Aluminium i slutet kretslopp har sparat 350.000 ton CO2-utläpp

Audi har en lång tradition av att använda aluminium. Redan 1994 lanserades Audi A8 med Audi Space Frame, en konstruktion helt i viktbesparande aluminium. Sedan dess har Audi fortsatt använda lättviktsmaterialet i olika former, numera i en innovativ multimaterialmix. Produktionen av primäraluminium är dock väldigt energikrävande. Audi har därför infört ett slutet kretslopp för återvinning, s.k. Aluminium Closed Loop. Det sparar in på värdefulla råvaror och gör att bilarna levereras med en bättre miljöbalans redan från start. Audi använder därför återvunnet aluminium i Audi A3, A4, A5, A6, A7 och A8, och inte minst i elbilarna Audi e-tron och e-tron Sportback.

350.000 ton CO2-utsläpp insparade sedan starten med återvunnen aluminium

“Effektivt och sparsamt användande av resurser är precis lika viktigt för oss som reduktionen av CO2-utsläpp,” säger Marco Philippi, Head of Procurement Strategy. “Energiåtgången är upp till 95 procent lägre vid användningen av sekundäraluminium jämfört med primäraluminium”.

Audi införde den så kallade “Aluminum Closed Loop” i Neckarsulm redan 2017. Restmaterialet från aluminiumplåtarna i pressverket skickas direkt tillbaka till leverantören. Leverantören återvinner dem sen till nya aluminiumplåtar av samma kvalitet, som Audi sedan använder i produktionen igen. I Neckarsulm har Audi infört systemet med två leverantörer och därmed kunnat öka mängden aluminium som hanteras i det slutna kretsloppet. Det gav besparingar på ca 150,000 ton CO2 under 2019, två tredjedelar mer än året innan. Totalt har över 350.000 ton CO2-utsläpp sparats in sedan införandet av det slutna kretsloppet. Nyligen infördes systemet även i Ingolstadt. Nästa år skall det införas i Győr och därefter successivt på ännu fler anläggningar. Idag används återvunnen aluminium i olika karossdelar i Audi A3, A4, A5, A6, A7 och A8, samt i Audi e-tron and e-tron Sportback.

I och med övergången till eldrift ökar leverantörskedjans andel av de totala CO₂ utsläppen ur ett livscykelperspektiv. Fram till 2025 beräknas ca en fjärdedel av CO₂ utsläppen ske i detta led, beräknat på ett snitt av den planerade fordonsflottan. 2018 startade Audi därför ett gemensamt CO2 program med sina leverantörer för att identifiera åtgärder som sänker CO2-utsläppen redan i leverantörsledet. Möjligheterna ligger framförallt i så kallade slutna kretslopp för material, successivt ökad användning av sekundärmaterial, användningen av s.k. recyclater i konstmaterial och användningen av grön el i även i leverantörsleden. Åtgärderna förväntas vara fullt ut genomförda 2025 med en potential på 1.2 ton CO2 besparingar per bil i genomsnitt.

350.000 ton CO2-utsläpp insparade sedan starten med återvunnen aluminium
Aluminium

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845  miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Säljstart för biogasdrivna Audi A3 Sportback g-tron16.9.2020 16:13:02 CESTPressmeddelande

Audi utökar med ännu en klimatsmart modell – nya A3 Sportback g-tron. Tack vare att Sverige har en biogasandel på hela 95 procent kan den nya modellen köras både ekonomiskt och med låga utsläpp. Gasdrivna bilar får bonus, har låg skatt och nedsatt förmånsvärde tack vare sina goda klimatprestanda. Med gasdrift är räckvidden upp till 44 mil enligt WLTP och bilen kan tankas vid någon av de ca 200 tankstationerna som finns fördelade mellan Trelleborg och Umeå. Försäljningen startar under september till ett capris från 331700 kr.

Sportigare, kraftfullare och med ännu mer körglädje - Audi S3 Sportback och Audi S3 Sedan11.8.2020 12:26:41 CESTPressmeddelande

För över 20 år sedan, när den första S3:an lanserades, var Audi först i ett nytt segment med sportmodeller i premiumkompaktklassen. Nu presenteras en helt ny generation av S3 Sportback och S3 Sedan. 2.0 TFSI-motorn levererar 310 hk och 400 Nm i vridmoment och båda modellerna gör 0-100 km/h på 4.8 sekunder. Med sjustegad S tronic, quattro och S-sportchassi med dämparreglering som tillval överförs kraften effektivt till vägen. Audi S3 lanseras dessutom med en rad avancerade och uppkopplade tekniklösningar för infotainment och assistanssystem.

Elbilar del av energiomställningen: Solenergi lagras i eldrivna Audi e-tron23.7.2020 09:41:34 CESTPressmeddelande

Ökad stabiliteten i elnätet, sänkta elkostnader och bidrag till klimatet är visionen för Audi och Hager Group. I ett innovativt forskningsprojekt om bidirektionell laddning, s.k. Vehicle to Home (V2H), ansluts elbilen till elnätet i hemmet och fungerar som tillfälligt energilager på fyra hjul. Det ger stora fördelar framförallt i kombination med ett solcellssystem. Överskottsel från solcellsanläggningen kan då lagras temporärt och användas vid behov.