Alpina Sveriges stora skidfest i Lindvallen-Sälen blev en succé

I helgen genomfördes SkiStar Winter Games i Sälen. Barn och ungdomar från hela landet har tävlat sida vid sida med skidstjärnorna i Sveriges alpina landslag i Ski Funtastic-slalomtävlingarna och Sälenparallellen, kört poolrace och på nära håll fått träffa sina idoler i landslaget.

Frida Hansdotter och Anna Swenn- Larsson i poolracet.

- SkiStar Winter Games är ett mycket lyckat samarbete mellan Svenska skidförbundet, SkiStar Sälen och de lokala föreningarna Sälens IF och Malungs SLK. Vårt gemensamma mål är att inspirera barn och ungdomar till alpin utförsåkning genom roliga kringaktiviteter och tävlingar där de tävlar sida vid sida med sina skidstjärnor i en arena så lik en världscuptävling som möjligt, säger Jonas Bauer, Destinationschef SkiStar Sälen.

Årets stora nyhet Sälenparallellen blev en stor succé. Här tävlade barn och ungdomar lagvis i form av en från U12, U14, U16 och U17, samt en valfri deltagare. Lite senare i tävlingen fick 16 st. lag förstärkning av en landslagsåkare och tävlingen andades glädje och skidfest med roliga inslag som DJ och eld när åkarna gick i mål.

- Vi har under ett par års tid ”knådat” på en festlig avslutning på SkiStar Winter Games, lite som en ”smällkaramell” och kan stolt konstatera att avslutningen på helgen med Sälenparallellen och efterföljande poolrace var mycket uppskattat av både barn, ungdomar och landslagåkare, avslutar Fredrik Rydén, Försäljning- och marknadsansvarig SkiStar Sälen.

Fakta SkiStar Winter Games

• 9 st. genomförda slalomtävlingar varav 4 st. FIS GS, 2 st. U12-16 G, 2 st. U14-16 SL och 1 st. lagparallell.
  • 34 st. åkare var med på poolrace
  • 130 barn och ungdomar som deltagit i frukostskidåkning med skidstjärnorna i Sveriges Alpina Landslag
  • 1472 barn, ungdomar och FIS-åkare startade i Ski Funtastic-slalomtävlingarna

U14 1. Gustav Wissting 2. Philip Jonsson 3. Filip Aronsson Elfman

U16 1. Emil Nyberg 2. Fabian Ax Swartz 3. Lucas Kongsholm

Historia SkiStar Winter Games

Ski Funtastic-slalomtävlingarna under SkiStar Winter Games i Sälen har lång tradition, de första tjejslalomtävlingarna ”Snödroppen” och ”Lady Lange” arrangerades redan tidigt 1980-tal av Malungs Slalomklubb. Tävlingen fick senare namnet ”Miss Rossignol” där flera av våra svenska stjärnor som Ylva Nowén, Anja Pärson, Jessica Lindell Vikarby, Maria Pietilä-Holmner och Frida Hansdotter deltagit.

Under åren har eventet utvecklas och under mitten av 2000-talet fick även killarna sina egna tävlingar. Idag är SkiStar Winter Games i Sälen en mötesplats för alla som älskar alpin skidåkning, helgen kryddas med att man får träffa och åka skidor med stjärnorna i Sveriges alpina landslag.

Frida Hansdotter och Anna Swenn- Larsson i poolracet.
Intervju med unga talanger
Topp 3 Miss Ski Funtastic: 1.Anna Swenn Larsson
2.Emelie Wiström
3.Ylva Stålnacke
Topp 3 Miss Ski Funtastic: 1.Anna Swenn Larsson 2.Emelie Wiström 3.Ylva Stålnacke
Topp 3 Mr Ski Funtastic: 1.Joachim Jagge Lindstöl
2.Carl Jonsson
3.Tobias Hedström
Topp 3 Mr Ski Funtastic: 1.Joachim Jagge Lindstöl 2.Carl Jonsson 3.Tobias Hedström
Topp 3 Sälenparallellen: 1.Lag Toppglid från Sundsvall
2.Team Augment från Lidingö
3.Lag Kung Motorcykel från Sundsvall
Topp 3 Sälenparallellen: 1.Lag Toppglid från Sundsvall 2.Team Augment från Lidingö 3.Lag Kung Motorcykel från Sundsvall
Roliga inslag som DJ och eld när åkarna gick i mål
Roliga inslag som DJ och eld när åkarna gick i mål

Växande intresse från utlandet att skidsemestra i klassiska Sälen11.6.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Den traditionella skidorten Sälen som svenskar vallfärdat till sedan 60-talet börjar på allvar locka turister från utlandet. Under den gångna vintern ökade turismen till SkiStars anläggningar i Sälen från utlandet med 21 %*. Första turisten ankom till Sälen redan på 30-talet, 1966 togs första stolliften i drift i Hundfjället, 1997 förvärvade SkiStar Tandådalen-Hundfjället vilket då skapade Sveriges största gemensamma skidanläggning. I december får SkiStars skidområden i Sälen en av världens bästa accesser för utländska gäster med bara 10-25 minuter från en internationell flygplats.

Världslansering av elmotorcykelupplevelse i Hammarbybacken väcker stort intresse3.6.2019 13:00:00 CESTPressmeddelande

Lanseringen av den svenska elektriska offroad motorcykeln CAKE Kalk och den specialanpassade banan från toppen av Hammarbybacken har visat sig vara en succé redan från start. Det har varit fullbokat alla öppna dagar och är väldigt bra förbokat framöver. Nu kan Hammarbybacken stoltsera med ett stort antal aktiviteter under sommarsäsongen för den som söker en aktiv livsstil i huvudstaden.