Almegas sommarmingel med Mikael Damberg inleder Almedalsveckan

Inled Almedalsveckan 2017 med sommarens härligaste mingel i Almegas trädgård på innergården Hästgatan 10. Vi bjuder på mat och dryck och ett samtal mellan Almegas vd Anna-Karin Hatt och näringsminister Mikael Damberg.

Tid: Söndag den 2 juli, Kl. 17.00 - 19.00.

Plats: innergården, Hästgatan 10 Visby.

Anmäl ditt deltagande på Almedalen@Almega.se eller ta med presslegitimation.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.

Avskaffandet av visstidsanställningarna riskerar öka utanförskapet30.5.2018 12:08Pressmeddelande

990 000 personer har under de senaste nio åren fått en fast förankring på arbetsmarknaden genom att de gått från en allmän visstidsanställning till en fast anställning. Att avskaffa anställningsformen Allmän visstid skulle kraftigt försämra mångas möjligheter att komma in på arbetsmarknaden och kraftfullt minska tjänstesektorns möjligheter att bidra till bättre integration av nyanlända och till ungas inträde på arbetsmarknaden.