Almegas tjänsteindikator visar att toppen för sysselsättningstillväxten i tjänstesektorn sannolikt är nådd

Almegas tjänsteindikator visar att den privata tjänstesektorns tillväxt växlar ned något under årets sista kvartal. Arbetsmarknadsindikatorn är nu uppe på i stort sett samma nivå som strax innan finanskrisen 2008 vilket indikerar att toppen för sysselsättningstillväxten i privat tjänstesektor sannolikt är nådd

Lena Hagman, chefekonom på Almega

Almegas tjänsteindikator visar att den privata tjänstesektorns produktionstillväxt växlar ned något under årets sista kvartal. Detta trots att efterfrågan är fortsatt stark för flertalet tjänstebranscher. Avmattningen tyder snarare på flaskhalsar i produktionen än på vikande efterfrågan. Dessutom drar fallande produktion inom vård- och omsorg samt utbildning ned takten för hela tjänstesektorn. Detta trots att behoven av vård-, omsorg- och utbildningstjänster växer. Mycket talar för att osäkerheten om vinstbegränsningar för företagen inom dessa branscher nu håller tillbaka deras investeringar.

-Att företagen inom välfärden håller tillbaka sina investeringar visar på vikten av långsiktiga regler för välfärdssektorn. Sverige är idag beroende av privata investeringar för att klara av den utbyggnad av välfärden som krävs de kommande åren. Utan långsiktiga förutsättningar kommer välfärden gå miste om betydande privata investeringar inom skolan och vården säger Almegas näringspolitiske chef Andreas Åström.

Almegas arbetsmarknadsindikator pekar på en ytterligare uppväxling av sysselsättningstillväxten. Indikatorn är nu är uppe på i stort sett samma höga nivå som strax innan finanskrisen 2008. Det indikerar att en topp för sysselsättningstillväxten i privat tjänstesektor sannolikt är nådd.

-Mycket tyder på att en långsammare ökning av sysselsättningen är att vänta nästa år. Tillgången på den kompetens de kunskapsintensiva företagen eftersöker tycks nu så gott som uttömd, säger Almegas chefsekonom Lena Hagman

För mer information kontakta:

Almegas presstjänst

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Lena Hagman, chefekonom på Almega

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.