Alpina VM presenterar Åre 2019 Rail Jam – där talangerna möter proffsen

Onsdag 6 februari hyllas en annan form av skidåkning än många är vana vid på ett alpint VM. Åres vassaste jibbers utmanas av vem som helst som känner sig manad i Åre 2019 Rail Jam på torget. – Det kommer bli en bra show, säger Festival Manager Fredrik Eriksson.

Åre 2019 presenterar Rail Jam på torget 6 februari 2019. Foto:Daniel Bernstål/Svenska Skidförbundet

Alpin skidåkning innefattar så mycket mer än slalom och störtlopp och alla mer traditionella grenar däremellan. Snowboardåkning, telemark, friåkning, Big Mountain och Big Jump är bara några av de många begrepp och grenar som utvecklats över tid.

I linje med Åre 2019s vision om att inspirera till skidåkning görs heller inga undantag. Världens bästa alpina skidåkare kommer att göra upp i de mer traditionella alpina grenarna på Sveriges alpina nationalarena 4-17 februari. Men utanför arenan hoppas vi att alla njuter av sin egen skidåkning och att besökare kommer för att se längdsprint, skijoring och inte minst när lokala förmågor och etablerade åkare gör upp i Åre 2019 Rail Jam.

– Alpin skidåkning är ju så brett. Vi vill visa upp fler delar av den alpina sporten och Åre 2019 Rail Jam är ett sätt att göra det, säger Fredrik Eriksson, Festival Manager för Åre 2019.

Förutom de 15 inbjudna åkarna finns lika många öppna deltagarplatser för den som vill anmäla sig på plats. Alla är välkomna att ställa upp och i banan som byggs upp med start från Alpindepån och mål vid torget finns en svår och en enklare linje att välja mellan.

– De som vill ställa upp kan anmäla sig när de är där och det ska finnas möjlighet för åkare på flera kunskapsnivåer att delta, säger Fredrik Eriksson.

Eriksson ansvarar för eventet som arrangeras i samarbete med Åre Eventutbildning och sponsorn Pepsi. Han menar att det kommer bli en riktigt bra show, inte minst för att det blir en blandning av proffs och de som ännu inte nått den nivån.

– Vi vill inte dela upp äldre och yngre, proffs och amatörer utan låta alla köra i samma klass. Det gör att det blir mer intressant och de som inte är etablerade får en samma chans att synas, säger Fredrik Eriksson.

Vad? Åre 2019 Rail Jam

När? Onsdag 6 februari, 17.00, Åre torg/Stationsvägen

Hur? 15 inbjudna åkare utmanas av den som vill. Anmälan tas upp på plats.

Fredrik Eriksson
Festival Manager Åre 2019