Älvsborg rensas på tonvis med skrot

Nu börjar årets insamling av skrot och farligt avfall från lantbruken i Älvsborg. Sedan starten 2007 har Håll Sverige Rent och Länsförsäkringar Älvsborg samlat in drygt 2011 ton skrot och 299 ton farligt avfall genom en unik försäkringslösning.

Skrothämtning i Krokom

– Det är enorma mängder avfall som samlats in i projektet. Det är positivt både för miljön och för lantbrukarna som slipper åka med avfallet själva, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Det är genom en speciell återvinningsförsäkring som lantbrukaren kan få gratis hämtning av skrot på sin gård. Samtidigt kan lantbrukaren få farligt avfall, plast och däck hämtat. Syftet med återvinningsförsäkringen är att rensa landsbygden på sådant avfall som lantbrukaren samlar på sig under åren för att skapa en ren och säker landsbygd.

I Älvsborg samlades förra året drygt 257 ton skrot och 22 ton farligt avfall in.

49 661 ton lantbruksskrot och 8 547 ton farligt avfall har samlats in i Sverige sedan starten 2007. Totalt har drygt 50 000 hämtningar på gårdar runtom i Sverige genomförts under åren.

Sammanlagt elva länsförsäkringsbolag deltog under 2015 då totalt 2707 ton skrot och 380 ton farligt avfall samlades in.

– Samarbetet med Håll Sverige Rent leder både till en renare landsbygd och nöjdare lantbrukare, vilket vi är mycket glada för, säger Stefan Gråsjö, produktansvarig Lantbruk, Länsförsäkringar Älvsborg.

Lantbrukare kan beställa hämtning av skrot och farligt avfall fram till den 23 maj.

Andreas Frössberg, projektledare Håll Sverige Rent, tfn:070-723 71 87

Stefan Gråsjö, produktansvarig Lantbruk, Länsförsäkringar Älvsborg, tfn: 0521-27 31 63

Petra Holgersson, pressansvarig Håll Sverige Rent,tfn: 072-5654405

Skrothämtning i Krokom

Ett steg närmre lösningen på spökgarnsproblematiken i Östersjön15.10.2017 07:00Pressmeddelande

MARELITT Baltic är ett EU-finansierat projekt där Håll Sverige Rent är en av flera partners. Syftet med projektet är att kartlägga spökgarnsproblematiken och minska antalet förlorade fiskeredskap i Östersjön. Den 17–18 oktober samlas projektpartners och intressenter under en gemensam konferens i Kolobrzeg, Polen, för att presentera hittills påvisade resultat och diskutera vad de kan komma att betyda för framtiden.