Altimus – ”högsta” kvalitet i sommarens prestigevin från El Esteco

Altimus betyder "det högsta" på latin och syftar till vingårdarna i Calchaqui Valley i Argentina, som anses vara de högsta i världen. Altimus är El Estecos ikonvin. Gjort på en druvblend som ändras år från år. Altimus kommer från El Estecos bästa vingårdslägen och från de druvor som uppvisar den bästa kvaliteten just det året.

El Esteco är en vingård i provinsen Salta, i norra Argentina, som gör premiumviner med stor karaktär. De franska bröderna David och Salvador Michel flyttade till Argentina och Calchaqui Valley och grundade vingården redan 1892 och blev snabbt banbrytande i konsten att framställa vin på argentinsk mark. Sedan 2006 ägs El Esteco av Grupo Peñaflor, som sedan dess har jobbat mot bättre kvalitet, lägre skördeuttag och mer terroir och druvdrivna viner.

Druvorna handplockas mycket tidigt på morgonen eller ibland mitt i natten, då det är som svalast. De plockas i små korgar, maz 15 kg/korg. Druvorna selekteras noggrant vid ankomsten till vineriet och endast den första s.k. "free run" används för Altimus. Varje druvsort jäser för sig i små ståltankar, efter alkoholjäsningen sker den malolaktiska jäsningen spontant. Vinet pumpas över på små franska 225-liters fat och får vila där i 18 månader. Därefter bestäms blenden och vinet buteljeras ofiltrerat för att bibehålla maximal koncentration, så dekantering rekommenderas.

Altimus betyder "det högsta" på latin och syftar till vingårdarna i Calchaqui Valley, som anses vara de högsta i världen. Jordmånen är djup, mager och stenig. Bevattning sker med vatten från Anderna. Temperaturskillnaden mellan dag och natt är stor, med svala morgnar och heta dagar. Det regnar i genomsnitt 120 mm/år och solsken på flaska är verkligen här med cirka 350 soldagar/år.

Tips: Låt vinet stå öppnat några timmar och du kommer att hitta ytterligare en dimension.

Fakta om vinet

Produktnamn: Altimus | Producent: El Estexo | Land: Argentina| Distrikt: Salta | Årgång: 2011| Art.nr: 95612-01| Vol: 75cl | Alkoholhalt: 15% | Pris: 259kr | Distribution: Systembolagets tillfälliga sortiment, 840 flaskor, lanseras 6 juli

För mer information, vänligen kontakta;
Li Berger, produktchef på Spring Wine & Spirits, li.berger@springwine.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.