Aluminium i slutet kretslopp har sparat 350.000 ton CO2-utläpp

Audi har en lång tradition av att använda aluminium. Redan 1994 lanserades Audi A8 med Audi Space Frame, en konstruktion helt i viktbesparande aluminium. Sedan dess har Audi fortsatt använda lättviktsmaterialet i olika former, numera i en innovativ multimaterialmix. Produktionen av primäraluminium är dock väldigt energikrävande. Audi har därför infört ett slutet kretslopp för återvinning, s.k. Aluminium Closed Loop. Det sparar in på värdefulla råvaror och gör att bilarna levereras med en bättre miljöbalans redan från start. Audi använder därför återvunnet aluminium i Audi A3, A4, A5, A6, A7 och A8, och inte minst i elbilarna Audi e-tron och e-tron Sportback.

350.000 ton CO2-utsläpp insparade sedan starten med återvunnen aluminium

“Effektivt och sparsamt användande av resurser är precis lika viktigt för oss som reduktionen av CO2-utsläpp,” säger Marco Philippi, Head of Procurement Strategy. “Energiåtgången är upp till 95 procent lägre vid användningen av sekundäraluminium jämfört med primäraluminium”.

Audi införde den så kallade “Aluminum Closed Loop” i Neckarsulm redan 2017. Restmaterialet från aluminiumplåtarna i pressverket skickas direkt tillbaka till leverantören. Leverantören återvinner dem sen till nya aluminiumplåtar av samma kvalitet, som Audi sedan använder i produktionen igen. I Neckarsulm har Audi infört systemet med två leverantörer och därmed kunnat öka mängden aluminium som hanteras i det slutna kretsloppet. Det gav besparingar på ca 150,000 ton CO2 under 2019, två tredjedelar mer än året innan. Totalt har över 350.000 ton CO2-utsläpp sparats in sedan införandet av det slutna kretsloppet. Nyligen infördes systemet även i Ingolstadt. Nästa år skall det införas i Győr och därefter successivt på ännu fler anläggningar. Idag används återvunnen aluminium i olika karossdelar i Audi A3, A4, A5, A6, A7 och A8, samt i Audi e-tron and e-tron Sportback.

I och med övergången till eldrift ökar leverantörskedjans andel av de totala CO₂ utsläppen ur ett livscykelperspektiv. Fram till 2025 beräknas ca en fjärdedel av CO₂ utsläppen ske i detta led, beräknat på ett snitt av den planerade fordonsflottan. 2018 startade Audi därför ett gemensamt CO2 program med sina leverantörer för att identifiera åtgärder som sänker CO2-utsläppen redan i leverantörsledet. Möjligheterna ligger framförallt i så kallade slutna kretslopp för material, successivt ökad användning av sekundärmaterial, användningen av s.k. recyclater i konstmaterial och användningen av grön el i även i leverantörsleden. Åtgärderna förväntas vara fullt ut genomförda 2025 med en potential på 1.2 ton CO2 besparingar per bil i genomsnitt.

350.000 ton CO2-utsläpp insparade sedan starten med återvunnen aluminium
Aluminium

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845  miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Premiär för Audi Q5 i förnyad form med ny teknik29.6.2020 12:16:07 CESTPressmeddelande

Audi Q5 är sedan många år en av de storsäljande suvarna i premiumsegmentet i Europa. Nu är det dags för en uppgradering av modellen. Audi har finslipat detaljerna och gjort en kompetent bil ännu bättre. Den optimerade Q5:an har en sportig karaktär som kombinerats med praktiska lösningar och en rad avancerade infotainment- och assistanssystem. Den vässade designen förstärker Q-identiteten och en världsnyhet avslöjas i bakljuspartiet med digital OLED-teknik.

Making of RS: Audi Sport GmbH finslipar RS-modellerna på Nordschleife25.5.2020 16:32:13 CESTPressmeddelande

RS-modellerna från Audi Sport GmbH är spjutspetsarna i varje produktlinje. De har en stark karaktär med egen design, suverän prestanda och en körupplevelse utöver det vanliga, samtidigt som de är fullt användbara i vardagen. Allt är ett resultat av intensivt fokus på detaljer från designers, utvecklings- och testingenjörer, och som förfinas till perfektion genom otaliga testkörningar runt om i världen. Följ med på en resa i utvecklingsarbetet med RS-modellerna.

Audi motorsport ställer om – lämnar DTM och fokuserar på Formel E28.4.2020 13:57:40 CESTPressmeddelande

28 april, 2020 – På vägen mot C02-neutral mobilitet ändrar Audi inriktning för märkets motorsportprogram: Märket med de fyra ringarna kommer inte förlänga engagemanget i det tyska standardvagnsmästerskapet DTM efter årets säsong. Ledningen för AUDI AG fattade beslutet även mot bakgrund av de ekonomiska utmaningarna till följd av corona-pandemin och meddelade beslutet till ITR e.V., paraplyorganisationen för DTM, under måndagen. Därmed står det framgångsrika engagemanget i Formel E och kundracing i centrum för Audis framtida motorsportaktiviteter. Märket har varit representerat i Formel E sedan starten av den eldrivna racingserien 2014. Med 41 pokaler är Audi Sport ABT Schaeffler det hittills mest framgångsrika teamet i Formel E.

Säljstart för laddhybriderna A6 Avant och A6 Sedan 55 TFSI e quattro27.4.2020 12:25:11 CESTPressmeddelande

Södertälje, 27 april 2020. Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven och lanserar två eftertraktade laddhybrider. Nu kan även tjänstebilsfavoriterna A6 Sedan och A6 Avant köras eldrivet med lokalt nollutsläpp. Elmotorn i 55 TFSI e quattro ger en räckvidd på upp till 50 km för A6 Avant och 55 km för A6 Sedan enligt den verklighetsnära WLTP-körcykeln. I kombination med en 2.0 TFSI-motor på 252 hk levereras en systemeffekt på 367 hk. Standardutrustningen är väl tilltagen med S line exteriörpaket, Audi virtual cockpit, Matrix LED strålkastare, sportchassi, sportstolar och navigationssystem. Försäljningen startar denna vecka och de första leveranserna beräknas ske efter sommaren.