America Vera-Zavala fortsätter att undersöka islamofobin i Sverige

Hur ser islamofobin ut i Sverige i dag? I Muslim Ban , en iscensatt föreläsning i Dramatens nya serie Performance Lectures , kommer Amanj Aziz med ett utl å tande utifrån sina egna erfarenheter. Medverkar på scenen gör också artisten Carlito. America Vera-Zavala regisserar.

I ett och ett halvt år arbetade regissören America Vera-Zavala med pjäsen Svenska Hijabis och följde kvinnor som har valt att bära slöja. Uppsättningen, som fick premiär på Dramaten den 14 oktober 2016, gav en inblick i kvinnornas vardag, intressen och yrkesliv, men tog också upp det våld de utsätts för: en bild av islamofobin i dagens Sverige. Nu fortsätter America Vera-Zavala att utforska temat i en Performance Lecture, genom att rikta blicken på den muslimske mannen. Amanj Aziz tar plats på scen tillsammans med rapparen Carlito. Tillsammans teoretiserar de om samhället de lever i, exemplifierar med upplevda berättelser och siar om en möjlig framtid för sina barn. Titeln Muslim Ban är hämtad från det inreseförbud riktad mot muslimska länder som infördes i USA i början av 2017.

– Den muslimska mannen, den rasifierade mannen, ses som det största hotet mot vårt samhälle i dag. Jag vill ställa dem på scen, lyssna på vad de har att säga och prova vad våra ögon förmår att se, säger America Vera-Zavala.

Amanj Aziz jobbar med sociala frågor och har sedan några år varit aktiv i diskussioner som berör rättigheter och dekolonialitet i Sverige. Han säger själv att i en rasistisk kultur är antagonisten alltid kontroversiell – och det är priset han får betala för att vilja vara med och skapa en värld utan rasism.

Artisten Carlito tilldelades P3 Guldpriset år 2011 i kategorin ”årets hiphop” för sitt debutalbum Guldburen. Juryns motivering var "en politisk röst med patos och sväng som vågar tala ut om dagens Sverige" , en träffande beskrivning av Carlito som är Sveriges kanske mest uttalat politiske rappare.

Performance Lectures , där kunskap och erfarenheter förmedlas med teaterns verktyg, är ett nytt format på Dramaten och arrangeras inom ramen för Dramaten&.

Performance Lecture: Muslim Ban - islamofobin och den muslimske mannen som ständig förö vare . Premiär 18 november, Lilla scenen. Ges även 19, 24 och 25 november.

Presschef