dagar efter avslutad arbetsmarknadsutbildning.
  • Stöd och Matchning: 28,8 procent har ett osubventionerat arbete 90 dagar efter avslutad stöd & matchning.
  • Nystartsjobb: cirka 25 procent har ett osubventionerat arbete 90 dagar efter avslutat nystartsjobb

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Tjänstesektorns produktivitet står stark12.11.2018 09:00Pressmeddelande

Den svenska tjänstesektorn växer och blir en allt viktigare del av Sveriges ekonomi. Därmed blir produktiviteten i tjänsteproduktionen avgörande för BNP-utvecklingen och de offentliga finanserna. Almegas nya rapport visar att den svenska tjänsteproduktionen står stark i internationell jämförelse, mycket tack vare de kunskapsintensiva företagstjänsterna. Men nu hejdas tillväxten i dessa företag av de stora svårigheterna att hitta kvalificerad personal.

Kommentar till AF:s månadsstatistik: Almega kräver stopp för nya extratjänster12.10.2018 12:01Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens månadsstatik för september 2018 visar att antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning fortsätter att minska. Antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning är 12212 respektive 6406. - Stöd- och matchning och arbetsmarknadsutbildningar är effektiva insatser som ofta leder till jobb. Men insatserna har aldrig tidigare haft så få deltagare. Personalbristen är ett av företagens största tillväxthinder. Därför måste arbetslösa tvärtom matchas och utbildas mycket mera aktivt än vad som sker idag, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega För ett år sedan var antalet arbetssökande som gick på dessa insatser 20635 respektive 7733. Arbetsförmedlingens månadsstatistik samtidigt visar på stark efterfrågan på arbetskraft och många lediga jobb. Personalbristen är fortsatt ett av företagens största tillväxthinder. - Ytterligare minst 15000 arbetslösa bör matchas eller påbörja arbetsmarknadsutbildning redan under