Älskade stad bjöd in Karolina Skog för att diskutera miljösmarta transporter i våra städer

Samarbeten och smarta logistiklösningar är en nödvändighet i snabbt växande städer. Detta och erfarenheter från initiativet Älskade stads första levnadsår var några av punkterna som samarbetsparterna ville diskutera med miljöminister Karolina Skog (mp).

Karolina Skog besöker Älskade stads samlastningscentral
Miljöminister Karolina Skog besöker Älskade stad

I takt med att en stad växer så ökar antalet transporter in och ut från staden. Vilket innebär mer trafik och sämre luftkvalitet. Samtidigt har Stockholms stad en målsättning om att förbättra framkomligheten och minska utsläpp från trafiken. Ragn-Sells, Bring och Vasakronan och Stockholm stad har i nästan ett år varit igång med Älskade stad (#älskadestad) för samlastning av avfall och gods i små eldrivna fordon med tillstånd att köra på gågator och torg.

Representanter för samarbetet bjöd in Karolina till samlastningscentralen vid Klara Zenit för att berätta mer om initiativet och diskutera framtiden för samarbetet i våra städer. Samarbetet finns idag i Stockholm men är inkluderande och skalbart vilket innebär att fler städer och företag med fördel kan anslutas till konceptet.

- För oss i samarbetet är det viktigt att vi är i nära dialog med beslutsfattare, ett bra exempel på det är Karolinas besök hos oss. Det ger oss bra möjligheter berätta mer om initiativet men också diskutera vad vi önskar från politiken för att vi ska kunna ta nästa steg, säger Adam Leth informationschef Bring

- Lastbilstrafiken i våra städer är källa till både buller och farliga luftföroreningar. Dessutom tar lastbilarna en hel del plats och utsätter cyklister och fotgängare för fara. Det är därför mycket glädjande att se att arbetet med att samordna och elektrifiera varudistributionen går framåt. Jag ser fram emot att se fler spännande samarbeten under våren, säger miljöminister Karolina Skog.

Besöket avslutades med att Karolina fick skjuts tillbaka från samlastningscentralen till miljödepartementet av Älskade stads chaufför Stephanie Larsen i el-trailern som används i samarbetet.

Så här fungerar Älskade stad

Bring levererar gods in till samlastningscentral i Vasakronans fastighet vid Hötorget.

• Ragn-Sells tar emot och lastar om på långsamtgående och eldrivet fordon med dispens att köra på gågator och torg.
  • Godset levereras ut till mottagarna (butiker och kontor) och i samband med leveransen hämtas avfall och returgods.
  • Återvinningsmaterial tas tillbaka till samlastningscentralen, samlastas i större behållare/ komprimatorer och transporter ut från staden kan ske Off Peak (leveranser på andra tider än rusningstid).
  • Samlastningen rör initialt några postnummer i Stockholm men ska utökas successivt.
  • Modellen är skalbar och kan appliceras på fler städer.

För frågor kontakta:

Adam Leth, Informationschef Bring, 070-789 78 50, adam.leth@bring.com

Erik Wastesson, chef servicetjänster Ragn-Sells,  073-0939301, erik.wastesson@ragnsells.com

#ÄLSKADESTAD - ett branschöverskridande samarbete mellan Bring, Stockholms stad, Ragn-Sells och Vasakronan för att öka takten till fler hållbara miljöinitiativ som gynnar en levande stadsmiljö. Grundproblematiken är enkel, vi lever i en städer som blir allt större. Vi blir allt fler. Vi måste tillsammans hitta nya sätt att ta hand om vår älskade stad - inte minst ur miljöhänseende. Att minska trafiken, och utsläppen och bullret som följer med den, är en framtidsfråga vi måste lösa. Med Älskade stad tar vi tillsammans första steget mot en bättre och mer trivsam atmosfär. Samarbetet tas ut via ett kommunikationskoncept som ska skapa engagemang och öka intresset för en trivsam stad. Konceptet bygger på en gemensam nämnare - kärleken till vår stad - och välkomnar fler att ansluta sig.

Karolina Skog besöker Älskade stads samlastningscentral

Bring öppnar dörren med Glue när kunden inte är hemma19.12.2017 09:00Pressmeddelande

Rapporter om överfulla utlämningsställen duggar tätt i takt med att e-handeln ökar. Den stora utmaningen är att leverera paket enligt konsumentens önskemål där och då man vill ta emot sin leverans. Efter en pilottest utökar nu smartahem-företaget Glue och logistikföretaget Bring sitt samarbete till en fullskalig utrullning som gör det möjligt att få hem paketet på hallmattan utan att behöva vara hemma.