Älskade stad rullar in i Gamla stan

Det hållbara samlastningssamarbetet Älskade stad skalar upp och expanderar för att nu även omfatta Gamla stan i Stockholm

Med devisen ”Tillsammans för en tystare och renare stad” lanserades Älskade stad våren 2017. Ett branschöverskridande samarbete initierat av Bring, Ragn-Sells, Stockholm stad och Vasakronan. Sedan dess har Älskade stads elfordon levererat gods och hämtat avfall i centrala Stockholm och därigenom minskat trafiken. Redan initialt planerade man för att skala upp konceptet och sedan februari har Älskade stad expanderat – till Gamla stan.

– Precis som tidigare så kommer Bring med godset till fastigheten - Klara Zenit där vi lastar om och kör ut i Gamla stan. Det är det område i Stockholm som är den största utmaningen vad gäller framkomlighet. Om man jämför med city så är det betydligt svårare och miljön kräver stor försiktighet eftersom det är mycket folk som rör sig i området. Dessutom är det många trånga kullerstensgränder, säger Erik Wastesson, chef på servicetjänster vid Ragn-Sells.

Gamla stan har också ett begränsat leveransfönster eftersom motorfordon är förbjudna mellan 11 på förmiddagen och 06 på morgonen. I nuläget används en paketbil som enbart drivs på el, i väntan på ett specialbyggt fordon som konstruerats enkom för Gamla stan. Fordonet är långsamtgående liksom det fordonet som rullar i City.

– Det är verkligen anpassat för Gamla stan och är kortare, smalare, lägre och långsamtgående. Självklart är det också koldioxidfritt och drivs på el. Det kommer börja rulla till sommaren, berättar Erik.

Samtidigt som Älskade stad rullat in i Gamla stan planerar man för expansion på andra håll.

– Det finns konkreta, långtgående planer i andra städer men vilka det är kommer vi avslöja senare. När vi expanderar är det viktigt att göra det i en takt som inte äventyrar kvaliteten. Grundtanken är fortfarande att med fossilfria fordon köra så lite som möjligt med maximerad last under hela transportcykeln avslutar Erik

För frågor kontakta:

Adam Leth informationschef Bring, 070 - 789 78 50, adam.leth@bring.com

Erik Wastesson, chef servicetjänster Ragn-Sells, 073 - 093 93 01, erik.wastesson@ragnsells.com

#ÄLSKADESTAD - ett branschöverskridande samarbete mellan Bring, Ragn-Sells, Stockholms stad och Vasakronan för att öka takten till fler hållbara miljöinitiativ som gynnar en levande stadsmiljö. Grundproblematiken är enkel, vi lever i städer som blir allt större. Vi blir allt fler. Vi måste tillsammans hitta nya sätt att ta hand om vår älskade stad - inte minst ur miljöhänseende. Att minska trafiken, och utsläppen ch bullret som följer med den, är en framtidsfråga vi måste lösa. Med Älskade stad tar vi tillsammans första stegen mot en bättre och mer trivsam atmosfär. Samarbetet tas ut via ett kommunikationskoncept som ska skapa engagemang och öka intresset för en trivsam stad. Konceptet bygger på en gemensam nämnare - kärleken till vår stad - och välkomnar fler att ansluta sig. 2017 tog Älskade stad emotTransportföretagarnas hållbarhetspris, en utmärkelse som syftar till att uppmärksamma och belöna personer och organisationer som arbetar för en mer hållbar transportsektor.

Bring öppnar dörren med Glue när kunden inte är hemma19.12.2017 09:00Pressmeddelande

Rapporter om överfulla utlämningsställen duggar tätt i takt med att e-handeln ökar. Den stora utmaningen är att leverera paket enligt konsumentens önskemål där och då man vill ta emot sin leverans. Efter en pilottest utökar nu smartahem-företaget Glue och logistikföretaget Bring sitt samarbete till en fullskalig utrullning som gör det möjligt att få hem paketet på hallmattan utan att behöva vara hemma.