Amazon-effekt?: Dubbelt så många företag som i fjol planerar att börja sälja på externa digitala marknadsplatser
I oktober 2020 lanserade den amerikanska jätten Amazon sin svenska tjänst. Sedan dess har antalet svenska företag som överväger att börja använda sig av Amazon eller andra externa digitala marknadsplatser mer än fördubblats. I dag säger 15 procent av alla företag i Sveas undersökning att de har sådana planer. 2020 svarade endast sju procent samma sak.
Men det råder stor skillnad mellan företag som säljer direkt till konsument och B2B-bolag.
Var fjärde av alla företag med försäljning direkt till konsument, 27 procent, överväger att sälja via externa digitala försäljningskanaler. Endast åtta procent av B2B-företagen visar intresse för att göra samma sak i framtiden och bara fem procent gör det i dag.
– Det är intressant att så många fler företag nu överväger att utnyttja externa digitala marknadsplatser. Kanske har all uppmärksamhet kring Amazons lansering i Sverige bidragit och troligen har även pandemin och våra förändrade shoppingvanor påverkat hur man ser på potentialen hos sådana kanaler. Framför allt gäller det förstås försäljning direkt till konsument, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.
Även om direkt till konsument-företag alltså är klart mer positiva till externa digitala marknadsplatser råder det inget tvivel om att digital försäljning i allmänhet är positivt även för B2B-företagen. Endast var femte sådant företag (22 procent) säger att digital försäljning inte har påverkat försäljningen.
Så har digital försäljning påverkat försäljning till företagskunder:
Skapar en större försäljningskanal med fler leads/prospekts 43%
Sparar tid att hitta rätt kontakter 33%
Ökar den genomsnittliga affärsstorleken 23%
Har inte haft någon påverkan på försäljning 22%
Ökar konverteringsgraden 21%
Många företag som är skeptiska till att använda externa marknadsplatser menar att deras produkter eller tjänster inte passar där. Det svarar 78 procent. Var tionde firma tror inte att det skulle öka deras lönsamhet.
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 26 maj – 18 juni 2021. Totalt har 500 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.
Bilaga
Överväger ni att sälja företagets produkter eller tjänster via externa digitala marknadsplatser?
|
2021 |
2020 |
|||||
Total |
B2B |
B2C |
B2B & B2C |
Total |
B2B |
B2B & B2C |
|
Ja |
15% |
8% |
27% |
20% |
7% |
7% |
7% |
Nej |
71% |
82% |
52% |
62% |
88% |
89% |
87% |
Vet ej |
8% |
5% |
13% |
11% |
1% |
0% |
2% |
Vi säljer redan våra produkter på en extern marknadsplats |
6% |
5% |
8% |
7% |
4% |
3% |
5% |
Därför överväger inte företag att sälja produkter eller tjänster via externa digitala marknadsplatser
Totalt |
|
Våra produkter/tjänster passar inte där |
78% |
Skulle troligen inte öka vår lönsamhet |
10% |
Det är för komplicerat |
5% |
För dyrt/för dåliga villkor |
3% |
Konkurrensen är för hård |
3% |
Deras tekniska lösning är inte tillräckligt bra |
3% |
Deras logistik är inte tillräckligt bra |
3% |
Annat |
8% |
Vet ej |
3% |
Har digital försäljning haft någon påverkan på er försäljning till företagskunder och i sådant fall vilken?
Totalt |
|
Skapar en större försäljningskanal med fler leads/prospekts |
43% |
Sparar tid att hitta rätt kontakter |
33% |
Ökar den genomsnittliga affärsstorleken |
23% |
Har inte haft någon påverkan på försäljning |
22% |
Ökar konverteringsgraden |
21% |
Mindre investeringar i säljteam |
10% |
Annat |
5% |
Vet ej |
4% |
Nyckelord
Kontakter
Thomas SvenssonPartner Manager
Tel:+46(0)70-545 66 25thomas.svensson@svea.comBilder
Dokument
Om
Om Svea Ekonomi AB (publ)
Svea Ekonomi är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med nära 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder18.4.2024 10:21:09 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum