Amarok vinner ”International Pickup Award 2018”

• Juryn för ”International Van of the Year” utser Volkswagen Amarok till bästa pickup 2018.

• V6-motor, rymlig interiör och hög komfort fällde avgörandet

• Att Amarok dessutom är en riktig arbetshäst förstärkte juryns övertygelse

• Succé även i Sverige där Amarok har ökat registreringarna med 57,1% sedan förra året och har över 30% andel av Pickup segmentet

Lyon/Hannover, 23 november 2017 –Volkswagen Transportbilars Amarok har tilldelats utmärkelsen ”International Pick-Up Award 2018”. Precis som dess föregångare, som fick priset 2010, har Amarok, nu med kraftfulla V6-motorer, lyckats övertyga  den internationella juryn bestående av erfarna transportbilsjournalister.

-Vi är ödmjukt tacksamma för att få detta pris och känner oss hedrade av den internationella juryns beslut. Med Nya Amarok har vi visat att vi är lyhörda för vad kunderna vill ha och har skapat en bil med mer kraft, större vridmoment och ännu bättre  köregenskaper oavsett underlag. Amarok är helt enkelt mer än bara en lyxig livsstilsbil, sa Dr Eckhard Scholz, VD för Volkswagen Commercial Vehicles när priset lämnades över vid en ceremoni i Lyon.

Juryn beskrev Amarok som själva symbolen för begreppet ”work hard, play hard” som i mångt och mycket är vad en riktig pickup handlar om. Designen, känslan och detaljkvalitén nämndes också speciellt av juryn som avgörande faktorer i deras beslut. Den rymliga dubbelhytten med gott om plats för fem personer imponerade liksom ergoComfort-stolarnas bekvämlighet. Detta tillsammans med de tre olika V-6 motorernas (120-190 kW) förfining och elasticitet kopplat till den unika 8-växlade automatlådan sätter en ny standard i segmentet.

På den svenska marknaden har Nya Amarok fått ett fantastiskt mottagande och har ökat sin försäljning med 57,1 % jämfört med förra året och är den odiskutabla ledaren i sitt segment. – De svenska kunderna uppskattar särskilt att Amarok kombinerar användbarhet, komfort och prestanda med en för biltypen rimlig verklig bränsleförbrukning säger Hans Turemark, chef för Volkswagen Transportbilar Sverige.

The International Pickup Award (IPUA) delas endast ut vartannat eller vart tredje år av samma jury som utser International Van of the Year och som består av välrenommerade transportbilsjournalister från 25 länder, däribland Sverige. Volkswagen Amarok vann IPUA 2010 och är den enda pickup som vunnit utmärkelsen två gånger.

För ytterligare information kontakta:
Dan Andersson, Marknad och Information Volkswagen Transportbilar, Tel 46-8-553 867 02 / Mob 46-70-688 58 25 / Maildan.andersson@volkswagen.se

Volkswagen Transportbilar marknadsför modellerna load up!, Caddy, Transporter, Caravelle, Multivan, California, Crafter och Amarok. Volkswagen Transportbilar har 64 auktoriserade återförsäljare med 95 försäljningsställen samt 137 auktoriserade Volkswagenverkstäder över hela Sverige.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

BILMUSTASCHER NÄSTA VAPEN I KAMPEN MOT PROSTATACANCER11.11.2016 11:10Pressmeddelande

För att samla in pengar till Prostatacancerförbundet delar Volkswagen Transportbilar ut mustaschdekaler och uppmuntrar förare att sätta en mustasch på sin bil. För varje Instagramfoto taggat med #bilmusche skänker vi 50 kr till Prostatacancerförbundet. ”Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom och många av våra förare riskerar att drabbas. Därför vill vi dra vårt strå till stacken. Att sätta mustascher på bilar är ett kul sätt att uppmärksamma Mustaschkampen och stötta kampen mot Prostatacancer”, säger Dan Andersson, PR- och marknadschef på Volkswagen Transportbilar. Kampanjen pågår under hela november och alla är välkomna att bidra med en bild på en bilmustasch. Så här gör du för att delta: Fixa en mustasch. Antingen hämtar du upp en mustaschdekal hos din närmaste Volkswagen-återförsäljare, ritar en i snön på huven eller tecknar den i bildredigeringsverktyget i din mobil. Se här hur du gör för iPhone och Samsung . Fota din bil med mustaschen. Ladda upp bilden på Instagram u

Nya Volkswagen Crafter sätter en ny standard17.8.2016 13:53Pressmeddelande

– 4 olika modeller, 3 längder och 3 höjder – Tillgänglig med framhjulsdrift, bakhjulsdrift och 4MOTION fyrhjulsdrift, alla med manuell eller automatisk växellåda – Utrustad med nya EU6-motorer, speciellt utvecklade för Crafter – Ett brett utbud av assistans- och säkerhetssystem som hjälper föraren Nya Volkswagen Crafter har utvecklats med utgångspunkt från kundernas önskemål om maximal användbarhet och ekonomiskt ägande. Det är också därför nya Crafter kommer att prestera på topp i sin klass såväl nu som i framtiden. Vilka system kan hjälpa en budbilsförare i innerstadstrafiken? Hur kan en förare enklare manövrera sitt fordon på en stor och stökig byggarbetsplats? Och hur kan vi förhindra olyckor orsakade av trötta förare under långa resor? För att hitta svaren på, bland annat, dessa frågor och för att bättre förstå kundernas önskemål och krav har utvecklingsingenjörerna hos Volkswagen själva tagit på sig bygghjälmen och transportörjackan och tagit rygg på ett stort antal transportkund