Amatörer vinner Dragon Award Best Nordic Film

Film i Västs samproduktion Amatörer, regisserad av Gabriela Pichler, vann på lördagskvällen Dragon Award Best Nordic Film på Göteborg Film Festival. Prissumman på en miljon svenska kronor gör det till världens största filmpris. Även samproduktionerna Charmören i regi av Milad Alami och Vad ska folk säga i regi av Iram Haq prisades på galan.

Dragon Award Best Nordic Film
Världens största filmpris Dragon Award Best Nordic Film gick till Gabriela Pichlers Amatörer.

Juryns motivering: ”För dess levande, nyanserade och intelligenta porträtt av en småstad i dagens Sverige, som sträcker sig över olika generationer, bakgrunder och medier.”

Amatörer skildrar det lilla brukssamhället Lafors som hoppas på nystart när en tysk lågpriskedja överväger att etablera sig på orten. När en reklamfilm ska produceras börjar kampen om vem som har rätt att berätta Lafors historia. Utifrån ett manus som hon skrivit tillsammans med Jonas Hassen Khemiri gestaltar Gabriela Pichler såväl kämpande medborgare som plågade politiker.

Juryn delade även ut ett special mention till Iram Haqs Vad ska folk säga ”för dess moraliska mod och djupgående empati för rollfigurerna”.

Filmen är producerad av Garagefilm International och samproducerad av Film i Väst. Distributör är TriArt Film. Filmen är inspelad i Västra Götalandsregionen. Amatörer hade världspremiär på Göteborg Film Festival och har sin biopremiär 16 mars.

Sven Nykvist Cinematography Award
Sven Nykvist-priset som delas ut till en filmfotograf gick till Sophia Olsson för Charmören.

Motivering: ”För träffsäkerheten, det unika cinematografiska språket och den poetiska sammansmältningen av olika miljöer och upplevelser till en enhetlig helhet, tilldelar juryn Sven Nykvist Cinematography Award till Sophia Olsson för The Charmer.”

Filmen handlar om iranske Esmail som håller på att bli utvisad från Danmark och desperat kämpar för att få stanna i landet. Strategin är att hänga på barer i hopp om att hitta en dansk kvinna att gifta sig med. Helt oväntat blir han hals över huvud förälskad i Sara, som dessvärre inte alls är lösningen på hans situation. Tiden börjar rinna ut och ouppklarade händelser från det förflutna är honom hack i häl.

Charmörer är en dansk-svensk film regisserad av Milad Alami. Produktionsbolag: Good Company Films, Garagefilm International i samproduktion med Film i Väst. Distributör är Folkets Bio. Filmen har biopremiär 18 maj.

Publikens val: bästa nordiska film
Årets publikpris för bästa nordiska långfilm gick till den svensk-norska filmen Vad ska folk säga av Iram Haq.

Filmen handlar om en ung kvinna som kämpar för sin frihet och sitt oberoende. Hennes familj vänder sig emot henne när hon blir påkommen av sin far med sin pojkvän på rummet. Iram Haq har utgått från egna erfarenheter och skapat ett nyanserat, intensivt och mångbottnat drama med en hedersrelaterad tematik.

Producent är Mer Film. Svenska samproducenter är Zentropa Sweden samt Film i Väst. Distributör är Folkets Bio. Filmen har svensk biopremiär 9 mars.

För information om kvällens alla priser, se festivalens hemsida.

Film i Väst: Oscarsbidrag från Norge, Sverige och Turkiet4.9.2018 14:43Pressmeddelande

Nu är det klart att Norge, Sverige och Turkiet valt Film i Västs samproduktioner som sina Oscarsbidrag i kateborin Best Foreign Language Film. De tre filmerna är Iram Haqs Hva vilk folk si, Ali Abbasis Gräns och Nuri Bilge Ceylans The Wild Pear Tree. - Det är fantastiskt roligt att Film i Västs samproduktioner inte bara har stora internationella festivalframgångar utan också vinner det stora erkännandet på hemmaplan. Vi är också stolta över att två av filmerna är inspelade i Västra Götaland, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst: 19 höstpremiärer på svensk bio och tv29.8.2018 14:44Nyheter

- Film i Väst är stolta över att kunna presentera nitton samproduktioner med premiär under ett och samma halvår. Fjorton av dem är inspelade i Västra Götaland och många är postproducerade här. Här finns en mix av bred publikfilm för barn och vuxna, internationella festivalfavoriter, framgångsrika tv-dramer och engagerande dokumentärer. Två filmer är gjorda av talangfyllda förstagångsregissörer. Det är denna bredd som sammantaget gör Västra Götaland till Skandinaviens främsta filmregion, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion GRÄNS Sveriges Oscarsbidrag28.8.2018 11:43Pressmeddelande

I dag utsågs Film i Västs samproduktion Gräns i regi av Ali Abbasi till Sveriges Oscarsbidrag. Filmen vann tidigare i år Un Certain Regard vid filmfestivalen i Cannes. – Film i Väst gratulerar Ali Abbasi och hela teamet bakom Gräns. Det är en stor framgång både för honom och för svensk film. Det ligger i vårt uppdrag att samproducera film som går från Västra Götaland ut över världen. Gräns vann i Cannes och är nominerad till en lång rad filmfestivaler, bland annat Toronto. Det stärker ytterligare bilden av att Västra Götaland är Skandinaviens mest framgångsrika filmregion, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.