Almegas nya chefekonom: Avmattningen har börjat

Idag släpper Almega 2019 års första tjänsteindikator. Almegas tjänsteindikator är en kvartalsbaserad konjunkturindikator som tar pulsen på tjänstesektorn. Nu visar indikatorn på att vi nu går mot en svalare konjunktur, menar Almegas nya chefekonom Patrick Joyce.

Patrick Joyce, ny chefekonom på Almega

- Det senaste kvartalet har vi sett att tillväxttakten bland tjänsteföretag har bromsat in. Tillväxten var fortfarande positiv men hölls uppe av en stark utveckling inom vissa branscher framför allt IT och Telekom. Tjänsteföretag som säljer direkt till hushållen samt företag som är nära kopplade till byggsektorn utvecklas betydligt svagare. Vi ser helt enkelt en avmattning av konjunkturen, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega.

- Vår bedömning är att konjunkturen i den privata tjänstesektorn har toppat för den här gången. Vi ser att antalet lediga jobb minskar och färre tjänsteföretag räknar med att nyanställa den närmaste tiden, avslutar Patrick Joyce.

Joyce menar också att om tjänstesektorn, som driver på den svenska ekonomin, ska klara tuffare tider behöver vissa strukturreformer genomföras.

- Det är nödvändigt att vi genomför viktiga strukturreformer redan nu. Det handlar om att reformera arbetsrätten, införa ett kompetensavdrag och att rusta svenskarna och ekonomin inför en svalare konjunktur, säger Patrick Joyce.

Patrick Joyce, ny chefekonom på Almega

Almega erbjuder 200 jobb under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Kompetenskrisen utmanar tjänstesektorn. Företagen hittar inte personal att anställa. Bara med hjälp av en bättre fungerande integration kan fler nyanlända och utrikes födda få jobb. För att rekrytera nya medarbetare och förbättra integrationen kommer medlemsföretag från Kompetensföretagen, Almega Serviceföretagen och Fastighetsarbetsgivarna att närvara under Järvaveckan och erbjuda totalt 200 jobb.

Almega på Järvaveckan: Så får ännu fler Järvabor jobb11.6.2019 09:15:00 CESTPressinbjudan

Kompetenskrisen utmanar den privata tjänstesektorn. Företagen hittar inte personal att anställa. Bara med hjälp av en bättre fungerande integration kan fler nyanlända och utrikes födda få jobb. Almega deltar på Järvaveckan för att visa att privata tjänstesektorn är Sveriges ledande integrationsmotor. Tiotalet medlemsföretag från Kompetensföretagen och Almega Tjänsteförbunden kommer att rekrytera personal under Järvaveckan.

Thomas Erséus blir ny VD för Almega3.6.2019 14:10:31 CESTPressmeddelande

Thomas Erséus blir ny VD för Almega och ny förbundsdirektör för Almega Tjänsteförbunden. Han har en gedigen bakgrund från flera olika delar av tjänstesektorn, bland andra konsult-, IT- och fastighetsbranschen. Efter över trettio år i näringslivet, varav 25 år som VD, kommer han nu att axla rollen som VD för arbetsgivarorganisationen Almega. Thomas kommer närmast från rollen som Chief Real Estate Officer på Ericsson AB.