Amanda Zahui prisar basketinsatser för barn och unga under pandemin

Med initiativet LOKA Lockdown Heroes vill Svensk Basket och Loka Heroes sprida pepp och inspiration när det behövs som mest. Just nu, under pandemi och restriktioner, har föreningslivet stora utmaningar. Tillsammans med svenska basketstjärnan och WNBA-meriterade centern, Amanda Zahui, utlyses nu en tävling med chans att vinna ett stipendium på 25 000 kr till lag- eller klubbkassan.

Under våren har Basketsverige kunnat nominera personer som gjort något särskilt kreativt eller betydelsefullt för sitt lag eller basketklubb under omständigheterna som följt i pandemins spår. I sociala medier under #LokaLockdownHeroes, har personerna lyfts fram och hyllats för sitt engagemang för barn och ungdomar. Tillsammans med Amanda Zahui, kommer Svensk Basket och Loka Heroes nu att utlysa en tävling där svenska folket får chansen att rösta fram en LOKA Lockdown Hero som står som slutlig vinnare. Amanda bjuder även in samtliga nominerade att sitta i publiken vid Sveriges nästa basketlandskamp, vilket sker så fort restriktionerna tillåter.

- Vi vill alla bara få umgås med nära och kära, och spela basket som vanligt igen efter ett år med lockdowns och restriktioner. Därför känns det väldigt roligt att kunna ge lite extra pepp till alla som fortsätter kämpa och sprider glädje ute i klubbarna, deras engagemang är viktigare än någonsin just nu, säger Amanda Zahui.

På lokaheroes.se hittas de nominerade som har chansen att vinna tävlingen, från och med idag 3 juni finns möjligheten att rösta på sin favorit. Den som fått flest röster när tävlingen avslutas 20 juni utses till årets LOKA Lockdown Hero och prisas med ett stipendium på 25 000 kr till lag- eller klubbkassan. Vinnaren tillkännages i ett pressmeddelande och på Loka Heroes sociala medier.

Loka Heroes har alltid stöttat människor som gör skillnad i samhället med hjälp av basket och det är tydligt att det finns otroliga eldsjälar i varenda klubb som förtjänar att uppmärksammas.

- Under våren har Basketsverige gjort ett fantastiskt jobb med att lyfta sina baskethjältar! Vi har fått in nomineringar från norr till söder och det har varit allt från spelare, ledare, vaktmästare och sportchefer som har blivit nominerade. I dessa tider värmer det extra mycket att se vilka insatser som görs för barn och ungdomar, säger Anna-Stina Hallberg, Marknadschef LOKA.

Om Loka Heroes Loka Heroes är ett initiativ från Loka (Spendrups Bryggeri) och Svenska Basketbollförbundet. Tillsammans hittar, peppar och stöttar vi människor som gör skillnad i samhället med basket som verktyg. Basket är Sveriges mest jämställda och integrerade sport, därför tror vi på att basket kan göra skillnad inom två av samhällets stora utmaningar - hälsa och mångfald. Loka Heroes stöttar Heroes med finansiering, kunskap, utrustning, nätverk och kommunikation att nå ut. Loka Heroes strävar efter att inspirera fler till att göra skillnad i samhället med hjälp av basket. Sedan starten 2016 har Amanda Zahui B. varit ambassadör för Loka Heroes.

Läs mer på lokaheroes.se eller på facebook.com/lokaheroes.

Presschef Spendrups: Rose–Marie Hertzman, Rose-Marie.Hertzman@spendrups.se, 0708-95 25 67

Marknadschef Loka: Anna-Stina Hallberg, anna-stina.hallberg@spendrups.se, 070 202 92 17

Projektledare Svenska Basketbollförbundet: Mats Elsnitz, mats.elsnitz@basket.se, 070-676 45 20

Om Loka

loka, som är marknadsledare på smaksatt vatten, kommer från hälsokällan i Bergslagen. Människor har vallfärdat till hälsokällan i flera århundraden för att dricka av det mytomspunna vattnet. Innan vattnet tappas på flaska, kolsyras det lätt, salter tillsätts för att uppnå ett önskat mineralinnehåll och naturliga aromer tillsätts för att ge den goda smaken. Loka innehåller varken socker, sötningsmedel eller kalorier.

Om Svensk Basket

En gränslös gemenskap där en livslång passion skapar vinnare för livet. Så lyder vår vision och vi ska ta oss dit på sättet vi är. Se hela människan, våga ta ställning och se olikheter som nycklar till framgång. I Svensk Basket är vi över 100 000 medlemmar och 37 000 spelare som finns över hela landet. Vi är den fjärde mest populära sporten i Sverige bland ungdomar.

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Internationella succén White Claw Hard Seltzer har kommit till Sverige1.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

En dryckesnyhet som funkar vid alla tillfällen har landat i Systembolagets beställningssortiment. White Claw Hard Seltzer Lime är bubblig, fräsch och ett perfekt komplement till vår nuvarande svenska dryckeskultur. Den är glutenfri, snål på socker och har ett lågt kaloriinnehåll. Den första smaken som lanseras i Sverige 1 juni är White Claw Hard Seltzer Lime, perfekt för sommarens aktiviteter.

Lazy Estate lanserar nu ännu ett Sparkling Tea – ett somrigt rosébubbel: Pink Grapefruit & Pear17.5.2021 14:23:50 CEST | Pressmeddelande

Samtidigt med sommarvärmen lanserar nu uppstickaren Lazy Estate en uppföljare till det alkoholfria succébubblet Sparkling Tea Lemongrass & Mint. Pink Grapefruit & Pear är ett rosébubbel som passar perfekt till heta sommardagar, välkyld, tillsammans med friska jordgubbar på stranden. Sparkling Tea Pink Grapefruit & Pear släpps på Systembolaget 1 juni men finns redan nu hos några av Lazy Estates restaurangkunder.