Alpina VM ger Åre källsortering i byn

Alpina VM i Åre satsar på att minimera både nedskräpning och mängden engångsartiklar. Bland annat har tävlingen tagit fram kärl för sortering av avfall i byn. Dessa kärl kommer att leva kvar efter tävlingen för Åres invånare och besökare. Alpina VM i Åre har miljömärkts av Håll Sverige Rent.
Foto: Lisa Johansson

– Vi vill försäkra oss om att så mycket som möjligt av allt som används är återvinningsbart, att matsvinnet hålls ner och att vi alla enkelt ska kunna källsortera sitt avfall, säger Riika Rakic, hållbarhetsansvarig på Åre 2019.

Åre 2019 tillsammans med Åre Destination och Åre kommun tog på ett tidigt stadium fram en plan för att förbättra källsorteringen av avfall i den offentliga utomhusmiljön i Åre. En lösning med kärl för återvinning i utomhusmiljö skissades fram och har sedan tagits vidare av Åre kommun, för att lanseras inför alpina VM. Kärlen och återvinningsservicen kommer att leva kvar för Åres invånare och besökare efter VM och spridas i kommunens övriga samhällen.

– Åre 2019 har jobbat mycket proaktivt och intensivt med miljöaspekterna av tävlingen, och det är med glädje vi miljömärker eventet, säger Malin Larsson Salo, ansvarig för Miljömärkt Event på Håll Sverige Rent.

Totalt ska cirka 50 000 portioner mat serveras under alpina VM. För att minska mängden avfall och minimera användandet av engångsartiklar under evenemanget bygger Åre 2019 också ett eget kök på arenan. Där kommer all mat till alla volontärer, media och VIP-gäster såväl som publik att lagas. Genom att Åre 2019 själva ansvarar för hela processen kring maten kan tävlingsarrangören vara säker på att så mycket som möjligt av resurserna som används är återvinningsbara, att matsvinnet hålls nere genom att justera inköp och ta tillvara rester och att de förpackningar och matavfall som uppstår återvinns.

Inom den arena som byggs upp för alpina VM kommer det nya systemet med kärl och service för offentlig återvinning att användas tillsammans med tillfälliga lösningar med lokala Lundstams Återvinning AB.

Riika Rakic, hållbarhetsansvarig Åre 2019, telefon +41 79 64 34 281, riika@are2019.com

Petra Holgersson, pressansvarig Håll Sverige Rent, telefon 072-5654405, petra.holgersson@hsr.se

Foto: Lisa Johansson