Almegas tjänsteindikator, kvartal 3: Kunskapsintensiva företag upprätthåller tillväxten trots stor personalbrist

Almegas tjänsteindikator för kvartal 3 pekar på en urstark efterfrågan på företagens tjänster, vilket delvis beror på att världshandeln börjar ta fart på allvar. Trots stort underskott på kompetens ser vissa kunskapsintensiva branscher ut att ha kunnat upprätthålla en hög tillväxt. - En väldigt sannolik förklaring är att företagen har löst det problemet genom att själva importera mer tjänster, säger Lena Hagman, chefekonom på Almega.

Att världshandeln äntligen tar mer fart i år, efter de senaste årens historiskt låga världsmarknadstillväxt, driver upp efterfrågan än mer på olika företagstjänster.

Det innebär också att konkurrensen från utländska producenter av liknande tjänster ökar, vilket i sin tur påverkar företagens möjligheter att höja sina försäljningspriser.

- Nästan en tredjedel av tjänsteföretagen i näringslivet menar att personalbristen bromsar den egna verksamheten, men vi ser ändå att vissa branscher klarar av att upprätthålla en hög tillväxt trots att man har svårt att hitta den kompetens som man behöver, säger Lena Hagman.

- En väldigt sannolik förklaring är att vissa företag har löst det problemet genom att själva importera mer tjänster. På så vis kan man möta en ökad efterfrågan, säger Lena Hagman.

Tillväxttakten för tjänsteproduktionen under andra kvartalet blev oväntat svag, knappt 2 procent i årstakt, att jämföra med nära 6 procent under första kvartalet.

Lena Hagmans tolkning är att konjunkturen för den privata tjänstesektorn totalt sett fortsätter att ligga på topp under årets tredje kvartal, men risken är att personalbrist i tungt vägande branscher håller tillbaka produktionstillväxten.

- Vi vet sedan tidigare att Sverige är i en strukturell omvandling där tjänsteinnehållet i exporten ökar. Nu ökar såväl efterfrågan som konkurrensen från utlandet samtidigt som de svenska företagen har svårt att hitta kompetens för att möta dessa behov. Då finns givetvis risken att man inte fullt ut kan svara upp mot den ökade efterfrågan och tappar affärer till konkurrenter, säger Lena Hagman.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.

Patrick Joyce ny chefekonom på Almega11.1.2019 11:34Pressmeddelande

Patrick Joyce blir ny chefekonom på Almega. Patrick Joyce är fil. lic. i nationalekonomi vid Uppsala universitet. Han har lång erfarenhet som expert och utredare av ekonomisk politik, skattefrågor, näringspolitik och arbetsmarknadsfrågor vid Regeringskansliet och riksdagen. Patrick kommer senast från en tjänst som forskare om kompetensförsörjning, arbetsmarknad och integration vid Ratio – näringslivets forskningsinstitut.

Höga arbetskraftskostnader hotar tjänsteföretagens tillväxt19.12.2018 07:21Pressmeddelande

Återigen visar Almegas Tjänsteindikator att efterfrågan på kunskapsintensiva företags tjänster fortfarande ligger på toppnivåer. Trots det är utvecklingen oroande. I rapporten konstateras också att Sverige är ett av de dyraste länderna att anställa i, något som i slutändan riskerar att snabba på den redan pågående trenden att företag flyttar ut avancerade tjänstejobb och produktion till utlandet.

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.