​Almegas aktiviteter i Almedalen 2017

Under parollen Vårt nya näringsliv vill Almega, i Almedalen, fortsätta att stärka tjänsteföretagens röst och vara ledande i utvecklingen av den svenska arbetsmarknadsmodellen. I år ordnar vi och våra medlemsförbund tillsammans ett trettiotal aktiviteter på innergården Hästgatan 10 i Visby.

- I år samlar vi Almega och Almegas förbund på en och samma plats under temat ”Vårt nya Näringsliv”. Under tre dagar skapar vi en mötesplats för våra medlemsföretag, politiker och fackliga motparter mitt i centrala Visby. Här kommer vi att spegla tjänstesektorns viktiga roll men också uppmärksamma de utmaningar våra medlemsföretag står inför. Vi hoppas att så många som möjligt kommer förbi och tar del av vårt rika utbud av aktiviteter, säger Anna-Karin Hatt vd Almega.

Almega inleder Almedalsveckan med ett sommarmingel i trädgården på Hästgatan 10. Almegas vd Anna-Karin Hatt kommer samtala med näringsminister Mikael Damberg. Samtalet leds av journalisten Martin Wicklin.

Nytt för i år är våra Morgontankar. En intressant och aktuell person kåserar om ett angeläget ämne. Ett tankeväckande, roligt eller kanske irriterande medskick inför dagens händelser. Morgontänkare är Kerstin Brunnberg, Kent Wisti och Milad Mohammadi.

En annan nyhet är lunchpanelen It’s a wrap. Tre profiler samtalar, över en lunchwrap, om och kommenterar vad som hänt i Visby det senaste dygnet. Hur var gårdagens politiska tal? Vad pratar alla om? Vem trendar Almedalen? Vem borde synas mer? Och finns det någon fråga vi helt glömt bort? I panelen hittar vi Sakine Madon, Staffan Dopping, Martin Wicklin, Ursula Berge och Ulrica Schenström.

Från söndag den 2 juli till och med onsdag den 5 juli fyller vi vår trädgård med bland annat seminarier, mingel, filosofiska morgonbetraktelser, korsförhör av direktörer, lunchpaneler och mycket, mycket mer.

Här hittar ni hela programmet.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.

Inbjudan till LO om samarbeten för seriösare städbransch26.11.2018 14:20Pressmeddelande

I Dagens Industri 23/11 uttalar sig LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson om städbranschen och säger att det finns behov av fler åtgärder mot oseriösa företag och svartjobb. Almega Städföretagen jobbar med facket i dessa frågor genom flera samarbeten. För att LO inte ska missa vilka samarbeten de själva ingår i vill vi bjuda in Karl-Petter Thorwaldsson till en överläggning med en av våra samarbetsgrupper.

Fortsatt alltför få i aktiva insatser visar Arbetsförmedlingens nya prognos26.11.2018 13:31Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens nya utgiftsprognos för 2018 och 2019, som presenterades under måndagen, visar att övergångsregeringens budgetförslag på arbetsmarknadsområdet kommer att slå hårt mot de privata arbetsförmedlingstjänsterna. En ny regering måste dra i handbromsen för extratjänsterna och prioritera de aktiva insatserna hos privata leverantörer av arbetsförmedlingstjänster. Det menar Almega i en kommentar.

Tjänstesektorns produktivitet står stark12.11.2018 09:00Pressmeddelande

Den svenska tjänstesektorn växer och blir en allt viktigare del av Sveriges ekonomi. Därmed blir produktiviteten i tjänsteproduktionen avgörande för BNP-utvecklingen och de offentliga finanserna. Almegas nya rapport visar att den svenska tjänsteproduktionen står stark i internationell jämförelse, mycket tack vare de kunskapsintensiva företagstjänsterna. Men nu hejdas tillväxten i dessa företag av de stora svårigheterna att hitta kvalificerad personal.