Almegas vd: ”Ytterligare skatteanstånd räddar många företag”

Coronadrabbade företag får ytterligare anstånd med skatteinbetalningarna. ”Mycket efterlängtat och något som våra medlemsföretag har efterfrågat sedan länge”, säger Thomas Erséus, vd på Almega.

Thomas Erséus, vd Almega

– De kommande skatteinbetalningarna har varit ett stort orosmoln för många företag. Förlängningen är högst efterlängtad och innebär att tiotusentals företag istället kan fokusera på återstarten. Vi hade efterfrågat en återbetalningsplan på minst tre år, men detta är en bra start, säger Thomas Erséus, vd på Almega.

Enligt finansminister Magdalena Andersson kommer de företag som under pandemin fått möjlighet att skjuta upp skatteinbetalningarna få ytterligare 15 månader på sig att betala tillbaka den. Hittills har det senaste datumet för återbetalningar varit satt till den 12 mars nästa år.

– Det finns fortfarande många företag och branscher som befinner sig i kris och ännu fler vars ekonomi är mycket bräcklig. Ytterligare anstånd minskar risken för att dessa ska gå under. Vi har jobbat hårt för att få till en förlängning och gläds med våra medlemsföretag, säger Thomas Erséus.

Det tillfälliga anståndet har utnyttjats av drygt 50 000 företag och omfattar sammanlagt 51 miljarder kronor.

Thomas Erséus, vd Almega