Tyska Turistbyrån

Amazon Echo-show ”German Brotzeit”

Dela

Stockholm den 19 november 2019 – Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) har utvecklat en kulinarisk Alexa skill kallad ”German Brotzeit” till Amazon Echos digitala assistent. Skillen finns redan tillgänglig i Amazon Skill Store i USA och marknadsförs av matinfluencers via deras egna kanaler och via DZT:s sociala media-kanaler.

"Brotzeit" med korv, ost, öpple och öl. FOTO: © Getty Images.
"Brotzeit" med korv, ost, öpple och öl. FOTO: © Getty Images.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Konversations-AI och röstteknologi är här för att stanna och bör finnas på alla företags digitala agenda. Under de kommande tre åren kommer 55 procent av hushållen i USA att ha tillgång till en smart assistent, enligt en analys av OC&C Strategy Consultants. Genom att utveckla nya skills till exempelvis Amazon Echo Show kopplar vi ihop regionala, tyska traditioner med state of the art-teknologi för att ge användarna en försmak på reselandet Tyskland.

Skillen innehåller 16 brödrecept med en typisk produkt från varje delstat. Förutom bakrecepten presenteras lokala sevärdheter (stad, kultur, natur) från regionerna med inspirerande bilder och korta texter. Den tyska brödkulturen är en unik tradition som har upptagits i UNESCO-kommissionens landsomfattande förteckning över immateriellt kulturarv.

Med hjälp av skillen kan användaren bli en ”äkta tysk bagare”. Efter en kort resa i röstassistenten Alexas sällskap hittar användaren snart vilket av de 16 brödrecepten som passar bäst för just honom eller henne, och användaren kan sedan få receptet skickat till sig via e-post för att genast kunna sätta igång med baket. Förutom själva receptet innehåller PDF-dokumentet även matnyttig information om regionen där brödet kommer ifrån.

DZT:s pilotprojekt med konversations-AI sjösattes 2018 med Alexa skillen ”Germany Travel Tips” och chatboten ”German Castle Adventure”. Baserat på de samlade erfarenheterna från pilotprojektet kommer de bestående skillsen att optimeras, och flera, konkreta användningsfall kommer att utvecklas. ”German Brotzeit” finns tillgänglig på Amazon Echo Show och kommer även att adapteras för Google Assistant.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

"Brotzeit" med korv, ost, öpple och öl. FOTO: © Getty Images.
"Brotzeit" med korv, ost, öpple och öl. FOTO: © Getty Images.
Ladda ned bild

Dokument

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

Tyska Turistbyrån är huvudsponsor för Vagabonds Tågresedag på Stockholms Centralstation den 6 december 20194.12.2019 15:41:24 CETPressmeddelande

Stockholm, den 4 december 2019: Statistik över tågbiljettsförsäljningen visar ett kraftigt ökat intresse för tågresor till Tyskland. Ökningen gäller både enkelsträckor och rundresor med exempelvis Interrailkort. Trenden bekräftas i Tysklands incomingsiffror som visar en ökning på 5,3 procent för övernattningar på hotell och logianläggningar med tio bäddar eller fler under perioden juni till augusti 2019.

Tysk incomingturism växer över det europeiska genomsnittet4.11.2019 14:50:44 CETPressmeddelande

Stockholm den 04 november 2019 – Trots det tuffa läget på marknaden ökar Tysklands popularitet som resmål i den europeiska konkurrensen, detta enligt en delrapport från IPK Internationals studie World Travel Monitor. Marknadsforskningsinstitutet har på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) sammanställt siffror för månaderna januari till augusti 2019. Europa är den överlägset viktigaste källregionen för tysk incoming och enligt rapporten har europeiska resor till Tyskland ökat med 2,5 procent i jämförelse med samma period föregående år. Nordamerika står för en tillväxtimpuls från de transatlantiska marknaderna med plus tre procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum