Alvik mästare i Svenska Cupen

Alvik tog det första guldet i den nystartade Svenska Cupen genom att besegra Högsbo i finalen med 76-69. Landets 25 bästa lag deltog och i finalen ställdes Alvik mot Högsbo. Lagets point guard Klara Lundquist blev MVP.

Alvik satte tonen i finalen från början - precis som de gjorde mot Luleå i lördagens semifinal. Shanity James, Paula Juhlin och Klara Lundquist lekte sig fram till en ledning med 19-5 och Högsbo hängde inte med. När coach Jonas Fredriksson gick över till zonförsvar lyckades Högsbo kontrollera Alvik lite bättre men Janel McCarville är oerhört effektiv mot zonförsvar med sin överlägsna speluppfattning.

Högsbo hade problem med att avsluta under korgen men fick tack vare en trepoängare och en floater av Ida Fredriksson lite kontakt igen. Alvik ledde med 22-12 efter den första perioden och såg ut att sitta ganska bekvämt. Men Högsbo tog sig sakta men säkert in i matchen och när Ida Fredriksson sänkte en trea fram till 26-30 var det match igen. Det var dock inte Högsbos dag, Shanity James var på spelhumör och rev håll i Högsbos försvar så fort hon kunde attackera. Rutinen i Alvik visade sig när man trots uruselt trepoängsskytte (2/22) inte blev stressade mot zonförsvaret utan letade high-low spel och cuts mot korgen.

Slutfasen av matchen blev dock ändå spännande och Högsbo hade flera möjligheter att komma ikapp men Alvik höll undan till seger med 76-69. De är därmed cupmästare 2020 och har en plats i Euro Cup om de har resurserna att delta. Utöver det har laget skickat en signal till övriga SBL inför det stundande slutspelet.

I Svenska Cupens Final Four utsågs också All Star Team och MVP.

All Star Team

Cassandra Nofuente, Högsbo Basket

Klara Lundquist, Alvik Basket

Shanity James, Alvik Basket