Almega vill stoppa nya extratjänster – satsa på åtgärder som leder till jobb

Almegas rapport ”Vägval matchning” visar tydligt att de statliga extratjänsterna inte leder till riktiga jobb för de arbetssökanden. Att låsa in arbetslösa i extratjänster förvärrar bristen på arbetskraft och gör det ännu svårare för arbetsgivarna att hitta rätt arbetskraft. Samtidigt som enskilda personer som kan och vill jobba kommer allt längre från ett riktigt jobb.

- Allvarligast är utvecklingen för alla de individer, nyanlända och arbetslösa, som går miste om effektiva insatser. Deras insteg på arbetsmarknaden försvåras och riskerar att försenas, säger Andreas Åström, chef näringspolitik och kommunikation på Almega.

Statistiken visar att det är nystartsjobben, arbetsmarknadsutbildningar och stöd och matchning som ger resultat och rustar personer som står lång ifrån arbetsmarknaden till riktiga jobb. Det och därför vill Almega stoppa nya extratjänster.

Almega har låtit analysera Arbetsförmedlingens egen statistik hur det har gått för de personer som avslutat en extratjänst.

• Under 2017 och 2018 har endast 2,3 procent (efter 90 dagar) ett osubventionerat arbete efter avslutad extratjänst.
  • Över 60 procent har fått ny extratjänst i ytterligare ett år.
  • Arbetsmarknadsutbildning: 38,5 procent har ett osubventionerat arbete 90 dagar efter avslutad arbetsmarknadsutbildning.
  • Stöd och Matchning: 28,8 procent har ett osubventionerat arbete 90 dagar efter avslutad stöd & matchning.
  • Nystartsjobb: cirka 25 procent har ett osubventionerat arbete 90 dagar efter avslutat nystartsjobb

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.

Patrick Joyce ny chefekonom på Almega11.1.2019 11:34Pressmeddelande

Patrick Joyce blir ny chefekonom på Almega. Patrick Joyce är fil. lic. i nationalekonomi vid Uppsala universitet. Han har lång erfarenhet som expert och utredare av ekonomisk politik, skattefrågor, näringspolitik och arbetsmarknadsfrågor vid Regeringskansliet och riksdagen. Patrick kommer senast från en tjänst som forskare om kompetensförsörjning, arbetsmarknad och integration vid Ratio – näringslivets forskningsinstitut.

Höga arbetskraftskostnader hotar tjänsteföretagens tillväxt19.12.2018 07:21Pressmeddelande

Återigen visar Almegas Tjänsteindikator att efterfrågan på kunskapsintensiva företags tjänster fortfarande ligger på toppnivåer. Trots det är utvecklingen oroande. I rapporten konstateras också att Sverige är ett av de dyraste länderna att anställa i, något som i slutändan riskerar att snabba på den redan pågående trenden att företag flyttar ut avancerade tjänstejobb och produktion till utlandet.

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.