Alpina Sveriges stora skidfest i Lindvallen-Sälen blev en succé

I helgen genomfördes SkiStar Winter Games i Sälen. Barn och ungdomar från hela landet har tävlat sida vid sida med skidstjärnorna i Sveriges alpina landslag i Ski Funtastic-slalomtävlingarna och Sälenparallellen, kört poolrace och på nära håll fått träffa sina idoler i landslaget.

Frida Hansdotter och Anna Swenn- Larsson i poolracet.

- SkiStar Winter Games är ett mycket lyckat samarbete mellan Svenska skidförbundet, SkiStar Sälen och de lokala föreningarna Sälens IF och Malungs SLK. Vårt gemensamma mål är att inspirera barn och ungdomar till alpin utförsåkning genom roliga kringaktiviteter och tävlingar där de tävlar sida vid sida med sina skidstjärnor i en arena så lik en världscuptävling som möjligt, säger Jonas Bauer, Destinationschef SkiStar Sälen.

Årets stora nyhet Sälenparallellen blev en stor succé. Här tävlade barn och ungdomar lagvis i form av en från U12, U14, U16 och U17, samt en valfri deltagare. Lite senare i tävlingen fick 16 st. lag förstärkning av en landslagsåkare och tävlingen andades glädje och skidfest med roliga inslag som DJ och eld när åkarna gick i mål.

- Vi har under ett par års tid ”knådat” på en festlig avslutning på SkiStar Winter Games, lite som en ”smällkaramell” och kan stolt konstatera att avslutningen på helgen med Sälenparallellen och efterföljande poolrace var mycket uppskattat av både barn, ungdomar och landslagåkare, avslutar Fredrik Rydén, Försäljning- och marknadsansvarig SkiStar Sälen.

Fakta SkiStar Winter Games

• 9 st. genomförda slalomtävlingar varav 4 st. FIS GS, 2 st. U12-16 G, 2 st. U14-16 SL och 1 st. lagparallell.
  • 34 st. åkare var med på poolrace
  • 130 barn och ungdomar som deltagit i frukostskidåkning med skidstjärnorna i Sveriges Alpina Landslag
  • 1472 barn, ungdomar och FIS-åkare startade i Ski Funtastic-slalomtävlingarna

U14 1. Gustav Wissting 2. Philip Jonsson 3. Filip Aronsson Elfman

U16 1. Emil Nyberg 2. Fabian Ax Swartz 3. Lucas Kongsholm

Historia SkiStar Winter Games

Ski Funtastic-slalomtävlingarna under SkiStar Winter Games i Sälen har lång tradition, de första tjejslalomtävlingarna ”Snödroppen” och ”Lady Lange” arrangerades redan tidigt 1980-tal av Malungs Slalomklubb. Tävlingen fick senare namnet ”Miss Rossignol” där flera av våra svenska stjärnor som Ylva Nowén, Anja Pärson, Jessica Lindell Vikarby, Maria Pietilä-Holmner och Frida Hansdotter deltagit.

Under åren har eventet utvecklas och under mitten av 2000-talet fick även killarna sina egna tävlingar. Idag är SkiStar Winter Games i Sälen en mötesplats för alla som älskar alpin skidåkning, helgen kryddas med att man får träffa och åka skidor med stjärnorna i Sveriges alpina landslag.

Frida Hansdotter och Anna Swenn- Larsson i poolracet.
Intervju med unga talanger
Topp 3 Miss Ski Funtastic: 1.Anna Swenn Larsson
2.Emelie Wiström
3.Ylva Stålnacke
Topp 3 Miss Ski Funtastic: 1.Anna Swenn Larsson 2.Emelie Wiström 3.Ylva Stålnacke
Topp 3 Mr Ski Funtastic: 1.Joachim Jagge Lindstöl
2.Carl Jonsson
3.Tobias Hedström
Topp 3 Mr Ski Funtastic: 1.Joachim Jagge Lindstöl 2.Carl Jonsson 3.Tobias Hedström
Topp 3 Sälenparallellen: 1.Lag Toppglid från Sundsvall
2.Team Augment från Lidingö
3.Lag Kung Motorcykel från Sundsvall
Topp 3 Sälenparallellen: 1.Lag Toppglid från Sundsvall 2.Team Augment från Lidingö 3.Lag Kung Motorcykel från Sundsvall
Roliga inslag som DJ och eld när åkarna gick i mål
Roliga inslag som DJ och eld när åkarna gick i mål

Äggstra bra påskväder i fjällen11.4.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Alla väderprognoser visar att vädret kommer vara på topp under påsken i fjälltrakterna. Den senaste tidens påfyllning av vårsnö och kalla nätter har gjort att skidåkningen under den sena påsken har ovanligt fina förutsättningar. Snödjupet på SkiStars Skandinaviska skidorter visar på mellan 85-115 cm och det ackumulerade snödjupet under säsongen är i närheten av förra årets exceptionella mängder i Sälen, Vemdalen och Åre.

SkiStar Winter Games Sälen – vinterns stora skidfest fortsätter utvecklas med landslagsstjärnorna5.4.2019 08:56:03 CESTPressmeddelande

SkiStar Winter Games i Sälen som i år kickstartar tisdag 9 april med svenska mästerskapet i storslalom är för många i svenska skidvärlden den absoluta höjdpunkten på säsongen. Här möts blivande stjärnor och dagens elit med de svenska landslagsåkarna som självklart deltar. Det ständigt växande evenemanget utökas nu med två nyheter, en lagparallell-tävling där landslagsåkare deltar, och utomhus-afterski som avslutar vinterns stora skidfest.

Säsongsavslutningen i Åre utökas med ännu fler boenden och Åre Sessions-artister2.4.2019 10:22:24 CESTPressmeddelande

Med mindre än en månad kvar och för tredje året i rad lockar säsongsavslutningen Åre Winter Finale 25-28 april ännu fler stora artister genom Åre Sessions. Tunga namn som Timbuktu & Damn!, Ceasars, Sarah Klang, Little Simz, Seinabo Sey och Fricky är klara sedan tidigare, nu får de sällskap av nio akter till och fastställer lineupen för festivalens tredje upplaga. Centrala Åre har varit nästintill fullbokat 2017 och 2018, nu öppnas det upp för fler boenden att boka och mer skidåkning under avslutningshelgen.

SkiStar bygger världens längsta gondol mellan Sälen och Trysil1.4.2019 07:05:00 CESTPressmeddelande

Med cirka en månad kvar av skidsäsongen släpper SkiStar en av sina stora nyheter för vintersäsongen 19/20: Norges och Sveriges största skidorter, Trysil och Sälen, kommer att bindas samman med en 45 km lång, världsunik gondolbana och bilda SkiStar Trysil Sälen Resort. Gondolliften sträcker sig över två länder och är en del av utvecklingen kring Scandinavian Mountains Airport som invigs i december 2019. Flygplatsen ligger mindre än 10 minuter från Hundfjället i Sälen och 40 minuter från Trysil.