Amarok vinner ”International Pickup Award 2018”

• Juryn för ”International Van of the Year” utser Volkswagen Amarok till bästa pickup 2018.

• V6-motor, rymlig interiör och hög komfort fällde avgörandet

• Att Amarok dessutom är en riktig arbetshäst förstärkte juryns övertygelse

• Succé även i Sverige där Amarok har ökat registreringarna med 57,1% sedan förra året och har över 30% andel av Pickup segmentet

Lyon/Hannover, 23 november 2017 –Volkswagen Transportbilars Amarok har tilldelats utmärkelsen ”International Pick-Up Award 2018”. Precis som dess föregångare, som fick priset 2010, har Amarok, nu med kraftfulla V6-motorer, lyckats övertyga  den internationella juryn bestående av erfarna transportbilsjournalister.

-Vi är ödmjukt tacksamma för att få detta pris och känner oss hedrade av den internationella juryns beslut. Med Nya Amarok har vi visat att vi är lyhörda för vad kunderna vill ha och har skapat en bil med mer kraft, större vridmoment och ännu bättre  köregenskaper oavsett underlag. Amarok är helt enkelt mer än bara en lyxig livsstilsbil, sa Dr Eckhard Scholz, VD för Volkswagen Commercial Vehicles när priset lämnades över vid en ceremoni i Lyon.

Juryn beskrev Amarok som själva symbolen för begreppet ”work hard, play hard” som i mångt och mycket är vad en riktig pickup handlar om. Designen, känslan och detaljkvalitén nämndes också speciellt av juryn som avgörande faktorer i deras beslut. Den rymliga dubbelhytten med gott om plats för fem personer imponerade liksom ergoComfort-stolarnas bekvämlighet. Detta tillsammans med de tre olika V-6 motorernas (120-190 kW) förfining och elasticitet kopplat till den unika 8-växlade automatlådan sätter en ny standard i segmentet.

På den svenska marknaden har Nya Amarok fått ett fantastiskt mottagande och har ökat sin försäljning med 57,1 % jämfört med förra året och är den odiskutabla ledaren i sitt segment. – De svenska kunderna uppskattar särskilt att Amarok kombinerar användbarhet, komfort och prestanda med en för biltypen rimlig verklig bränsleförbrukning säger Hans Turemark, chef för Volkswagen Transportbilar Sverige.

The International Pickup Award (IPUA) delas endast ut vartannat eller vart tredje år av samma jury som utser International Van of the Year och som består av välrenommerade transportbilsjournalister från 25 länder, däribland Sverige. Volkswagen Amarok vann IPUA 2010 och är den enda pickup som vunnit utmärkelsen två gånger.

För ytterligare information kontakta:
Dan Andersson, Marknad och Information Volkswagen Transportbilar, Tel 46-8-553 867 02 / Mob 46-70-688 58 25 / Maildan.andersson@volkswagen.se

Volkswagen Transportbilar marknadsför modellerna load up!, Caddy, Transporter, Caravelle, Multivan, California, Crafter och Amarok. Volkswagen Transportbilar har 64 auktoriserade återförsäljare med 95 försäljningsställen samt 137 auktoriserade Volkswagenverkstäder över hela Sverige.

Volkswagen Transportbilar (VWCV) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvriga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Under 2018 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500,000 fordon som producerats i fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 70-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30% i Sverige, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket med modellserierna Caddy, Amarok, Transporter och Crafter.