Amanda Zahui prisar basketinsatser för barn och unga under pandemin

Dela
Med initiativet LOKA Lockdown Heroes vill Svensk Basket och Loka Heroes sprida pepp och inspiration när det behövs som mest. Just nu, under pandemi och restriktioner, har föreningslivet stora utmaningar. Tillsammans med svenska basketstjärnan och WNBA-meriterade centern, Amanda Zahui, utlyses nu en tävling med chans att vinna ett stipendium på 25 000 kr till lag- eller klubbkassan.

Under våren har Basketsverige kunnat nominera personer som gjort något särskilt kreativt eller betydelsefullt för sitt lag eller basketklubb under omständigheterna som följt i pandemins spår. I sociala medier under #LokaLockdownHeroes, har personerna lyfts fram och hyllats för sitt engagemang för barn och ungdomar. Tillsammans med Amanda Zahui, kommer Svensk Basket och Loka Heroes nu att utlysa en tävling där svenska folket får chansen att rösta fram en LOKA Lockdown Hero som står som slutlig vinnare. Amanda bjuder även in samtliga nominerade att sitta i publiken vid Sveriges nästa basketlandskamp, vilket sker så fort restriktionerna tillåter.

- Vi vill alla bara få umgås med nära och kära, och spela basket som vanligt igen efter ett år med lockdowns och restriktioner. Därför känns det väldigt roligt att kunna ge lite extra pepp till alla som fortsätter kämpa och sprider glädje ute i klubbarna, deras engagemang är viktigare än någonsin just nu, säger Amanda Zahui.

På lokaheroes.se hittas de nominerade som har chansen att vinna tävlingen, från och med idag 3 juni finns möjligheten att rösta på sin favorit. Den som fått flest röster när tävlingen avslutas 20 juni utses till årets LOKA Lockdown Hero och prisas med ett stipendium på 25 000 kr till lag- eller klubbkassan. Vinnaren tillkännages i ett pressmeddelande och på Loka Heroes sociala medier.

Loka Heroes har alltid stöttat människor som gör skillnad i samhället med hjälp av basket och det är tydligt att det finns otroliga eldsjälar i varenda klubb som förtjänar att uppmärksammas.

- Under våren har Basketsverige gjort ett fantastiskt jobb med att lyfta sina baskethjältar! Vi har fått in nomineringar från norr till söder och det har varit allt från spelare, ledare, vaktmästare och sportchefer som har blivit nominerade. I dessa tider värmer det extra mycket att se vilka insatser som görs för barn och ungdomar, säger Anna-Stina Hallberg, Marknadschef LOKA.

Om Loka Heroes Loka Heroes är ett initiativ från Loka (Spendrups Bryggeri) och Svenska Basketbollförbundet. Tillsammans hittar, peppar och stöttar vi människor som gör skillnad i samhället med basket som verktyg. Basket är Sveriges mest jämställda och integrerade sport, därför tror vi på att basket kan göra skillnad inom två av samhällets stora utmaningar - hälsa och mångfald. Loka Heroes stöttar Heroes med finansiering, kunskap, utrustning, nätverk och kommunikation att nå ut. Loka Heroes strävar efter att inspirera fler till att göra skillnad i samhället med hjälp av basket. Sedan starten 2016 har Amanda Zahui B. varit ambassadör för Loka Heroes.

Läs mer på lokaheroes.se eller på facebook.com/lokaheroes.

Presschef Spendrups: Rose–Marie Hertzman, Rose-Marie.Hertzman@spendrups.se, 0708-95 25 67

Marknadschef Loka: Anna-Stina Hallberg, anna-stina.hallberg@spendrups.se, 070 202 92 17

Projektledare Svenska Basketbollförbundet: Mats Elsnitz, mats.elsnitz@basket.se, 070-676 45 20

Om Loka

loka, som är marknadsledare på smaksatt vatten, kommer från hälsokällan i Bergslagen. Människor har vallfärdat till hälsokällan i flera århundraden för att dricka av det mytomspunna vattnet. Innan vattnet tappas på flaska, kolsyras det lätt, salter tillsätts för att uppnå ett önskat mineralinnehåll och naturliga aromer tillsätts för att ge den goda smaken. Loka innehåller varken socker, sötningsmedel eller kalorier.

Om Svensk Basket

En gränslös gemenskap där en livslång passion skapar vinnare för livet. Så lyder vår vision och vi ska ta oss dit på sättet vi är. Se hela människan, våga ta ställning och se olikheter som nycklar till framgång. I Svensk Basket är vi över 100 000 medlemmar och 37 000 spelare som finns över hela landet. Vi är den fjärde mest populära sporten i Sverige bland ungdomar.

Bilder

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye